Capture_decran_2012-04-03_a_09.50.59
Сателитна снимка на пристанище „Росенец“, източник Google Maps

Публикацията във френското списание „Експрес“ за пристанище „Росенец“ от септември 2011 г. все пак е предизвикала проверка на експерти от Еврокомисията. Това е станало месец по-късно през октомври, след което е изготвен актуализиран план за сигурността на съоръжението, което е от национално значение и през март 2011 беше отдадено на концесия на „Лукойл“ без процедура и търг. Планът е влязъл в сила от 1 април 2012.

Всичко това става ясно от отговор на министър Цветан Цветанов на парламентарен въпрос зададен от депутата Лъчезар Тошев (виж приложения файл или сайта на Народното Събрание).

Руско КПП на шенгенската ни граница

От писмото разбираме още, че единствено пожарникарите представляват постоянно държавата в Росенец. Гранична полиция  идва само при нужда, за да извършва бордови проверки на корабите, които акостират в пристанището. За 2011 са проверени 414 влизащи и 421 заминаващи кораба.

Охраната и пропускателният режим на пристанище „Росенец“ се осъществява от Агенция ЛУКОМ-А – България АД при непрекъснат режим 24/7 от въоръжени охранители на входно-изходните портали на пристанището и мобилна група с автомобили. Пропускателните пунктове на пристанището са оборудвани с леки и тежки бариери и видеонаблюдение – успокоява министърът обществеността. 

ЛУКОМ-А има лиценз за охранителна дейност и в нея са наети български граждани, пише още Цветанов, но не става ясно дали са наети и руски граждани.

Това е важно да се знае, защото Агенция ЛУКОМ-А, която държи КПП-то на обект от национално значение разположен на шенгенската ни граница е 100% руска собственост, както се вижда от фирмените документи.

Capture_decran_2012-04-02_a_18.35.14

Шенгенско пристанище ли е Росенец?

На 3 юли 2009 г. в малкия южен град Царево беше тържествено открито пътническо пристанище с ГКПП, четвъртото в България „Шенгенско пристанище“. Достъпът до него е контролиран, а в сградата на ГКПП-то перманентно бдят няколко униформени служители на Гранична полиция. Броят на техните „клиенти“ обаче клони към нулата, защото обществен транспорт до Порт Царево няма.

За сравнение в Росенец, където ежегодно влизат и излизат стотици кораби с хиляди души екипаж ГКПП просто няма, а се разчита на мобилните групи.

Какво се случва там след като си тръгнат граничарите и митничарите знае само управата на концесионера „Лукойл“ и руската фирма „ЛУКОМ-А“.

Print Friendly, PDF & Email