Ще загубим ли 400 милиона евро за железниците с бездействие?

Държавата се отказа да кандидатства за модернизацията на жп линията Видин – София
Димитър Стоянов

България рискува да загуби стотици милиони евро от безвъзмедно финансиране за железопътни проекти. Тази констатация e в резултат от отказа да се кандидатства по „Механизма за свързване на Европа (МСЕ, Connecting Europe Facility – CEF)” на ЕС с проекта за модернизация на линията Видин – София с първия участък Видин – Медковец. От Национална компания Железопътна инфраструктура обявиха за отказа в края на 2015 година.

Европейският съюз реализира стратегията си за свързване и на Югоизточна Европа чрез построяването на трансграничния комбиниран мост „Нова Европа” при Видин – Калафат. По тази стратегия беше изготвен идеен проект за модернизация на жп линията Видин – София в периода 2007-2010 година. Изготвянето му струваше 6 милиона и половини и беше финансирано на 85% от ЕС. По късно този проект е актуализиран. В периода 2013 – 2015 година са налети още 10 милиона и половина в технически проект за участъка Видин – Медковец. Според регламент 1316/2013 проектът е обявен от ЕС за приоритетен и е задължителен за изпълнение. Актуалният краен срок за кандидатстване е 16-ти февруари 2015 г. На проведената в края на миналата година във Видин пресконференцията за представяне на изготвения технически проект стана ясно, че България няма да кандидатства с този проект, въпреки достигната степен на проектна готовност.

Освен, че не се кандидатства за модернизацията на жп линията Видин – София в участъка до Медковец, друг сериозен повод за притеснение е, че България е поискала по МСЕ много по-малко инвестиции в сравнение със съседните Гърция и Румъния. Нашата страна е кандидатствала с проекти за общо 179 млн. евро, Гърция – за 700 млн. евро., а Румъния – за 1,1 млрд. евро.

До момента страната ни е избрала да кандидатства с три проекта – за реконструкции на жп линиите София – Волуяк, на стойност 104,5 млн. евро за 8 км. Вторият е линията София – Елин Пелин – 57,7 млн. евро за 23 км. Третият проект е проучване за корабоплаването по река Дунав на стойност 7 млн. евро.

С проекта за модернизацията на жп линията Видин – Медковец  на стойност 405 млн. евро, за отсечка от 65 км. няма да се кандидатства. Гърция кандидатства за изграждането на последната част от високоскоростната жп линия между Атина и Солун на стойност 444 млн. евро, както и за участък от линията Атина – Патра за 297 млн. Евро. Те са част от същия коридор „Ориент – Източно средиземноморие”, на който се намира и нашата свързваща жп линия Видин – Медковец – София – Кулата. Показателно е, че южната ни съседка кандидатства и с три проучвания, имащи отношение към България. Пъровото е електрификация на жп линията Солун – Промахон и изграждането на две жп линии през Неа Карвали за пристанище Кавала. Румъния пък предвижда за финансиране две стратегически проучвания, отново имащи отношение към свързаността с България – модернизация на жп линиите Крайова – Калафат и към – Филиаши – Турну Северин – Карансебеш в направление към Тимишоара и Будапеща, от същия коридор от който е и нашата свързваща жп линия Видин – Медковец– София – Кулата. Като потенциален проект е идентифицирана реконструкцията на трасето Брашов – Сигишоара за почти 1 млрд. евро.

ЕС идентифицира 9 коридора от общоевропейско значение. „Нашият” е „Ориент-Източно средиземноморие” по основно направление Видин – София – Кулата. За всяка държава са определени бюджетни рамки. Политиката на Европа гарантира, че най-слабо интегрираните (бедните) страни, като България, ще получат относително най-много средства. Ако обаче ги поискат.

Механизмът за свързване на Европа е отделен от оперативните програми финансов инстромент,  по които в момента се подготвя кандидатстване на страната ни за железопътната линия София – Септември.

На практика се оказва, че поради липсата на политическа воля и незаинтересованост от развитие а европейския път на България или поради некомпетентност, въпреки изготвените и одобрени проекти, България не се възползва от възможностите, които предоставя членството й в ЕС.

Кабинетът Борисов пренебрегва съвпадащите национални и европейски приоритети. За първи път в историята на съвременна България, страната ни може да ползва безвъзмедно финансиране за развитието на инфраструктурата си. Но за отсечката Видин – Медковец няма да се кандидатства, поне за сега. Няма да усвоим почти половин милиард евро. Неясно защо. Северозападна България е най-бедният и изостанал икономичеси и демографски район в ЕС.  Би било престъпление, той  да бъде лишен от финансовите възможностите, които предоставя МСЕ. Отделно от това, след направен сравнителен анализ за разходите и ползите по проектните участъци от модернизираната жп линия Видин – София показва, че инвестициите ще бъдат най-ефективни за участъка Видин – Медковец.

Отделен въпрос е, че Гърция строи високоскоростни железопътни трасета, позволяващи движение с по 250 км/ч, за по 26 милиона лева на километър. При това в рамките на почти изцяло тунелно строителство. Като паралел отсечката София  – Волуяк е реновирана за по 25 милиона на километър, при максимална скорост на движение от 160 км/ч. Румънците реновират и строят железница в Карпатите за 22 милиона на километър. В Пелопонес цената на високоскоростните линии пада до около 8 милиона на километър. Може би 12 -13 милиона на километър се  виждат твърде незначителни за кабинета Борисов и затова управниците не проявяват интерес към реновирането на участъка Видин – Медковец.

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.

Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

Избрахте да дарите 10.00€ Месечно

Възможности за плащане
Информация за Вас

Информация за банковата карта
Плащането е защитено със SSL криптиране

Обща сума: 10.00€ Месечно

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Please, read our Terms and conditions here.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

Bivol is not recording the number of your bank card. The card payments go through Stripe. Card donations for Bivol are managed by the French NGO Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

Възможности за плащане
Информация за Вас

Информация за банковата карта
Плащането е защитено със SSL криптиране

Обща сума: 5.00€

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Please, read our Terms and conditions here.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

Bivol is not recording the number of your bank card. The card payments go through Stripe. Card donations for Bivol are managed by the French NGO Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

IBAN: BG27 ESPY 4004 0065 0626 02
BIC: ESPYBGS1
Титуляр/Account Holder: Bivol EOOD

лв.
 
The current exchange rate is 1.00 EUR equals 0 BGN.
Възможности за плащане
Информация за Вас

Внимание: с този метод сумата ще е в лева, а не в евро. Можете да изпратите "Данъкъ Биволъ" електронно през Epay.bg или с банков превод. От територията на България можете също да изпратите пари в брой през EasyPay, или да направите превод през банкомат, поддържащ услугата B-Pay.    

Обща сума: 5,00 лв.

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

SMS код BIVOL

За да подкрепите с малка сума нашите разследвания и автори, можете да изпратите SMS на кратък номер. Ще получите с обратен SMS линк към нашия архив.

  • Изпрати 1,2 лв. на номер 1851 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 2,4 лв. на номер 1092 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 4,8 лв. на номер 1094 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 12 лв. с два смс-а на номер 1096 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ

Сумите са с включен ДДС. Моля, имайте предвид, че това е най-неефективният начин да подпомогнете Биволъ, тъй като комисионната на мобилните оператори достига 60%. Ако имате възможност, използвайте някой от другите методи на плащане.

Криптовалути

За да ни изпратите биткойни сканирайте QR кода или използвайте един от двата адреса: Standard: 1EY3iwkPXiby6XFsyCcVPGZPYCGPbPeVcb
Segwit: bc1ql28g7qnvdmenrzhhc7rtk0zk67gg4wd9x9jmmc

 

 

This post is also available in: English

Вижте също / Read Also

%d блогъра харесват това: