Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт
http://www.facebook.com/#!/groups/174323535991493/
e-mail: obshtestven@mail.bg
ПРЕССЪОБЩЕНИЕ
27.06.2013г.
гр.София
Унищожението на БДЖ не спира!
Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт се противопоставя на желанието на новия кабинет и министъра на транспорта Данаил Папазов да продадат административната сграда на БДЖ на ул. Иван Вазов №3 в столицата, както и нови 1637 контейнера, собственост на БДЖ „Товарни превози” ЕООД. Това за нас означава приватизация „на тъмно” и огромен грабеж на държавна собственост.
Инициативата припомня – какво означават думата “оздравяване” в роден контекст. Така бе “оздравено” здравеопазването. Така “оздравиха” образованието и закриха училищата като влошиха ситуацията още повече.
От инициативата припомнят, че за каквато и сума да бъде продадена сградата, тя няма да покрие дълговете на Холдинг БДЖ, които са 700 млн. лв., но освен това дружеството ще трябва да се премести в офиси под наем в сградата на Централна гара. Това означава, че сумата ще бъде върната за няколко години под формата на наеми към НКЖИ.
От инициативата обръщат внимание, че няма държавна железница без собствена административна сградакато дават примери с Германия, Франция, Австрия и др.
Гражданите твърдят, че вместо да се търсят товари и пътници, от които могат да дойдат същинските приходи от дейност, министър Папазов напомня с поведението си бившия финансов министър Симеон Дянков.
Гражданската инициатива настоява транспортният министър да поиска БДЖ най-после да бъде компенсирано (според регламентите на ЕК) и кухите дългове към НКЖИ да бъдат покрити.
От организацията задават въпроса – защо повече от 10 години инфраструктурните такси за железните пътища бяха едни от най-високите в Европа и през 2011г. ЕК започна процедура срещу България заради неравнопоставена конкуренция с автомобилния транспорт (винетката за 40-тонен ТИР е между 1000 и 1300 лв., а за 40-тонен вагон средногодишната такса бе до скоро 10 000 лв.
В Швеция например инфраструктурната такса е 0 евро, което насърчава най-екологичния, енергоефективен и с ниски разходи за обществото железопътен транспорт. От инициативата настояват да започне публичен дебат за разходите, които плаща обществото от монопола на автомобилния транспорт? (над 2 млрд. лв. от изгубените пътници и товари в последните 10 години).
Фокусът на вниманието е насочен към сектор енергетика, където оборотите са не повече от 3 млрд. лв., а никой не коментира монополът при горивата и оборотите там, които надхвърлят 10 млрд. лв.
До 2002г. БДЖ бе собственик на всички гари и свои имоти. След това „касапски” бе разделена инфраструктурата (линии и гари) от подвижния състав – влаковете. Сега БДЖ плаща наем за билетните каси в Централна гара и всички гари в страната. Като прибавим към това безумно високите такси, за които сме писали обяснението към картинката, можем да си направим сметка – защо БДЖ е в такъв колапс. За справка – Германия, Франция, Австрия оставиха инфраструктурата към своята железница и само създадоха още едно счетоводство, за да се изпълнят европейските регламенти. Тук обаче разрязаха БДЖ и резултатът от това е 200 млн. лв. (от общо 700 млн. лв.) кух дълг на БДЖ към НКЖИ, натрупан за вече 11 години.
***
Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.
Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol
При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.
Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.
Please, read our Terms and conditions here.
Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.
Bivol is not recording the number of your bank card. The card payments go through Stripe. Card donations for Bivol are managed by the French NGO Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.
Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.
Please, read our Terms and conditions here.
Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.
Bivol is not recording the number of your bank card. The card payments go through Stripe. Card donations for Bivol are managed by the French NGO Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.
IBAN: BG27 ESPY 4004 0065 0626 02
BIC: ESPYBGS1
Титуляр/Account Holder: Bivol EOOD
Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.
Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.
SMS код BIVOL
За да подкрепите с малка сума нашите разследвания и автори, можете да изпратите SMS на кратък номер. Ще получите с обратен SMS линк към нашия архив.
- Изпрати 1,2 лв. на номер 1851 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
- Изпрати 2,4 лв. на номер 1092 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
- Изпрати 4,8 лв. на номер 1094 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
- Изпрати 12 лв. с два смс-а на номер 1096 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
Сумите са с включен ДДС. Моля, имайте предвид, че това е най-неефективният начин да подпомогнете Биволъ, тъй като комисионната на мобилните оператори достига 60%. Ако имате възможност, използвайте някой от другите методи на плащане.
Криптовалути
За да ни изпратите биткойни сканирайте QR кода или използвайте един от двата адреса: Standard: 1EY3iwkPXiby6XFsyCcVPGZPYCGPbPeVcb
Segwit: bc1ql28g7qnvdmenrzhhc7rtk0zk67gg4wd9x9jmmc
- ЕК отговаря на сигнала на БОЕЦ:
Барселонагейт е на бюрото на Кьовеши и Урсула фон дер Лайен
- 29 ноември 2023 - ВИДЕО само в Биволъ. Скандал сред "зелените":
“Нашите гласуваха вътрешния министър на Пеевски. Защо сме в сглобката?”
- 24 ноември 2023 - Разследване на Валя Ахчиева:
Турски ваксини в съда
- 22 ноември 2023