България рискува да загуби стотици милиони евро от безвъзмедно финансиране за железопътни проекти. Тази констатация e в резултат от отказа да се кандидатства по „Механизма за свързване на Европа (МСЕ, Connecting Europe Facility – CEF)” на ЕС с проекта за модернизация на линията Видин – София с първия участък Видин – Медковец. От Национална компания Железопътна инфраструктура обявиха за отказа в края на 2015 година.

Европейският съюз реализира стратегията си за свързване и на Югоизточна Европа чрез построяването на трансграничния комбиниран мост „Нова Европа” при Видин – Калафат. По тази стратегия беше изготвен идеен проект за модернизация на жп линията Видин – София в периода 2007-2010 година. Изготвянето му струваше 6 милиона и половини и беше финансирано на 85% от ЕС. По късно този проект е актуализиран. В периода 2013 – 2015 година са налети още 10 милиона и половина в технически проект за участъка Видин – Медковец. Според регламент 1316/2013 проектът е обявен от ЕС за приоритетен и е задължителен за изпълнение. Актуалният краен срок за кандидатстване е 16-ти февруари 2015 г. На проведената в края на миналата година във Видин пресконференцията за представяне на изготвения технически проект стана ясно, че България няма да кандидатства с този проект, въпреки достигната степен на проектна готовност.

Освен, че не се кандидатства за модернизацията на жп линията Видин – София в участъка до Медковец, друг сериозен повод за притеснение е, че България е поискала по МСЕ много по-малко инвестиции в сравнение със съседните Гърция и Румъния. Нашата страна е кандидатствала с проекти за общо 179 млн. евро, Гърция – за 700 млн. евро., а Румъния – за 1,1 млрд. евро.

До момента страната ни е избрала да кандидатства с три проекта – за реконструкции на жп линиите София – Волуяк, на стойност 104,5 млн. евро за 8 км. Вторият е линията София – Елин Пелин – 57,7 млн. евро за 23 км. Третият проект е проучване за корабоплаването по река Дунав на стойност 7 млн. евро.

С проекта за модернизацията на жп линията Видин – Медковец  на стойност 405 млн. евро, за отсечка от 65 км. няма да се кандидатства. Гърция кандидатства за изграждането на последната част от високоскоростната жп линия между Атина и Солун на стойност 444 млн. евро, както и за участък от линията Атина – Патра за 297 млн. Евро. Те са част от същия коридор „Ориент – Източно средиземноморие”, на който се намира и нашата свързваща жп линия Видин – Медковец – София – Кулата. Показателно е, че южната ни съседка кандидатства и с три проучвания, имащи отношение към България. Пъровото е електрификация на жп линията Солун – Промахон и изграждането на две жп линии през Неа Карвали за пристанище Кавала. Румъния пък предвижда за финансиране две стратегически проучвания, отново имащи отношение към свързаността с България – модернизация на жп линиите Крайова – Калафат и към – Филиаши – Турну Северин – Карансебеш в направление към Тимишоара и Будапеща, от същия коридор от който е и нашата свързваща жп линия Видин – Медковец– София – Кулата. Като потенциален проект е идентифицирана реконструкцията на трасето Брашов – Сигишоара за почти 1 млрд. евро.

ЕС идентифицира 9 коридора от общоевропейско значение. „Нашият” е „Ориент-Източно средиземноморие” по основно направление Видин – София – Кулата. За всяка държава са определени бюджетни рамки. Политиката на Европа гарантира, че най-слабо интегрираните (бедните) страни, като България, ще получат относително най-много средства. Ако обаче ги поискат.

Механизмът за свързване на Европа е отделен от оперативните програми финансов инстромент,  по които в момента се подготвя кандидатстване на страната ни за железопътната линия София – Септември.

На практика се оказва, че поради липсата на политическа воля и незаинтересованост от развитие а европейския път на България или поради некомпетентност, въпреки изготвените и одобрени проекти, България не се възползва от възможностите, които предоставя членството й в ЕС.

Кабинетът Борисов пренебрегва съвпадащите национални и европейски приоритети. За първи път в историята на съвременна България, страната ни може да ползва безвъзмедно финансиране за развитието на инфраструктурата си. Но за отсечката Видин – Медковец няма да се кандидатства, поне за сега. Няма да усвоим почти половин милиард евро. Неясно защо. Северозападна България е най-бедният и изостанал икономичеси и демографски район в ЕС.  Би било престъпление, той  да бъде лишен от финансовите възможностите, които предоставя МСЕ. Отделно от това, след направен сравнителен анализ за разходите и ползите по проектните участъци от модернизираната жп линия Видин – София показва, че инвестициите ще бъдат най-ефективни за участъка Видин – Медковец.

Отделен въпрос е, че Гърция строи високоскоростни железопътни трасета, позволяващи движение с по 250 км/ч, за по 26 милиона лева на километър. При това в рамките на почти изцяло тунелно строителство. Като паралел отсечката София  – Волуяк е реновирана за по 25 милиона на километър, при максимална скорост на движение от 160 км/ч. Румънците реновират и строят железница в Карпатите за 22 милиона на километър. В Пелопонес цената на високоскоростните линии пада до около 8 милиона на километър. Може би 12 -13 милиона на километър се  виждат твърде незначителни за кабинета Борисов и затова управниците не проявяват интерес към реновирането на участъка Видин – Медковец.

This post is also available in: English