Въпрос по ЗДОИ на стойност €34 млн.

Албански олигарх&Co: Биволъ пита за добре облечените инвеститори на Кирил Петков в бг електромобили

Логистичната компания на инвестиралия в "Некст.е.ГО България” АД милиардер Назиф Дестани е била заподозряна в трафик на хероин от Афганистан
Екип на Биволъ

#Кой уреди сделката и кой наистина стои зад „топ инвестицията“ на Кирил Петков във фабрика за електромобили край Ловеч? Има ли потенциален конфликт на интереси при бившия служебен министър на икономиката към момента на сключването на договора с „германската“ компания и ще бъде ли ощетена държавата с 34 млн. евро (около 70 млн. лв.) при реализирането на проекта? Отговорът на тези въпроси трябва да бъде получен от Министерския съвет, където „Биволъ“ внесе заявление по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ). Албанският милиардер Назиф Дестани стои зад нидерландския инвестиционен фонд, купил през 2020 г. немския стартъп за електромобили. Логистичната му компания с централа в Дюселдорф е била заподозряна и разследвана преди години за трафик на хероин от Афганистан към Европа, научи „Биволъ“ от официални данни, изтекли в немски медии.

Кандидат-премиери на С. Македония и България? 

Снимка: Инвестор

Този петък съпредседателят на ПП „Продължаваме промяната“ и ексминистър на финансите в служебния кабинет на Стефан Янев, Асен Василев, обяви, че кандидатурата на коалицията за министър-председател ще е Кирил Петков. 

Затова е логично е да бъде проверена най-мащабната сделка, която е осъществил по време на работата си в правителството. Още повече, ако зад нея от другата страна стои и кандидат-премиер на държавата, която открито упражнява натиск срещу националните интереси на България. 

Най-известната личност в ръководството на новия първокласен инвеститор от българска страна е Георги Домусчиев, който е член на УС на “Некст.е.ГО България” АД. Георги и Кирил Домусчиеви държат 50% от акционерния капитал на смесеното българо-германско дружество, чрез фирмата си “Адванс пропъртис” ООД. Другата половина от капитала е собственост на регистрираната в Германия “Next.e.Go Mobile CE”. 

През миналата година фирмата е фалирала и е обявила несъстоятелност. Малко след това обаче е купена от холандската Nd Industrial Investments B.V., част от ND Group, зад която всъщност се оказва, че стоят албански олигарси с произход от гр. Тетово в Северна Македония. /виж тук/

Гърбът на милиардер от Тетово

Мажоритарен собственик на капитала на основния инвеститор от Германия и Холандия стои албанският милиардер с над 4 млрд $ състояние – Назиф Дестани.

Назиф Дестани – основател и собственик на основния акционер в бъдещия електро-автомобилен завод и неговата кратка биографична справка.
Снимка от сайта на “Nd Industrial Investments B.V.”

Лазим Дестани Снимка: Локално.мк

Бащата на Назиф Дестани, Лазим Дестани, е определен за най-богатият албанец не само в юго-западната ни съседка, но и в целия свят. Историята му започва по времето на бивша Югославия, когато е емигрирал в Германия още по времето на Тито. Там е започнал да развива частен бизнес, който е бил толкова успешен, че успява да разгърне бизнес империя и да се превърне в мултимилиардер за кратко време. Но все още е известен и изключително влиятелен в Северна Македония, Косово и Албания. Лазим пребивава често на територията на Северна Македония, където официално се среща на високо равнище с разлчини политици, бизнесмени и дипломати.

Изданието “Слободен печат” пише през 2018 г., че  бившият директор на Националното разузнаване на САЩ, Джон Ратклиф, назначен от Доналд Тръмп е: “приятел на бизнесмена от Тетово Лазим Дестани”. Публикацията е подкрепена с приятелска снимка на двамата.

Лазим Дестани и Джон Ратклиф, Директор на Националното разузнаване на САЩ, до началото на 2021 г.

А пък през лятото на 2021 г. Лазим Дестани е обявен дори за възможен кандидат-премиер на Република Северна Македония от партията на албанското малцинство ДУИ и лидера й Али Ахмети, се тиражира от медиите в С.Македония.

Защо плащаме 34 млн. на инвеститора?

