Превод от Balkan Free Media Initiative

Българската телеграфна агенция функционира като бюро на ТАСС

Руската информационна система доминира в потока на държавната информационна агенция в България, страна от Европейския съюз и НАТО
Николай Марченко

Николай Марченко от “Биволъ” анализира за Balkan Free Media Initiative (BFMI) чрез няколко нашумели факти от световната хроника, отразени от Българската национална информационна агенция БТА. Националната новинарска агенция на България БТА се е превърнала в последните години едва ли не в “бюро” на руската държавна ТАСС. Средно на ден се публикуват между 5 и 10 новини с източник: ТАСС, често без информацията в тях да засяга Русия или двустранните отношения по линията София – Москва.

За сравнение обществената информационна агенция на съседната Румъния , също държава член на  Европейския съюз и НАТО, AGERPRES (Agenția Națională de Presă) публикува всекидневно средно 1-2 новини на ТАСС само за касаещи Руската федерация информации.

БТА вярва на ТАСС за съюзниците си в ЕС и НАТО?

Случаят с атакувания край бреговете на Султаната Оман японски танкер демонстрира донякъде влиянието на ТАСС върху информационния поток на БТА и оттам – абонираните български медии.

Както е известно, на 31 юли 2021 г. с дрон е бомбардиран танкерът „Мърсър стрийт“, в резултат на която загиват британец и румънец. Случаят е международен, Вашингтон, Брюксел, Лондон, Йерусалим и Букурещ осъждат действията на специалните служби на Ислямската Република Иран, които най-вероятно стоят зад този терористичен акт.

Държавният секретар на САЩ и външният министър на Държавата Израел (най-вероятно след съпоставка на разузнавателни данни) осъждат режима в Техеран за атаката.

„Антъни Блинкен: Сигурни сме, че Иран е организирал атаката над танкера „Мърсър Стрийт“.

Това заглавие на France-Presse (AFP) цитира румънската Agerpres (Antony Blinken: ”Suntem siguri că Iranul a comis atacul” asupra petrolierului Mercer Street).

Какво прави обаче БТА, когато един от най-близките съюзници по ЕС и НАТО на София в лицето на Букурещ се опитва да иска справедливост за загиналия си гражданин? Българската обшествена информационна агенция цитира ТАСС с безличното им заглавие: „Външните министри на САЩ и Израел обсъдиха случая с нападнатия в Арабско море танкер.

Не стига, че вече има готова новина за потенциалния виновник на терористичната атака с остър цитат за заглавие, БТА предпочита да публикува завоалираното  заглавие на ТАСС.  Москва има ангажименти към Техеран като към основния си съюзник в Близкия Изток, но към кого има ангажименти София?

Не е ли по-редно да е към НАТО, ЕС и съседна Румъния?

На 1 август световните медии информират, че Техеран привиква посланиците на Обединеното кралство и Румъния заради изказаните от Лондон и Букурещ подозрения за участието на Иран.

Румънската Agerpres цитира испанската агенция (на съюзническата държава от ЕС) EFE: “Атаката срещу танкера Мърсър Стрийт: Посланикът на Румъния и британският шарже д’афер са привикани в иранското МВнР“ (Atacul asupra petrolierului Mercer Street: Ambasadorul român şi însărcinatul cu afaceri britanic, convocaţi la MAE iranian).

БТА пак няма доверие на съюзническите агенции, като цитира новинарското съобщение на ТАСС, което на свой ред цитира иранската „Фарс“. Посланикът на Румъния бе извикан в министерството на външните работи на Иран във връзка с инцидента с японски танкер, гласи скандално подадената новина.

Двама граждани на съюзните страни от ЕС и НАТО са загинали в резултат на мащабна терористична атака, а то било според ТАСС и БТА просто „инцидент“?!

„Посланикът на Румъния в Техеран бе привикан в министерстото на външните работи на Иран в знак на протест срещу обвиненията за съпричастност на ислямската република в нападението срещу японския танкер “Мърсър стрийт”, съобщи в понеделник агенция Фарс, цитирана от ТАСС“, гласи „псевдоновинарският“ материал.

Това е само един от многото примери, оставящи впечатление,  че България не е в ЕС и НАТО, а по-скоро част от поредния интеграционен проект на Москва – Организацията на независимите държави (ОНД).

