Безумни цени на плажа, лоша хигиена, липса на каквато и да е възможност за тишина, спокойствие, отдих и релакс – това са най-честите оплаквания на туристите от пребиваването им по морските ни курорти. Ежегодно в туроператорските фирми постъпват стотици жалби от летовници, чиито очаквания са се разминали с реалността. Те идват тук основно заради българското слънце, плажа и морето, широко рекламирани по света. Когато стигнат до курортите ни обаче установяват, че реалността няма нищо общо с промотираните материали. Златната и привлекателна плажна ивица от снимките се оказва долнопробен битпазар. Избралите лятна почивка в България са стресирани, че ако не платят за чадър и шезлонг толкова, колкото са платили за нощувка, няма как да стъпят на пясъка и когато го направят попадат в денонощна чалготека. Туристите остават излъгани и започват да търсят компенсации заради невъзможността  да ползват главната услуга, заради която са предпочели страната ни – спокойно да почиват на плажа и да се насладят на природните дадености. Дори сънародниците ни, въпреки призива да изберем българското, вече предпочитат да летуват в чужбина.

Държавната политика е сбъркана и определя безизходицата

„Бедата е в това, че ние не можем да обещаем на туристите никаква бъдеща промяна. В цялата верига на туристическото обслужване крайният потребител е туристът. Той е единственият, който плаща, но никой не се интересува какво мисли за нашите плажове. Досега никоя от институциите, които определят правилата, не се е допитала до нас за мнението на туристите ни. Очевидно крайният потребител е без значение за хората, които искат да вземат парите му”, казва Калин Сутев, управител на агенция DER Touristik в България.

Германците са най-пътуващата нация по света и лесно могат да направят сравнение с други дестинации. Примерно с Испания, където плажът е единствено плаж и със закон е забранено не само да се строи от към неговата страна, но и да се поставят временни обекти. Навсякъде по света  плажните услуги са безплатни за туристите. Затова те са изненадани, когато тук им се налага да броят огромни суми за елементарни неща като чадър и шезлонг и не могат да намерят плаж без задължителните „екстри” – много бетон, всевъзможни сергии за всякакви стоки и услуги, стотици барчета, пицарии и кафенета. Тишина няма, няма и достъп до морето. Възмущението на германците става още по-голямо, ако за малко напуснат плажа. Повечето от тях ползват туристически пакети от типа „ол инклузиф” и докато обядват в ресторанта, платените уж за целодневно ползване чадър и шезлонг, вече са препродадени на друг клиент от чевръсти мутри, наети от концесионерите.

Рискуваме да загубим туристите защото това, което им продаваме не отговаря на очакванията им и на нормалните условия в другите държави. То е несъпоставимо, нито като стопанисване, нито като цена, обезпокоени са туроператорите. Решението, според специалистите е истинска, а не бутафорна реформа в досегашното законодателство за стопанисване на българските плажове. 

Харесва ли Ви статията?
Само срещу няколко лева месечно можете да гарантирате съществуването на независима разследваща журналистика.
Кликнете тук и станете абонат на Биволъ с Данъкъ "Биволъ"!



 „Само механичното прехвърляне на концесионните права от едно министерство на друго няма да реши проблема с плажовете, ако зад това не стоят действия, които  да са насочени към крайния потребител – туриста. Основният проблем  е в преотдаването на терени по плажовете от страна на концесионерите. Тази схема бе наложена преди около 20 години и прилагането й продължава, въпреки, че съсипва основния ни туристически продукт. Необходимо е да настъпи промяна в регулаторния механизъм за отдаване плажовете на концесия и тя трябва да е съгласувана с бранша. Възможности има, могат да се заимстват и практики от водещи и конкурентни дестинации. Правилно би било чадърите и шезлонгите да бъдат безплатни за туристите, като например се поемат от курортната такса или от хотелите, така както го правят в другите европейски страни”, предлага Калин Сутев.

Перспективата е скъсване с мутренските практики

През това лято браншът се готви да посрещне и обслужи над 7 млн.туристи. Според Министерството на туризма голяма част от тях ще са руснаци, традиционно летуващи в Турция. Туроператорите, работещи на руския пазар, обаче не са така обнадеждени и една от причините за песимизма им е именно състоянието на българските плажове.

„Този проблем стои пред нас от години и ние неведнъж сме го поставяли пред ангажираните държавни институции. Миналата година имахме надежда, че нещо ще се промени. Отнеха се някои концесии, но всичко спря до тук. Най-големият и най-пренаситен със стотици незаконни обекти и търговски площи плаж – Слънчев бряг, остана в познатия ни грозен вид. Вече не вярваме, че нещо  ще се промени”, признава Тодор Камарашев, управител на една от големите туроператорски фирми „Теди Кам” .


В „Теди Кам” всяко лято постъпват жалби от туристи и повечето са насочени към състоянието на плажовете. Руснаците конкретно се оплакват, че плажовете ни са мръсни, неподдържани, но затова пък услугите там са прескъпи. Хората директно заявяват, че като отидат до морето, всъщност искат да отидат на плаж, а не на пазар. Обаче вместо плаж, те попадат в зона със сергии и заведения. Цените за чадъри и шезлонги са непосилни за тях, свободни площи почти няма или са изтикани в най-неугледните и неподходящи места. Попадналите в подобен филм на ужасите заключават, че просто няма смисъл и не желаят изобщо да ходят до “плажа”. Но те не са дошли в България, за да стоят край басейна – хотели с басейни има и в Русия.

„Навсякъде около България плажовете са в класи по-добре уредени от нашите – в Гърция, Турция, Черна гора и др. Ако сега действително успеем да привлечем традиционно почиващите в Турция руски туристи и ги излъжем с чисто море, спокойни и безплатни плажове, за нас руският пазар ще е изгубен за много години напред”, тревожи се Тодор Камарашев.

Българското Черноморие трябва да възвърне чистотата и достъпността си

Състоянието на българските плажове се следи от европейските туроператори – те трябва да знаят къде да насочат туристите си. Преди дни световно популярният туристически сайт www.roughguides.com направи класация на най-хубавите дестинации за лятна почивка кай морето. Плажовете са оценявани предимно по красотата на природата край тях. Критерии за отсътвието на бетон, сергии и чалга и за наличието на пясък, тишина и спокойствие няма. Когато става въпрос за почивка тези неща са по подразбиране. В Топ 10 на тази класация намериха място и някои плажове на юг от Бургас. Но докато в описанието на плажовете в Хърватия, Италия, Франция и Гърция преобладава възторг от девствената природа, ето какво пише за България:  „На юг се намират едни от най-слабо развитите плажове на България. Отбийте се в малкото село Синеморец, където тихите златисти плажове са заобиколени от защитени природни резервати и борови гори. Продължете към плажовете Липите и Силистар – там няма да намерите барове и клубове, които са в изобилие на север, а просто тишина и спокойствие.”

Ако цените нашата работа подкрепете сайта "Биволъ" с дарение (банков превод, в брой - през Cashterminal, ePay.bg - EasyPay, PayPal, биткойни), абонамент или покупка на наш рекламен продукт:

Print Friendly