Както съобщи тогава Кирил Петков, “Правителството ще предостави общо 34 млн. евро държавна субсидия „в подкрепа на Next e.Go Mobile на три транша“.

„Първият транш ще бъде изплатен, когато компанията започне да произвежда своите електрически автомобили, а последният, когато продажбите й достигнат 20 000 коли годишно“, каза тогавашният министър на икономиката.

Проверка в сайта на Българската Агенция за Инвестиции /БАИ/ показва, че проектът е получил от Министерството на икономиката най-висок статут на Приоритетен проект по Закона за насърчаване на инвестициите.

Проектът на Некст.е.Го предвижда 280 млн.лв. инвестиция в рамките на 3 г. и разкриването на 365 работни места. Държавната помощ е 68 млн. лв

Според този закон се регламентира сериозна държавна помощ за насърчаване на инвестиции по такива проекти. /виж тук/ Като приоритетен се определя инвестиционен проект въз основа на критериите за минимален размер на инвестициите и заетостта. Сертификатът за приоритетен инвестиционен проект се издава въз основа на решение на Министерския съвет и се подписва от министъра на икономиката. 

Извадка от Закона за насърчаване на инвестициите, за предимствата, които държавата дава на т.н. “Приоритетни проекти”

Медията ни пита обаче на какво основания служебното правителство на Стефан Янев одобрява споразумението с германския инвеститор, който не е ясно дали е в състояние да произвежда над 1 000 автомобили годишно при сегашния резултат от общо едва 800 произведени коли (вижте информацията по-долу).

Съответното заявление (вижте долу оригинала) е внесено от медията ни в деловодството на Министерския съвет в петък, на 12 ноември 2021 г.

В него „Биволъ“ информира подчинените на служебния премиер Стефан Янев за следното:

На основание Закона за достъп до обществена информация, моля да ми бъде предоставена следната такава:

  1. Моля да ми бъде предоставен пълния текст на меморандума за разбирателство между правителството на Република България и “Некст. е. ГО България” АД за изпълнение на приоритетния инвестиционен проект “Изграждане и управление на иновативен завод за производство на електрически автомобили e.GO в гр. Ловеч”., подписан от Кирил Петков на 10 юли 2021 г.
  2. Искането е свързано с факта, че Меморандумът поражда финансов ангажимент за държавата в размер на 34 млн. евро, като средствата не са планирани в бюджета и в 3-годишната бюджетна прогноза, според изискванията на служебният министър Комитова, към съществуващите договори за строеж и ремонт на пътища. Меморандумът е подписан на основание чл. 10, ал. 2, т. 8, чл. 22е, ал. 3 и чл. 29, т. 1 от Закона за насърчаване на инвестициите и чл. 66, ал. 3 и чл. 68, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на инвестициите.

Заявлението на “Биволъ” по ЗДОИ

  1. Имало ли е  одобрен проект на меморандума от страна на Министерския съвет и бил ли е връчен сертификат на инвеститора за изпълнение на приоритетен инвестиционен проект към датата на подписването на меморандума? Моля, да ми бъден предоставен пълен текст на стенограмата на Министерски съвет за тези решения, ако съществуват.
  2. Моля да ми бъде предоставен текста и датата на решението на Министерския съвет с №519.
  3. Моля да ми бъде предоставен текста и датата на Сертификатът за приоритетен инвестиционен проект, връчен от министър Кирил Петков.
  4. Моля да ми бъдат предоставен текста на договора сключен от министър Кирил Петков от страна на държавата с  “Некст. е. ГО България” АД, включително имената и дела на  всички страни, консултанстски компании и други имащи отношение по този договор.

Уточнявам, че исканата от Биволъ информация е от голямо значение за обществения живот на Република България и даваща възможност да се състави собствено мнение относно задължените по закона субекти, какъвто е Министерство на икономиката и Министерски Съвет.

Освен това считам, че е налице надделяващ обществен интерес от изясняване на всички факти, свързани с изпълнение на приоритетния и широко публично промотиран инвестиционен проект “Изграждане и управление на иновативен завод за производство на електрически автомобили e.GO в гр. Ловеч”. Чрез исканата информация се цели повишаване на прозрачността и отчетността като субект по ЗДОИ, като напомням за съществуващата законова презумпция за надделяващ обществен интерес от искана обществена информация.” 

