Доклад на Репортери без граници: Олигарси пазаруват медии. Пеевски размахва “медийни бухалки”

Делян Пеевски и неговите “медийни бухалки” са посочени като важен пример в пространен доклад на Репортери без граници за овладяването на медиите от олигарси. Намръщената физиономия на “успелия млад мъж” дори краси първата страница на доклада от 60 страници, озаглавен “Медии: когато олигарсите пазаруват”, публикуван днес в сайта на световноизвестната правозащитна организация.

Нови медийни империи се появяват в Турция, Китай, Русия и Индия, често с благословията на политическата власт. Техните собственици упражняват стриктен контрол върху новините и мненията, поставяйки ги в услуга на властите. Докладът на Репортери без граници има амбицията да изследва механизмите на този феномен в световен мащаб.

Сред новите медийни императори има руски олигарси, арабски принцове и богати индийски индустриалци. В утвърдените демокрации интерес към медиите проявяват финансисти, както и бизнесмени натрупали богатство в областта на високите технологии. Пари и власт са общият знаменател в интереса на едните и другите да притежават медии. Резултатът е заплаха за свободата и независимостта на информацията.

oligarchs-peevski-front

Българският “принос” за тази заплаха е представен с житието и делата на Делян Пеевски, водещ производител на цигари, създал сенчеста медийна империя, за да получава облаги от властта и да сплашва опонентите си. Пеевски управлява в София въпреки честите обвинения в корупция и конфликти на интереси – се казва в доклада.

Организацията припомня, че дълго време “успешният млад мъж”, както се самоопределя Пеевски, е заемал само държавни постове и не е имал официална медийна собственост. След избора му за шеф на ДАНС, предизвикал възмущението на съюзниците от ЕС и НАТО и уличните протести, медиите на неговата майка Ирена Кръстева обиждаха и клеветяха протестиращите. Тогава се появи и терминът “медийни бухалки”. Той описва семейството на Пеевски като мафиотски клан, налагащ интересите си с тормоз и страх, но използващ публикации вместо реални бейзболни бухалки.

Две години по-късно България има друго правителство и друго мнозинство в парламента, но Пеевски си е все още негов член. Междувремнно той беше избран и за член на Европейския парламент, но се отказа, “за да се концентрира по-добре върху работата си в България”. Какво точно обаче прави той? – питат Репортери без граници. Завесата върху медийната му собственост започна да се вдига с придобиването на официални дялове във вестниците Телеграф, Монитор и Политика, а след това телевизията “Канал 3” през лятото на 2015 г.

Според софийските медии, фамилията продължава да контролира задкулисно голям брой други медии, като сайтовете Блиц и ПИК, които ревностно бранят нейните интереси (към днешна дата ПИК вече е враг на Пеевски, след бурно развитие на събитията свъзани с неговото “оттегляне” б.ред.). Пеевски и майка му притежават и англоезичното издание New Europe в Брюксел, твърдят Репортери без граници.

Докладът описва подробно и атаката, на която беше подложен Биволъ след като публикува разследвания за собствеността на Булгартабак и трафикът на контрабандни цигари в страни от Близкия изток.

Само за няколко години Биволъ изгради репутация на качествена разследваща медия с разкрития за българската и балканската олигархия – припомня РБГ. След като медията започва да публикува разследвания за Булгартабак през лятото и есента на 2015 г., собствениците и журналистите от сайта стават мишена на медийните бухалки на Пеевски, които печатат в продължение на седмици клеветнически и обидни материали за тях.

Опитът да се дискредитира медията и да се постави под съмнение мотивацията на журналистите стигна дотам, че екип на пеевската телевизия Канал 3 посети жилището на главния редактор Атанас Чобанов в Париж и притесни неговото семейство – припомня се в доклада.

“Този тормоз е всъщност комплимент за нашата работа. Това означава, че сме натиснали там, където боли” – споделя Чобанов пред Репортери без граници. Той припомня разследванията на Биволъ за Булгартабак, доказващи, че тази компания е замесена в мащабен трафик на контрабандни цигари в Ирак, Сирия и Турция, а част от астрономическите печалби се използват за финансиране на пеевските медии, които имат и функция да перат пари.

“Медийните бухалки” са посочени и като един от методите за убиване на свободата на информацията от собствениците-олигарси. Други такива методи са цензурата, поставянето на медии в услуга на режима, заместване на новините с развлечения и изкупуването на голям брой медии, за да бъде корумпирана властта.

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.

Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

IBAN: BG27 ESPY 4004 0065 0626 02
BIC: ESPYBGS1
Титуляр/Account Holder: Bivol EOOD

При проблеми пишете на support [at] bivol [dot] bg

This post is also available in: EnglishRussianFrench

Вижте също / Read Also