Най-отчетливите примери са новините, свързани с  Украйна.

Конфликтът в Донбас и паралелната информационна война на Москва срещу Киев, Брюксел и Вашингтон върви вече пета година, но за Българската Национална Агенция (БТА) няма конфликт.

Под 2% новини за двустранния дневен ред 

Прави впечатление, че над половината от новините на ТАСС, цитирани и превеждани от БТА всекидневно, касаят трети страни или Европейския съюз, но не и Руската федерация, Република България или Балканите.

putin-mc-sofia-roiters

БТА като държавна агенция очевидно злоупотребява с информацията от ТАСС. Данните, върху които се базираме са за 54 новинарски материала за 7 дни, което прави около 7,7 статии дневно.

В анализираната седмица между 22 и 28 юли са прегледани през търсачката на БТА общо 54 новинарски материала от рубриката „Свят“, за които със сигурност е ясно, че са на ТАСС или с елементи на цитиране на руската държавна агенция.

За целта, преброихме материалите, които са от Руската федерация: те са едва 16 от 54.

Това прави според изчисленията ни едва 29,62% от целия поток за седмицата с източник ТАСС.

Същевременно, ако предположим, че за репортерите на БТА е удобно да се сдобиват с информация за страните от ОНД и Източното партньорство (всички – бивши членки на СССР), то такива са поне още 7 материала или около 12,96%.

Материалите, които касаят Руската федерация и страните от региона на бившия Съветски съюз са  42,58%. Всички останали материали за 57,42% от потока са от държавите, които са от ЕС, НАТО и партньорите или Китай. Няма логика БТА да използва руската агенция ТАСС за новини от държавите, извън региона на бившия СССР.

Също така, материалът който касае двустранните отношения България – Руската федерация е едва…1 за цялата седмица. Става дума за възобновяването на полетите на „Аерофлот“ към България през летния сезон. Това прави едва 1,85%.

По този начин оправданото използване на ТАСС от БТА прави едва 44,43%.

Това би включвало България, Русия и страните от ОНД. Така, 55,57% от статиите на ТАСС представляват един необясним и даже ненадежден източник на информация от държавите, където има свои новинарски агенции на английски или др. международни западни езици.

Прави впечатление също така наличието на всекидневна „дописка“ „Официални курсове на руската рубла към долара и еврото“.

Какво значение има тази информация към Република България?

Защо не е към българския лев предвид големия туристопоток и стокообмен? В крайна сметка, може да бъде добавен българският лев. Но такъв фиксинг липсва. Иначе материалът с курса на рублата „надлежно“ се появява всеки ден в сайта на БТА между 13:30 и 14:30 ч.

Над ¼ – кремълска пропагандa

Скандална е и една „новина“, която се представя като вътрешната информация от Руската федерация. Става дума за новината с изключително изгоден за Посолството на Руската федерация постановка: „Националната автономия на кримските татари предлага Турция да признае Крим за част от Русия“.

В материала не се пояснява, че полуостровът Крим (Кримска Автономия на Украйна) е анексиран от Руската федерация през 2014 г. , пропускат се  санкциите на ООН. Kато и Кримската Автономия като Република Крим в състава на РФ не е призната от ЕС и НАТО, на които Република България е пълноправна членка.

В пропаганден тон е   материалът,  касаещ Грузия, която напусна ОНД и СССР преди доста години. Новината на ТАСС гласи:

„В Грузия започнаха военни учения с участието на 12 страни от НАТО“.

В тази връзка репортерите могат да се възползват от поне 12 държави членки и партньори на НАТО като Украйна и Грузия, които разполагат с агенции с версии на руски и английски език.

Има и новини, които демонстрират партньорското отношение на Москва към някои страни членки на ОНД: Армения и Узбекистан. Преведен материал за Олимпиадата в Токио  на ТАСС демонстрира подкрепата на Москва към Ташкент: „Оксана Чусовитина е била лишена от правото да бъде знаменосец на националния отбор на Узбекистан без обяснения“.

Други два материала касаят позицията на Армения във военния й въоръжен сблъсък с Азербайджан, който на свой ред е подкрепен от Република Турция и НАТО:

„Трима арменски войници са убити в сблъсъци с азербайджанските сили, съобщи военното ведомство в Ереван“.