Едвам неФалиралият инвеститор

Въпреки че инвеститорът и довелият го ексминистър Кирил Петков говорят за фабрики от по 20 000 – 45 000 хил. автомобила годишно, в последните няколко години производителят има далеч по-скромни резултати като бройката излязли от конвейера електромобили.

Както пишат различни бизнес медии, през 2019 г. E.Go е произвела само 540 малки електромобила при първоначалната цел от 1 000, намалена на 600 бройки: „Стартъпът беше на ръба на колапса няколко пъти и акционерите отпуснаха общо 130 млн. евро под формата на заеми“.

Преди 1.5 г. фирмата обявява фалит

В началото на юли 2020 г. окръжният съд в Аахен (Германия) открива производство по несъстоятелност. Но в края на август 2020 г. компанията обяви, че малкият производител на електрически автомобили е намерил стратегически инвеститор: нидерландският финансов инвеститор ND Industrial Investments B.V става мажоритарен акционер в e.Go Mobile.

Според информация на самата компания, наскоро e.Go била оценявана на над 1 млрд. евро. Пред Investor.bg председателят на борда на директорите Али Везвей признава, че

досега компанията е произвела едва 800 автомобила.

Имало обаче „пилотен проект за навлизане на пазара в Мексико“ и „подписан меморандум за съвестно дружество с гръцкия държавен фонд за инвестиции“. Next E-Go Mobile SE проучвала и възможното първично публично предлагане на борсата (IPO). Оказва се, че в “инвестицията в България” няма нищо изключително, защото още през Декември 2020 г. Дестани обявяват, че ще строят и фабрика в Гърция, което значи, че компанията на албанските олигарси твърдо се е насочила към балканския регион. Албанското издание Lajme.mk информира:

Компанията ще присъства в гръцката държава, за да създаде съвместно предприятие там, след писмо за разбирателство, подписано от Next.e.GO Mobile SE и Enterprise Greece.

Инвестицията, която в първия си етап е на стойност 100 милиона евро, предвижда производството на 30 000 автомобила годишно в проект, който ще бъде реализиран за 24 месеца. Окончателната сделка се очаква да бъде готова до три месеца.

Страните създават работна група за създаване на завод за производство на превозни средства в Гърция. Според немската компания чрез това споразумение за първи път ще бъде възможно създаването на платформата e.Go life в друга страна. По този начин компанията успява да създаде две производствени точки на своите превозни средства в Европейския съюз.

Работната група ще бъде председателствана от Джордж Филиопулос, главен изпълнителен директор на Enterprise Greece и Улрих Херман, главен изпълнителен директор на Next.e.GO Mobile.

Параметрите, които 6 месеца по-късно се обявяват за България са 140 млн. евро цялостна инвестиция, която ще се осъществи в рамките на 3 г., от които 34 млн. държавна помощ, платена от бюджета на страната.

Биволъ търси отговор на въпросите, кой е уредил и посредичал на подобни действия в България, на каква цена, кога и как МС одобрява сериозната бюджетна инжекция за албанските бизнесмени?

Какво е (не)известно за „немския“ инвеститор

Идеен проект на бъдещия завод край Ловеч Снимка: Капитал

Както пише „Капитал“, компанията е създадена преди 6 години в Аахен под името е.Go Mobile от университетския преподавател Гюнтер Шу, чийто предишен проект за електрически ванове StreetScooter е купен от Deutsche Post.

“Производствената ни структура позволява създаването на рентабилни микрофабрики с годишен обем от 20 000 коли, чрез които бързо да достигаме до значимите пазари в цял свят”, цитира вестникът интервюто в сп. Forbes на основателя Гюнтер Шу.

Германският инженер и университетски преподавател тогава допълва също, че:

“Това са предприятия с ниски капиталови разходи, а принципът им може да бъде копиран и приложен в нови и нови локации”

Немският специалист обаче се е оттеглил, след като мажоритарен акционер влиза фондът ND Industrial Investment, научи Биволъ от запознати източници. Новосформираната Next.e.GO Mobile пое целия бизнес на предшественика си, а производството е рестартирано едва в началото на 2021 г.

