Capture-2013-03-09-at-10.46.03

Три оферти са подадени вчера 8 март 2013 в края на деня за закупуването на най-голямата онлайн компания у нас „Нет инфо.БГ“ . Тя държи пощата abv.bg, сайтът за видеосподеляне vbox7.com и информационния портал vesti.bg. Според Gemius и Nielsen сайтовете на компанията водят класацията на най-посещаваните у нас.

Собственик на „Нет инфо.БГ“ е финландската група Sanoma (Sanoma Media Russia and CEE или SMRCEE), а за предстоящата продажба се знаеше още от ноември миналата година. Според в. Капитал цената ще бъде по-ниска от 29 млн. евро, за която финландците купиха дружеството преди четири години. Причина за това е свиването на пазара за реклами, а не резултатите на „Нет инфо.БГ“, която е на печалба.

Косултант по сделката за „Нет инфо.БГ“ е Райфайзен банк, като 3-те наддаващи страни са:

1) NEG.bg на Иван Николов, в консорциум с албанския гражданин Елвин Гури (бивш управител на „Джетфайненс Интернешънъл“ и съпруг на царската депутатка Ралица Агайн) и Любен Белов (бивш съсобственик в Нет Инфо);

Харесва ли Ви статията?
Само срещу няколко лева месечно можете да гарантирате съществуването на независима разследваща журналистика.
Кликнете тук и станете абонат на Биволъ с Данъкъ "Биволъ"!



2) NovaTV;

3) Sportal.bg – с парите на Делян Пеевски и с участието на фонда Mezz Management.

Биволъ получи тази информация от свои източници. Потърсен по телефона за коментар Ивайло Господинов управител на Райфайзен Инвестмънт потвърди, че са подадени оферти. На конкретен въпрос дали наддават Делян Пеевски и Mezz Management той отговори, че на този етап е твърде рано да се дава информация кои субекти имат интерес към сделката.

„Разговаря се с инвеститорите, които са запознати с параметрите и имат конкретен интерес. Не мога да кажа, че някой има предимство. Не изключвам да постъпят и други оферти, макар че ще е трудно“ – коментира за Биволъ Господинов.

Мераците на печално известната пресгрупа на депутата от ДПС Делян Пеевски и майка му Ирен Кръстева да окупират и интернет пространството не са от вчера. Освен sportal.bg те контролират няколко информационни сайта, които рязко промениха редакционната си политика и зазвучаха в унисон с вестниците Монитор и Телеграф и телевизията TV7.

Държавни пари в „гнили ябълки“ -> Угодни медии -> Държавни пари прим

Парите на Пеевски и Кръстева идват от „гнилата ябълка“ Корпоративна търговска банка на Цветан Василев, където големи публични предприятия държат парите си. БЕХ например държи на депозит поне 600 млн. лева именно в тази банка. С тези средства Василев отпуска кредити на Пеевски да изкупува медии, които пък се използват като пропагандни машини от властимащите.

Тази схема се възпроизвеждаше противно на всякаква икономическа логика и при Тройноата коалиция и при ГЕРБ.

Участието на фонда Mezz Management на страната на Пеевски също е подозрително. Както разкри Биволъ този фонд е стигнал до споразумение с държавата да му бъдат изплатени 57 милиона евро заради разваления от Бойко Борисов договор за чистене на София с Новера на Георги Крумов. Попитан за потвърждение на тази информация финансовият министър в оставка Симеон Дянков реагира нервно със заплаха да съди Биволъ.

Проблемът с участието на банки и фондове, разполагащи с обществен ресурс е, че тяхната цел не е печалбата и икономическата рентабилност като при всеки нормален пазарен субект. Те могат да оферират много повече, защото оперират с чуждите пари (на данъкоплатците) и нямат скупули да ги харчат на загуба. Целта е да се придобива влияние чрез купените медии, с тях да държат в подчинение властта и да продължават да ползват обществен ресурс под една или друга форма.

Тази смазана схема има един съществен недостатък. Няма абсолютно никаква логика държавните пари да се държат в частна банка, която да ги налива на загуба в пропаганда, вместо да се сложат в банката за развитие, като с тях се кредитират малки и средни предприятия и иновативен бизнес, създаващи работни места и растеж. Достатъчен е един решителен държавнически ход на бъдещия премиер – изтегляне на депозита от 600 млн. на БЕХ от КТБ и пирамидата на „Цветан Пеевски“ ще рухне буквално за дни. Засега обаче това не е на дневен ред, а има реална опасност Цветан Пеевски да овладее предизборно най-големия интернет портал.

Тук обаче могат да се намесят и други фактори освен парите, които не миришат. Въпрос на етика и имидж е дали финландската група SMI ще приеме да продаде на Цветан Пеевски. Примери вече има: шведската група Bonnier Business Press категорично отказа да продаде деловия вестник Пари на медийната група на Пеевски. Немската ВАЦ успя да устои на натиска и продаде „Труд“ и „24 часа“ на „по-малкото зло“, като отказа офертите на по-близки до властта групировки. Близо две години интриги и решителна помощ от държавното обвинение бяха нужни на властта и „гнилите ябълки“, за да овладеят тези два вестника, необходими за предизборната кампания.

Подкрепете кампанията #DMSЯневагейт за популяризиране на Яневагейт във Facebook

Ако цените нашата работа подкрепете сайта "Биволъ" с дарение (банков превод, в брой - през Cashterminal, ePay.bg - EasyPay, PayPal, биткойни), абонамент или покупка на наш рекламен продукт:

Print Friendly