Ексклузивни видео и снимки на "Биволъ"

Изнеслите кеш от „Хемус“ в чували фирми гонят Биволъ от Видин – Ботевград

Поне 420 млн. лв. са взели от държавни поръчки и европроекти строителните компании около ГЕРБ "Европейски пътища" и "Грома холд"
Николай Марченко
Последвайте:

Компаниите, които са се облагодетелствали от авансите за АМ „Хемус“, без да са завършили строителните работи, гонят екипа на „Биволъ“ от строежа на скоростния път „Видин – Ботевград“. Медията ни се опита да заснеме скандалните участъци на „Видин – Ботевград“ в участъка между Монтана и Враца, за който служебният министър на регионалното развитие и благоустройството казва, че „няма проект“. Но на две от три места, където снимаме, охраната ни заплашва с автомобил, с „началството“ и с полиция. По телефона началникът на охраната на „Европейски пътища“ – Пловдив Иван Иванов обяснява, че трябвало първо да получим разрешение от строителното дружество. Източникът на „Биволъ“ в ръководството на държавната „Автомагистрали“ ЕАД казва, че фирмите, чието присъствие с техника на обекта е налице, най-вероятно са подизпълнители на други компании. Иначе от онази група компании, които имат дружества в Благоевград и Пловдив, замесени в изнасяне на пари в чували, разследвано от ГД „Национална полиция“ и ДАНС покрай изграждането на АМ „Хемус“. Вижте във видеото ни какво се случва на обекта, когато искате да снимате платените от данъкоплатците камиони и багери.

На 16 август 2022 г. служебният министър на регионалното развитие и благоустройството инж. Иван Шишков обявява пред медиите, че ще инспектира не само магистралите, но и скоростния път Видин – Ботевград.

Какво видяхме?

Не е ясно какво показаха инспекциите, но проверката на „Биволъ“ на мястото показва, че скоростният път свършва насред нищото, опирайки в планината. Най-скандалният му символ е естакада от 30-ина метра, застинала във времето между недостроен път и несъществуващ тунел.

На мястото има усложнен трафик и задръствания, опашки от автомобили, които трябва да се разминават между т.нар. „строителни площадки“.

Там всеки може да види съмнителното качество на изпълнението, изоставена строителна техника, несъществуващо трасе, насипи от пясък, естакада като остров насред нищото, не много адекватна охрана на място (един от охранителите не крие, че употребява алкохол).

Иначе често новата и неизползвана строителна техника на това място е на компаниите, които според един от топмениджърите на „Автомагистрали“ ЕАД „нямат място там“. Техниката е от групата компании, прославили се покрай скандалното разследване на бившия служебен министър Бойко Рашков за АМ „Хемус“ и изнасянето на „пари в сакове и чували“.

Една от малкото публични снимки на собственика на “Громахолд” Христо Савев (Снимка: gromahold.bg)

Как ни заплашваха?

„Биволъ“ направи опити да снима с фотоапарат, видеокамера и смартфони на три места, като само на едно от тях охраната ни е съдействала, беше любезна и не ни беше заплашвала.

На другите две места охраната игнорираше наличието на журналистически карти, както и призивите да се извика полиция на място. Един от охранителите заплашваше екипа, че ще ни сгази с кола и ни избутваше на пътното платно извън стоянката на строителната техника.

На друго място представител на „охраната“ заплашваше с полиция и с “началството”. Призна и, че употребява алкохол:

„Аз ще си пия, когато си искам!“.

Накрая представителият се за началник „Охрана“ на „Европейски пътища“ – Пловдив се възмущаваше по телефона, че екипът на „Биволъ“ цял ден му „създава проблеми“. И настояваше да се изиска официално разрешение от компанията му, за да бъдем допуснати на иначе публична територия, собственост на държавата, каквито са строителните площадки покрай националните обекти.

Какво казва властта?

Скоростният път от Видин до Ботевград в частта Монтана – Враца също няма проект, защото в тази част трасето е отхвърлено, признава пред в. „Строител“ служебният ресорен министър Иван Шишков.

“Тоест, към момента ние нямаме проектирана цяла магистрала. Трябва да се положат огромни усилия и да се започне от проекта – това означава проектиране, ОВОС, ПУП, отчуждаване. Държавата, колкото и милиарди да иска да инвестира в строителство на магистрали, като няма готови проекти за тях, нищо не може да се направи“, казва шефът на МРРБ.

Проблемът според Шишков е, че като няма цялостна концепция за всички тези пътища, магистралите, връзки север-юг, изток-запад,

„всичкото го правим на парче“.

„Ще ви дам пример с пътя Видин – Ботевград. Това движение отива в магистралата “Хемус”. Това обаче е част от коридор Север – Юг към Гърция“, казва министърът пред в. „24 часа“.