В момента в германската компания работят 400 души. През февруари т. г. компанията привлече инвестиция в серия B за 30 млн. евро. Парите идват от американския VC Moore Strategic Ventures, бившия министър на финансите на САЩ Джон Сноу, основателя на Формула Е Алехандро Агаг – и от Едуард Нортън. Американският актьор („Боен клуб“, „Американска история X“) трябва да действа като посланик (амбасъдър) на марката в бъдеще. А основателят на компанията проф. Гюнтер Шу напуска оперативното управление на 1 юни 2021 г.

Али Везвей

Али Везвей, който даваше интервюта за „Дойче Веле България“ и „Инвестор“ за инвестицията в Ловеч като председателят на управителния съвет на германската е.GO е същевременно и изпълнителен директор на нидерландския фонд, основан от албанския милиардер Назиф Дестани.

„Албански инвеститор участва за първи път в автомобилната индустрия – става дума за бизнесмена Назиф Дестани, който е предприемач и водещ инвеститор в Next. e.GO Mobile, писа албанското издание Gazeta Populli за навлизането на производителя на гръцкия пазар.

„Базираната в Холандия“ ND Group е спомената от Gazeta Populli като „албанска инвестиционна компания“. Дестани според изданието е изградил мощна група от предприятия, работещи в над 40 държави по света.

“ND group разполага с инвестиционен портфейл в сферата на услугите, логистиката, технологиите, финтех, възобновяема енергия, здравеопазване, а отскоро и превозни средства“.

Името на Дестани според изданието е известно благодарение на водещата му компания за  логистични услуги Ecolog International. ND Group стартира дейността си в началото на 90-те г. и в момента има 13 000 заети по целия свят.

Албанска мафия ли е зад инвеститора в е-автомобилите?

Назиф Дестани е основния първокласен инвеститор в България (Снимка: ND)

Но има и данни в германски медии като Norddeutsche Rundfunk (NDR) и Tagesschau, че през Ecolog и други дъщерни компании фамилията Дестани получава години наред държавни поръчки от Будесвера и щатския контингент на НАТО, без провеждане на конкурс.

Най-скандалното е обаче отпреди десетина година, когато има подозрение, че Ecolog е привозвала забранени вещества. 

Германско-албанска компания, която от години предоставя логистични услуги на бази на ISAF в Афганистан, е заподозряна в “международен трафик на хероин”, пишат още тогава немски, английски и италиански медии, както и такива в Тирана и Скопие.

Една от германските медии пише за наличе на проверка срещу логистичната компания от Германия

„по подозрение в колабориране с наркомафията“.

„В Германия избухна скандал – незабавно заглушен – който засилва нарастващите подозрения за участието на западните въоръжени сили в Афганистан в международния трафик на хероин, в чийто основен производител след инвазията през 2001 г. тази страна се превърна в световен“, гласи репортаж, излъчен от германската обществена радио-телевизия NDR.

Според водещата немска телевизия, НАТО и Министерството на отбраната на Федералната Република разследват предполагаемите незаконни дейности на Ecolog, спомената като „германска мултинационална компания, собственост на мощна македонско-албанска фамилия“.

Дестани е от гр. Тетово в Северна Македония. Компанията му извършва дейности в Афганистан по договор с НАТО от 2003 г., като предоставя логистични услуги на военните бази на ISAF на различните национални контингенти и на военното летище в Кабул.

вестник Tagesschau

Според изтеклата секретна информация в поверителни доклади, получени от НАТО, Ecolog  е била замесена в „международната контрабанда на хероин от Афганистан“.

„Има риск наркотиците да са били контрабандни, така че ще преценим дали Ecolog все още е надежден партньор за нас“,

казва пред NDR германският генерал Егон Рамс, ръководител на Съвместното командване на силите на НАТО в Брусум, Нидерландия.

„Ние сме запознати с случая и разследваме с компетентните органи“, потвърди говорител на Министерството на отбраната на ФРГ пред телевизията. Според репортажа на NDR, още през 2006 г. и 2008 г. служители на Ecolog са били разследвани в Германия по „обвинения в трафик на хероин – стотици килограми от Афганистан, както и за пране на пари“.

По-рано, през 2002 г., когато Ecolog оперира в Косово в базите на германския контингент на KFOR. Немските тайн служби информираха НАТО, че кланът Дестани е „тясно свързан с въоръжените групировки на албанската независимост (UCK и АОК)“ и

контролира всички видове незаконни дейности и трафик през македоно-косоварската граница: от наркотици, през оръжия, до трафик на хора.

Ecolog, чиято централа е в Дюселдорф (с клонове в Македония, Турция, Обединените арабски емирства, Кувейт, САЩ и Китай), е основана през 1998 г. и сега се управлява от младия Назиф Дестани, син на главата на семейството Лазим Дестани, осъден в Мюнхен през 1994 г. за „незаконно притежание на оръжие и нелегален трафик на хора“.

“Еколог” опровергава тогава изнесените данни. Томас Уаховиц, споменат от NDR като „дясната ръка на Нафиз Дестани“, определи обвиненията, съдържащи се в репортажа, като „абсурдни“ и „напълно неоснователни“.

Али Везвей е бил начело на скандалната логиситчна компания, работила в Афганистан

На 4 март 2020 г. Федералният съд в Хамбург приема жалбата на Ecolog с разпореждане медията „да не повдига допълнителни подозрения“ относно компанията.

Редакционният екип на NDR от своя страна отхвърля аргументите на Ecolog и обжалва разпореждането. Но после телевизията е принудена да се извини на албанско-германската логистична група и сагата завършва с извънсъдебно споразумение.

Междувременно Али Везвей, който дава интервюто за медиите, е бил и изпълнителен директор на получилата лоша слава компания на Дестани Ecolog.

Още едно интересно съвпадение е, че Али Везвей, който е менажирал Договора между инвеститора и Кирил Петков е бил също като бившия икономически министър и колегата му Асен Василев студент в Harvard Business School. Това става ясно от профила му в социалната мрежа LinkedIn и промотиращи биографични справки. 

Питаме по ЗДОИ, защото:

Надделяващият обществен интерес за въпросната широко промотирана през лятото сделка, е очевиден. Дори само защото бъдещ премиер на България би могъл да е лично мотивиран от безусловно започване на преговорния процес за членство в ЕС на Северна Македония и Албания, в ущърб на националния ни интерес. Подобна възможност би била напълно недопустима и би предизвикала непредвидими обществени трусове в страната с трайни и фатални последствия в бъдеще. Такава хипотеза не е в никакъв случай твърдение, но изразява мотивите от пълна прозрачност на сделката и взаимоотношенията зад нея, с оглед непреходните български ценности и интереси.

Още повече е необходимо да се разбере дали в преговорния процес и сключването на тази сделка няма и други потенциални конфликти на интереси и кой точно би поел отговорността, за държавната финансова, административна и логистична помощ, ако обещаната инвестиция не бъде изпълнена в заявения мащаб. Биволъ държи на изчерпателен и точен отговор от страна на Министерски съвет на поставените въпроси.

Надяваме се да ги получим в законноустановения 14 дневен срок, за което ще ви държим в течение! Също така се надяваме да не се налага при отказ от предоставяне на необходимата информация (което се превърна вече в рецидив) да завеждаме дело пред съда, за да я получим по надлежния ред.

За съжаление, така се случва през последните 10 г. по най-чувствителните ни питания, но неизменно печелим делата срещу Цензурата. Както делото по записа “Ало, Ваньо”, по проверката във фабриката на Мишо Бирата за контрабанден алкохол и както делото за Стенограмата от съвещанието за съдбата на КТБ през 2014 г. Стенограмите бяха предоставени от Президента Румен Радев едва след осъдителни присъди, заради първоначалния отказ.

Президентът Румен Радев (Снимка: БГНЕС)

В отговора на правителството по искането ни по ЗДОИ, се крие лакмусът за реалната същност на “Новата власт” и нейните бъдещи намерения в българската политика. Ако те са искрени и честни, не би трябвало да има абсолютно никакви пречки исканата по законен ред от нас информация да бъде надлежно предоставена, в името на Свободата на медиите, прозрачността и обществения интерес.

Биволъ неизменно ще държи читателите си в течение на казуса.

Очаквайте продължение!

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.

Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

IBAN: BG27 ESPY 4004 0065 0626 02
BIC: ESPYBGS1
Титуляр/Account Holder: Bivol EOOD

При проблеми пишете на support [at] bivol [dot] bg

This post is also available in: EnglishRussianFrench

Вижте също / Read Also