Същият ден са разпространени материали, които демонстрират интереса на Москва към конкурентните армии в региона на ОНД: „Украйна и Турция подписаха споразумение за строителство на две корвети клас „Ада”.

Често пак през ТАСС, българската агенция се опитва да демонстрира неутралитет. Такъв е материалът  за репресиите на загубилия изборите през 2020 г. (бивш) президент Александър Лукашенко върху медиите в Минск. „Беларуските власти закриват журналистическата работилница “Прес-клуб” и редица обществени организации“, гласи кратко новината на ТАСС, преведена от БТА.

Стремежът към спазване на неутралитетът е ясен – лидерите на беларуската опозиция многократно искаха съдействие не само от ЕС и САЩ, но и от Владимир Путин в преговорите с режима на Лукашенко. Но Москва не отговаря официално на тези молби.

Тези 7 статии представляват още 12,96% от новинарския поток, които са директна или индиректна пропаганда на Москва за страните от региона.

Те директно се превеждат от БТА, без да бъдат поставени в контекст или с придружаващ  бекграунд или пояснения за гледните точки на ЕС и България.

Като се добавят и седемте седмични материала за курса на рублата, това прави 25,92% или минимум над ¼ директно изгодни на властите в Москва и Посолството на РФ в София.

Неизбежни са съмненията, че при такова подаване на информация,

БТА се държи донякъде като балкански филиал на ТАСС  и „троянски кон“ за медийната пропаганда на Кремъл в ЕС.

През 2004 г. Михаил Гусман, първи заместник генерален директор на Информационната агенция на Русия – ТАСС и дългогодишният Генерален директор на БТА, Максим Минчев създадоха високопарно звучащата институция Световен конгрес на информационните агенции.

Така наречената от тях  „Световна“ организация обаче вкючва най-вече рупорите на пропаганда на регионалните диктаторски режими, с голям “принос” към накърняването на човешките права – там са беларуската БЕЛТА и азербайджанската AZERTAC, турската Anadolu Ajansi, и китайската Xinhua. Първият конгрес на тези партньори е в Москва , а последният – в София , с красноречивото мото „Бъдещето на новините“ .

Заглавна снимка: Юлий Гусман, зам.-генерален-директор на ТАСС (БТА) 

 

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.

Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

Избрахте да дарите 10.00€ Месечно

Възможности за плащане
Информация за Вас

Информация за банковата карта
Плащането е защитено със SSL криптиране

Обща сума: 10.00€ Месечно

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Please, read our Terms and conditions here.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

Bivol is not recording the number of your bank card. The card payments go through Stripe. Card donations for Bivol are managed by the French NGO Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

Възможности за плащане
Информация за Вас

Информация за банковата карта
Плащането е защитено със SSL криптиране

Обща сума: 5.00€

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Please, read our Terms and conditions here.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

Bivol is not recording the number of your bank card. The card payments go through Stripe. Card donations for Bivol are managed by the French NGO Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

лв.
 
The current exchange rate is 1.00 EUR equals 2,00 BGN.
Възможности за плащане
Информация за Вас

Внимание: с този метод сумата ще е в лева, а не в евро. Можете да изпратите "Данъкъ Биволъ" електронно през Epay.bg или с банков превод. От територията на България можете също да изпратите пари в брой през EasyPay, или да направите превод през банкомат, поддържащ услугата B-Pay.    

Обща сума: 10,00 лв.

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

SMS код BIVOL

За да подкрепите с малка сума нашите разследвания и автори, можете да изпратите SMS на кратък номер. Ще получите с обратен SMS линк към нашия архив.

  • Изпрати 1,2 лв. на номер 1851 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 2,4 лв. на номер 1092 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 4,8 лв. на номер 1094 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 12 лв. с два смс-а на номер 1096 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ

Сумите са с включен ДДС. Моля, имайте предвид, че това е най-неефективният начин да подпомогнете Биволъ, тъй като комисионната на мобилните оператори достига 60%. Ако имате възможност, използвайте някой от другите методи на плащане.

Криптовалути

За да ни изпратите биткойни сканирайте QR кода или използвайте един от двата адреса: Standard: 1EY3iwkPXiby6XFsyCcVPGZPYCGPbPeVcb

Segwit: bc1ql28g7qnvdmenrzhhc7rtk0zk67gg4wd9x9jmmc

Последвайте:

Вижте също / Read Also

%d блогъра харесват това: