almatur

Създадената от българо-съветски и комсомолски кадри през 1991 г. „Алма Тур“ и флагманът на българската организирана престъпност „ТИМ“ (според посланика на САЩ Джеймс Пардю) взеха за заложници стотици руски и финландски туристи, които не можаха да отлетят от Бургас.

Притежаваният от ТИМ национален превозвач „България Ер“ анулирал полетите, защото имал да взема 7 милиона от туроператора „Алма Тур“ – това е официалната версия за търговския им диспут, довел до спиране на полетите. Създадена през 1991 г. от няколко соц. предприятия и частни лица, „Алма Тур“ притежава голф игрищe, хотели и други активи, но и сериозни дългове, включително към банката на ТИМ – ЦКБ.

Това обаче слабо интересува пътниците, които са платили билета си предварително. За тях ситуацията е абсолютно скандална и непосредственият виновник е изписан на таблото с анулираните полети – националният превозвач „България Ер“. На него трябва да благодарим и за имиджовите щети нанесени на страната и туризма.

В „белите страни“ пасажерите са защитени от разни търговски и европейски харти, превозвачите се застраховат срещу нередовни контрагенти, има гаранционни фондове и такива кризи протичат относително мирно и тихо.

В България обаче се вдигна шум до Бога и се намеси дори премиера, който изпрати правителствения самолет. С половин уста се заговори, че може да бъдат отнети лицензи. Да се отнеме лицензът на ТИМ? Както стана ясно няколко часа по-късно, думата на „бабаита в Армани“ – Бойко Борисов не важи пред босовете на фирма, занимавала се в миналото „с широк спектър от криминални дейности – изнудване и рекет, заплахи, проституция, залагания, трафик на наркотици, кражби на коли и трафик на крадени автомобили“.

Този шокиращ списък е изготвен от американския посланик Джеймс Пардю, който прави подробен преглед на българската организирана престъпност и поставя начело на пандемониума на българския бандитизъм именно ТИМ. Впрочем, и без грамите на Пардю, героичният ни премиер не е в неизвестност за какво става дума, защото преди години е продал на един от босовете на ТИМ – Иво Каменов, участието си във фирма, произвеждаща нелегално цигари.

Пардю отбелязва също, че „ТИМ и дъщерната им бизнес империя са една от най-големите и сериозни икономически грижи на България.“. Кризата с руските туристи идва като потвърждение. Така нареченият „национален превозвач“, който освен търговски интереси би трябвало да има и отговорности пред нацията, чийто флаг носи, е на път да нанесе огромни щети на българския туризъм. Агенция „Риа Новости“ вече разпространи обвинения на Руския съюз на туристическата индрустрия, че България Ер умишлено е задържала полетите, за да изнуди руските туристи да си платят още веднъж билета.

Дали това е така и имало ли е такъв вид рекет трябва да се произнесат компетентните органи. Естествено, подробности за рекетьорското минало на собствениците на ТИМ не са известни на мирните руски и финландски туристи, които сигурно са очаквали в България ако не европейско, то поне обслужване като в Турция. 

Но ето, че общото ни с руснаците комсомолско и бандитско минало, станало настояще с помощта на българо-съветски технически, културни и мафиотски кланове, застигна потомците на „братския съветски народ“ в 21 век. Докато чакат да бъдат превозени (след извозването), предлагаме им да си опреснят английския със следното оригинално четиво за собствениците на компанията „България Ер“, която ги остави да спят гладни и жадни по немногобройните пейки на летището в Бургас – собственост на една уважавана западна фирма – Фрапорт, в съдружие с… ТИМ.

Но както е известно, парите не миришат, както миришат дълго несменяните памперси на бедстващи невръстни русначета или финландчета…

Извадка от дипломатическия доклад на посланик Джеймс Пардю озаглавен „Българската организирана престъпност“, изпратен през 2005 г.

Източник: Wikileaks

…The up-and-coming star of Bulgarian organized crime, the Varna-based TIM group, is increasingly resembling MULTIGRUP in its successful efforts to permeate as many legal and illegal sectors as possible; currently, TIM and its subsidiary business empire is one of the largest and most serious economic concerns in Bulgaria.

