България рискува да загуби стотици милиони евро от безвъзмедно финансиране за железопътни проекти. Тази констатация e в резултат от отказа да се кандидатства по „Механизма за свързване на Европа (МСЕ, Connecting Europe Facility – CEF)” на ЕС с проекта за модернизация на линията Видин – София с първия участък Видин – Медковец. От Национална компания Железопътна инфраструктура обявиха за отказа в края на 2015 година.

Европейският съюз реализира стратегията си за свързване и на Югоизточна Европа чрез построяването на трансграничния комбиниран мост „Нова Европа” при Видин – Калафат. По тази стратегия беше изготвен идеен проект за модернизация на жп линията Видин – София в периода 2007-2010 година. Изготвянето му струваше 6 милиона и половини и беше финансирано на 85% от ЕС. По късно този проект е актуализиран. В периода 2013 – 2015 година са налети още 10 милиона и половина в технически проект за участъка Видин – Медковец. Според регламент 1316/2013 проектът е обявен от ЕС за приоритетен и е задължителен за изпълнение. Актуалният краен срок за кандидатстване е 16-ти февруари 2015 г. На проведената в края на миналата година във Видин пресконференцията за представяне на изготвения технически проект стана ясно, че България няма да кандидатства с този проект, въпреки достигната степен на проектна готовност.

Освен, че не се кандидатства за модернизацията на жп линията Видин – София в участъка до Медковец, друг сериозен повод за притеснение е, че България е поискала по МСЕ много по-малко инвестиции в сравнение със съседните Гърция и Румъния. Нашата страна е кандидатствала с проекти за общо 179 млн. евро, Гърция – за 700 млн. евро., а Румъния – за 1,1 млрд. евро.

До момента страната ни е избрала да кандидатства с три проекта – за реконструкции на жп линиите София – Волуяк, на стойност 104,5 млн. евро за 8 км. Вторият е линията София – Елин Пелин – 57,7 млн. евро за 23 км. Третият проект е проучване за корабоплаването по река Дунав на стойност 7 млн. евро.

С проекта за модернизацията на жп линията Видин – Медковец  на стойност 405 млн. евро, за отсечка от 65 км. няма да се кандидатства. Гърция кандидатства за изграждането на последната част от високоскоростната жп линия между Атина и Солун на стойност 444 млн. евро, както и за участък от линията Атина – Патра за 297 млн. Евро. Те са част от същия коридор „Ориент – Източно средиземноморие”, на който се намира и нашата свързваща жп линия Видин – Медковец – София – Кулата. Показателно е, че южната ни съседка кандидатства и с три проучвания, имащи отношение към България. Пъровото е електрификация на жп линията Солун – Промахон и изграждането на две жп линии през Неа Карвали за пристанище Кавала. Румъния пък предвижда за финансиране две стратегически проучвания, отново имащи отношение към свързаността с България – модернизация на жп линиите Крайова – Калафат и към – Филиаши – Турну Северин – Карансебеш в направление към Тимишоара и Будапеща, от същия коридор от който е и нашата свързваща жп линия Видин – Медковец– София – Кулата. Като потенциален проект е идентифицирана реконструкцията на трасето Брашов – Сигишоара за почти 1 млрд. евро.

ЕС идентифицира 9 коридора от общоевропейско значение. „Нашият” е „Ориент-Източно средиземноморие” по основно направление Видин – София – Кулата. За всяка държава са определени бюджетни рамки. Политиката на Европа гарантира, че най-слабо интегрираните (бедните) страни, като България, ще получат относително най-много средства. Ако обаче ги поискат.

Механизмът за свързване на Европа е отделен от оперативните програми финансов инстромент,  по които в момента се подготвя кандидатстване на страната ни за железопътната линия София – Септември.

На практика се оказва, че поради липсата на политическа воля и незаинтересованост от развитие а европейския път на България или поради некомпетентност, въпреки изготвените и одобрени проекти, България не се възползва от възможностите, които предоставя членството й в ЕС.

Кабинетът Борисов пренебрегва съвпадащите национални и европейски приоритети. За първи път в историята на съвременна България, страната ни може да ползва безвъзмедно финансиране за развитието на инфраструктурата си. Но за отсечката Видин – Медковец няма да се кандидатства, поне за сега. Няма да усвоим почти половин милиард евро. Неясно защо. Северозападна България е най-бедният и изостанал икономичеси и демографски район в ЕС.  Би било престъпление, той  да бъде лишен от финансовите възможностите, които предоставя МСЕ. Отделно от това, след направен сравнителен анализ за разходите и ползите по проектните участъци от модернизираната жп линия Видин – София показва, че инвестициите ще бъдат най-ефективни за участъка Видин – Медковец.

Отделен въпрос е, че Гърция строи високоскоростни железопътни трасета, позволяващи движение с по 250 км/ч, за по 26 милиона лева на километър. При това в рамките на почти изцяло тунелно строителство. Като паралел отсечката София  – Волуяк е реновирана за по 25 милиона на километър, при максимална скорост на движение от 160 км/ч. Румънците реновират и строят железница в Карпатите за 22 милиона на километър. В Пелопонес цената на високоскоростните линии пада до около 8 милиона на километър. Може би 12 -13 милиона на километър се  виждат твърде незначителни за кабинета Борисов и затова управниците не проявяват интерес към реновирането на участъка Видин – Медковец.

Намирате ли тази статия за полезна?
Подкрепете ни, за да продължим да правим независима разследваща журналистика.

Платете Данъкъ Биволъ!

284 еднократни данъкоплатци за 2018 г. са осигурили до този момент 5120 €.
708 активни месечни данъкоплатци осигуряват 3380 € месечнo.
12 активни годишни данъкоплатци осигуряват сумата от 1440 € годишно

Аз поддържам Биволъ >>

This post is also available in: English