trakialot2

„Тате, защо пътят клати?“ – пита отзад 4 годишният ми син.

„Защото са го правили като Флаш Макуин, за да идат по-бързо на Пистън къп“ – проявява информираност 8 годишната ми дъщеря.

Синът ми обаче не свързва този епизод от „Колите“ с вълнистото люлеене, което се усеща за пръв път след 70 км равна като тепсия магистрала от Зимница към София и пита пак: „Тате, ама защо клати?“

Поглеждам към километричните табелки на мантинелата – 224 км. Все още сме в новата част, построена от холдинг „Трейс“ и пусната в експлоатация преди два месеца.

„Защото, мама, чичовците, които са правили пътя са го направили лош и са откраднали парите за хубавия път.“ – намесва се и жена ми, изнервена от липсата на цивилизационни удобства по новото трасе. Последната чиста тоалетна беше на „Петолъчката“…

„И какво са си купили с парите?“ – осведомява се дъщеря ми?

„Играчки, златни играчки…“.

Люлеенето, макар и леко, не престава и в следващите километри, а аз се фокусирах върху ширината на платното. На идване ми се стори по-тясно, а и сега също. Частта построена от Черепа (Лот 4) и гърците (Лот 3) като че ли беше по-широчка, или това е илюзия?

Следващите няколко километра минаха в сметки наум. Ако се „спестят“ по 15 см. във всяка посока, за 32 км шосе това прави близо… 500 м. по-малко магистрала или 2,12 млн лева!

Подозренията ми за ширината се потвърдиха веднага след кръстовището за Стара Загора, където започва последната „стара“ част на Тракия, довършена при Тройната коалиция от същата тази „Трейс“ (Лот 1 Оризово – Стара Загора пуснат в експлоатация 2007 г.) Този участък, макар и само на 5 години вече е доста неравен по европейските стандарти. Но пък изглежда по-широк от новия. А дали само изглежда?

По същите тези европейски стандарти от „Трейс“ би трябвало да се изисква 10 годишна гаранция и да оправи Лот 1, преди да и се даде да прави Лот 2, който започна да „клати“ още на втория месец след откриването.

Впрочем, тези субективни усещания за качеството и размера на платното лесно може да се обективират. За неравностите – въпрос на месеци е да се задълбочат и да станат осезаеми дори в нова парламентарна лимузина. За ширината е по-сложно. Подскачайки по дупките между Пловдив и Пазарджик, които нямат аналог в европейското магистралостроене, си представих как спирам на всеки паркинг по новите лотове и меря с ултразвуков далекомер, както ще правят проверяващите от ЕС преди да бъдат одобрени плащанията за новите отсечки на „Тракия“ и „Марица“.

Затвори/Close

За да дарите на Биволъ изберете криптовалута от менюто, въведете сума и натиснете бутона Exchange. След това потвърдете с бутона Proceed и преведете сумата на указания портфейл. Changelly ще изпрати парите в нашия биткойн портфейл.
Donate cryptocurrency to Bivol by selecting a currency from the menu, fill the amount and click on the button Exchange. Then confirm with the button Proceed and send the amount to the displayed wallet. Changelly will transfer the sum to our bitcoin wallet