На 5 ноември 2021 г. директорът на “Национална полиция” Станислав Станев съобщи колко пари са платени авансово от “Автомагистрали АД” за всеки един от лотовете на АМ “Хемус”. Компаниите, които виждаме и на „Видин – Ботевград“, където забраняват на медиите да снимат липсата на какъвто и да било напредък по скоростния път:

На Лот 6 е разплатена сумата от 101,043 млн. лв. От тях “Европейски Пътища” АД получава авансово 95 890 000 лв. 

За Лот 7, 8 и 9, където строежът не е започнал, общата стойност на договора е 1,150 млрд. лв. без ДДС.

За 7 лот от общо 220,306 млн. лв. “Грома Холд” ЕООД е получила авансово 130,775 млн. лв., а “Европейско пътища” АД – 48,840  млн. лв.

Собствеността на “Грома холд” (Източник: Bird.bg / Биволъ)

Над 420 млн. държавни поръчки?

Вестник „Капитал“ пише през август 2022 г., че групата на “Грома холд”, в която влиза и “Европейски пътища” – Пловдив, трайно присъства сред най-големите строителни дружества с държавни поръчки в България:

„С малко над 200 млн. лв. общи приходи“.

„След няколко скандала и паузи през последните години групата от Благоевград отново печели големи обществени поръчки. Групата е строила няколко отсечки от магистрала “Струма”, има области за ремонти и суми по инхаус договорите на държавните фирми, най-вече по “Хемус”, пояснява „Капитал“.

Справката на „Биволъ“ в търсачката на сайта Bird.bg показва, че „Европейски пътища“ и „Пътища Пловдив“ АД имат усвоени поне 255,1 млн. лв. по 122 обществени поръчки. Свързаната с нея „Грома холд“ има 121,9 млн. лв. по още 87 обществени поръчки и 46,7 млн. лв. за „91 доставка“ по европейската Програма за развитие на селските райони (ПРСР).

По оперативните програми има още около 100 хил. лв. в периода 2007 – 2013 г. По този начин, средствата само на две от най-големите компании в групата, получени от държавата, достигат 424 млн. лв. или гонят 220 млн. евро.

Медията пише, че „официално собственик“ на “Грома холд” е Христо Савев, а на “Европейски пътища” – майка му Анна Савева. Според източник на „Биволъ“ в борда на „Автомагистрали“ ЕАД, групата компании има подставени лица за собственици и управители, което е позволило схемата с „кеша в чували и сакове“.

Това не пречи на топмениджмънта на двете дружества да се оплакват пред медиите. “Има нарушена комуникация между публичните възложители и компаниите изпълнители, както и

непоследователност и несигурност в плана на публичните възложители по сключените договори

за изграждане и ремонт на съществуваща инфраструктура и по възлагането на договори за изграждането на нови обекти”, казва пред „Капитал“ Виктор Велев, изпълнителен директор на “Грома холд”.

Атанас Камбитов с бившата регионална министрка от ГЕРБ Лиляна Павлова (снимка: архив)

 

“Текущата година е почти нулева за строителния бранш”, жали се и изпълнителната директорка на “Европейски пътища” – Пловдив Маргарита Попиванова, чиито подчинени ни гониха от обектите, докато снимаме събиращата прах тежка техника.

Че групата компании са близки до дългогодишните управляващи от модела ГЕРБДПС може да се види в регистрите. През 2008 г. собственикът на „Громахолд“, Агромах“ и др. е съдружник във „Футболен клуб Банско“ ООД, когато сред съдружниците е и Атанас Станкев Камбитов (участие: 10 фирми и сдружения), бивш народен представител в 41-во Народно събрание и екскмет на Благоевград от партията на Бойко Борисов. Сред съдружниците във футболния клуб тогава е и бившият общински съветник от ГЕРБ Димитър Урдев (участие: 27 фирми и сдружения).

Десетки фирми контролират бившият кмет и бившият топ общинар на ГЕРБ в Благоевград (Източник: Bird.bg / Биволъ)

През 2012 г. Христо Савев е управител на още една пътностроителна компания – „ИБП роуд“ (София), чийто едноличен собственик до 2017 г. е свързаната с „Грома холд“ фирма „Агромах“ ЕООД. „ИБП“ (новият собственик е Крум Стоянов Илиев) е с натрупани през годините 4,64 млн. лв. дългове към НАП по данни към 31 май 2022 г.

Савев е свързан като бивш или действащ съдружник или управител в цяла мрежа от строителни, транспортни и туристически компании: „ИП Транс“, „ИП Роуд“, „Глобъл Деливъри“, „СОЛАКОВ ИНВЕСТ“, „Мингемар“, „Агромах продакшън“, „Агромах холидей“, „ИБП Транс“.

Майка му Анна Кирилова Савева, освен в „Европейски пътища“, е вписана и като бивша собственичка на „Пътища инвест 2017“ (актуален едноличен собственик на капитала – „Пътища Пловдив“ АД) и в „Кариери Хеброс“. Сред кредиторите на „Европейски пътища“ са „УниКредит Булбанк“ АД (през 2012 г.) и държавната Българска банка за развитие (през 2015 г.). Като кредитори са вписани и потенциално свързаните компании „Агромах“ (през 2014 г.) и „Металком инвест“ ЕООД (през 2014 г.).

Директорката на „Европейски пътища“ Маргарита Иванова Попиванова се споменава като представител на офшорни дружества, а също така като бивш член на борда на директорите на „Водно строителство – Благоевград“ АД със собственик Виктор Георгиев Велев.  

98 милиона взеха, 100 бона ще върнат? 

„Водно Строителство – Благоевград“ пък е изпълнител на АМ „Хемус“, осветен по време на служебния министър Виолета Комитова. Тогава стана ясно, че през май 2020 г. назначеният от ГЕРБ изпълнителен директор на „Автомагистрали“ ЕАД Стоян Беличев е подписал един от най-големите и скандални договори за АМ „Хемус“ „за доставка на материали и изделия“ с „Водно строителство-Благоевград“ – за близо 98 млн. лв.

Изграждането на лот 5 от „Хемус“ не е започвало – няма строително разрешение.

Това явно не е било пречка към декември 2020 г. фирмата да получи „авансово“ 84 млн. лв. или близо 86% от общата сума по договора.

АПИ е сред дъгогодишните “клиенти” на благоевградските “строители” (Източник: Bird.bg / Биволъ)

„Ако отворим един от договорите за автомагистрала “Хемус”, ще видим следното: една фирма е взела 84 млн. лв., за да построи нещо, за което няма разрешителни, а неустойката, която би платила, ако не свърши работата, е 100 хил. лв.“, писа „Свободна Европа“ през лятото на 2021 г.

Предстои да видим дали министърът в кабинета на Кирил Петков Гроздан Караджов (ИТН) или наследилият го служебен министър Иван Шишков са правили допълнителни плащания към фирмите, свързани със схемите на АМ „Хемус“ и „Видин – Ботевград“, защото натискът да се превеждат за уж извършените строителни дейности по договорите на ГЕРБ досега не е спирал.

Видео и снимки: Светломир Стоянов за “Биволъ” 

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.

Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

Избрахте да дарите 10.00€ Месечно

Възможности за плащане
Информация за Вас

Информация за банковата карта
Плащането е защитено със SSL криптиране

Обща сума: 10.00€ Месечно

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Please, read our Terms and conditions here.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

Bivol is not recording the number of your bank card. The card payments go through Stripe. Card donations for Bivol are managed by the French NGO Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

Възможности за плащане
Информация за Вас

Информация за банковата карта
Плащането е защитено със SSL криптиране

Обща сума: 5.00€

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Please, read our Terms and conditions here.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

Bivol is not recording the number of your bank card. The card payments go through Stripe. Card donations for Bivol are managed by the French NGO Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

IBAN: BG27 ESPY 4004 0065 0626 02
BIC: ESPYBGS1
Титуляр/Account Holder: Bivol EOOD

лв.
 
The current exchange rate is 1.00 EUR equals 0 BGN.
Възможности за плащане
Информация за Вас

Внимание: с този метод сумата ще е в лева, а не в евро. Можете да изпратите "Данъкъ Биволъ" електронно през Epay.bg или с банков превод. От територията на България можете също да изпратите пари в брой през EasyPay, или да направите превод през банкомат, поддържащ услугата B-Pay.    

Обща сума: 5,00 лв.

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

SMS код BIVOL

За да подкрепите с малка сума нашите разследвания и автори, можете да изпратите SMS на кратък номер. Ще получите с обратен SMS линк към нашия архив.

  • Изпрати 1,2 лв. на номер 1851 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 2,4 лв. на номер 1092 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 4,8 лв. на номер 1094 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 12 лв. с два смс-а на номер 1096 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ

Сумите са с включен ДДС. Моля, имайте предвид, че това е най-неефективният начин да подпомогнете Биволъ, тъй като комисионната на мобилните оператори достига 60%. Ако имате възможност, използвайте някой от другите методи на плащане.

Криптовалути

За да ни изпратите биткойни сканирайте QR кода или използвайте един от двата адреса: Standard: 1EY3iwkPXiby6XFsyCcVPGZPYCGPbPeVcb
Segwit: bc1ql28g7qnvdmenrzhhc7rtk0zk67gg4wd9x9jmmc

 

 

Вижте също / Read Also

%d блогъра харесват това: