Capture-2013-03-18-at-16.44.45

Сайтът Sportal.bg рекламира незаконен сайт за онлайн хазарт bet365.com

Търгът за „Нет Инфо“ АД, в който както писа Биволъ наддават три компании, навлезе в решителен стадий.

Според нашите източници най-висока оферта са дали собствениците на Sportal.bg. След тях е консорциумът между NEG.bg на Иван Николов, Елвин Гури и бившия съсобственик на „Нет Инфо“ Любен Белов. Най-ниска е офертата на NovaTV.

Собствеността на „Нет Инфо“ означава контрол върху един от най-големите новинарски портали vesti.bg, както и върху сайта за електронна поща abv.bg.

Харесва ли Ви статията?
Само срещу няколко лева месечно можете да гарантирате съществуването на независима разследваща журналистика.
Кликнете тук и станете абонат на Биволъ с Данъкъ "Биволъ"!



Формално Sportal е част от „Ем Ес Кий Груп“, кoято чрез „Ес Ем Консултинг“, собственост на Димитър Марин и Ангел Шишков, владее сайтовете Data.bg, Profit.bg, Svejo.bg, Novini.bg, Hotnews.bg и други интернет проекти.

Преди кризата Sanoma купи „Нет Инфо“ за 29 милиона евро. Данните за сегашната оферта на Sportal.bg са за сума между 10 и 15 млн. евро.

В сегашната икономическа ситуация не са много играчите на пазара, които могат да си позволят да извадят такава сума за медиен проект. Прегледът на финансовите отчети показва, че фирмата Спортал.БГ АД има 2,148 млн. лева печалба през 2011 г. „Ес Ем Консултинг“ има 228 хил. лв. печалба за 2011 г. и притежава два апартамента оценени на 828 хил.лв. Според два независими източника на Биволъ, реално зад офертата на Sportal за „Нет Инфо“ са капиталите на банкера Цветан Василев и австрийския фонд Mezz.

Миналият петък в София се е провела среща между директора на финландската компания Sanoma Пол ван Дриесен и представители на Sportal, твърдят още нашите източници. На тази среща Sportal са поискали от финландците екслузивност на процедурата.

Провеждането на такава среща докато трае процедурата на търг е твърде странно и не се вписва в правилата за етични бизнес практики на скандинавците.

От компанията Sanoma не отговориха на запитването на Биволъ, изпратено по електронната поща, дали такава среща се е състояла и дали е имало срещи и с другите компании, които участват в търга.

С пари от незаконен хазарт?

Освен информационни и бизнес сайтове, „Ес Ем Консултинг“ притежава фирми и сайтове с хазартен профил като „Покер.бг“ и „Бет България“.

Във всички спортни и хазартни сайтове на групата масивно се рекламират сайтовете за онлайн залагания betfair и bet365, които в момента нарушават разпоредбите в българския Закон за хазарта.

„Хазартните игри на територията на Република България се организират и провеждат само с разрешение на Държавната комисия по хазарта. Организирането на хазартни игри без съответното разрешение е престъпление по смисъла на НК.“ – разяснява официалният сайт за киберпрестъпленията на МВР.

Сайтовете betfair и bet365 обаче нямат лиценз издаден от Държавната комисия по хазарта и формално са незаконни.  По смисъла на българското законодателство, приходите от рекламиране на тези сайтове всъщност са приходи от рекламиране на незаконна дейност.

Това повдига и въпроса за безукоризнения произход на парите, които скандинавците от Sanoma биха получили при финализиране на сделката със Sportal.

Докато печели от реклама на незаконни сайтове за залагания, управителят на фирмата „Ес Ем Консултинг“ Стилян Ангелов Шишков заседава и в Управителния съвет на футболен клуб „Левски“ на известният адвокат Тодор Батков. Батков е описан в грама на Държавния департамент на САЩ като „Борат – един от най-търсените престъпници на България„. Името на Батков лъсва и в друга грама, в която се твърди, че българският футбол е изключително корумпиран и е в ръцете на организираната престъпност.

Пеевски (и) с портал?

Съмнителните авоари на Sportal, които далеч не са достатъчни за покупката на „Нет Инфо“, са само детайл от един по-голям проблем. Зад офертата всъщност стои финансовата мощ на Корпоративна търговска банка на Цветан Василев.

Тази банка държи парите на големите държавни предприятия, депозирани там още от времето на Тройната коалиция. Срещу това правителството на Тройната коалиция получаваше абсолютно безкритично отношение от страна на вестниците и телевизиите на „Нова българска медийна група“ на Ирен Кръстева и Делян Пеевски, която изкупуваше медии с кредити от КТБ.

След като ГЕРБ дойде на власт, за една нощ въпросните медии се преориентираха към възхваляване на Бойко Борисов. Също за една нощ след оставката на правителството „Борисов“ всички тези медии станаха критични към правителството в оставка.

Делян Пеевски, който фактически управлява пресгрупата, изкара един мандат като депутат от ДПС. Докато той беше „в опозиция“, държавата продължаваше да налива пари в КТБ, а медиите му хвалеха и бранеха самоотвержено властта на ГЕРБ. След разпускането на парламента Пеевски беше експресно върнат на работа в следствието от ВСС, където заседава неговия тъст. Той обаче веднага излезе в неплатен отпуск и до дни започва предизборна кампания в Пазарджик, където ще води листата на ДПС. Така мястото на Пеевски в бъдещия парламент е гарантирано, а бъдещата управляваща коалиция може да разчита на твърда медийна подкрепа, стига да не пипа авоарите на държавните фирми в КТБ.

Критиците на групата твърдят, че под прикритието на журналистиката, тези медии се използват основно за търговия с влияние в защита на бизнес интересите на собственика им. Финансирането на медийни проекти от КТБ не убягна и на международните наблюдатели. През последната година „Репортери без граници“ и еврокомисарят Нели Крус изразиха загриженост заради концентрацията на медийната собственост в България.

Освен, че с подкрепата на Цветан Василев купуват и поддържат медии на чиста загуба, Кръстева и Пеевски се стремят към монопол в разпространението на печата. Те все по-активно навлизат и в интернет пространството, изкупувайки информационни сайтове. Ако успеят да купят „Нет Инфо“, те ще станат най-големия играч в интернет новините и рекламата. Тези два продукта лесно могат да бъдат пренастроени в пропаганден режим за предстоящите избори.

В края на 2010 г. „Нова българска медийна група“ беше кандидат да купи и всекидневниците „Труд“ и „24 часа“ от немската пресгрупа WAZ. Германците обаче поставиха условие продажбата да не води до монополизация и избраха да продадат вестниците на кандидатите с по-ниска оферта – Любомир Павлов, Огнян Донев и Христо Грозев.

Подкрепете кампанията #DMSЯневагейт за популяризиране на Яневагейт във Facebook

Ако цените нашата работа подкрепете сайта "Биволъ" с дарение (банков превод, в брой - през Cashterminal, ePay.bg - EasyPay, PayPal, биткойни), абонамент или покупка на наш рекламен продукт:

Print Friendly