¶A. (C) TIM – The New Leader in Bulgarian OC Founded in Varna in 1993, TIM is thought to have been set up by about ten former marines who had been part of an elite military unit before it was disbanded in the early 1990s. TIM has filled the vacuum created by MG’s decline following Iliya Pavlov’s killing in 2003. The name of the grouping is thought to be derived from the first initials of its three main figures: TIHOMIR IVANOV MITEV (Bulgarian citizen born 10 October 1958), IVO KAMENOV GEORGIEV (Bulgarian citizen born 22 September 1969), and MARIN VELIKOV MITEV (Bulgarian citizen born 5 October 1957). It is believed that 12 people control all of TIM’s companies – which in 2003 were estimated to number over 150 and include over 10,000 employees – with each of the 12 holding fixed shares in the assets and running separate sectors of the group’s business empire. Despite trying to portray itself as a purely legitimate business grouping, TIM remains very secretive about its corporate structure and ownership, and its companies and divisions are entangled in a complex set of relationships. As an organized crime group, TIM is involved in a wide range of criminal activities, including extortion and racketeering, intimidation, prostitution, gambling, narcotics trafficking, car theft, and trafficking in stolen automobiles. TIM’s home base of Varna has a large Russian population, and TIM is thought to have connections to Russian organized crime, including the notorious Russian crime figure, MICHAEL CHORNY (see RUSSIAN INFLUENCE). Tihomir Mitev oversees TIM’s industrial operations. His older brother, Marin, controls TIM’s core business interests in Varna and the surrounding region, while Ivo Georgiev oversees TIM’s Sofia operations and the group’s financial interests. Other notable members of the group include MIROSLAV PETROV NESTOROV (Bulgarian citizen born 12 March 1964), who is in charge of the group’s strategic planning and also is director of TIM’s large service sector subsidiary MUSTANG HOLDINGS; YORDAN DIMITROV YORDANOV (Bulgarian citizen born 24 November 1974), who oversees most of TIM’s media interests and also sits on Mustang’s board; and Nikolai Bozhidarov Nikolov (Bulgarian citizen born 28 August 1949), Mustang’s CEO and husband of Varna’s chief architect and city planner. TIM’s initial activities involved collecting bad debts – a line of business that has contributed to the group’s negative public image but which still remains one of its main activities – and providing security services in the Varna region. In the mid-1990s, the group branched out to agriculture and foodstuffs, and its current interests include grain storage and poultry farming, as well as the SUHINDOL winery (through the SEVERCO-GAMZA company), which predominantly produces red wines for both domestic consumption and export. In Varna, TIM’s presence is seen and felt everywhere. Its media interests include M-SAT television (a Varna-based broadcaster available nationally by cable and satellite), five other cable television stations, two cable television operators, Alpha Radio (also available nationally), „Cherno More“ newspaper (the largest circulation newspaper in Varna and its surrounding region), and the advertising agency servicing these media interests. TIM also owns a chain of restaurants, cinemas, video rental shops, sports clubs, Internet gaming clubs, and bingo halls. The recently-launched, large-scale ALLEY ONE project plans to build seven hotels, 500 eating and entertainment facilities, and 300 shops on a 250-acre tract on the Black Sea coast near Varna. TIM controls some of the largest quarries of inert materials in Bulgaria, and through its trading company, CHIMIMPORT, it also has a significant share of the production and trade in fertilizers, petroleum products, and chemicals. TIM’s takeover of CENTRAL COOPERATIVE BANK (CCB), the group’s largest acquisition to date, was facilitated through Chimimport. After acquiring CCB, TIM continued to expand its financial sector operations by acquiring specialized financial service companies, including the insurance company ARMEETS. Again going through Chimimport, in 2002, TIM acquired a majority stake in Newton Financial Management BG, owner of the Bulgarian pension insurance company SILA. Newton Financial Management BG has since been renamed CCB GROUP ASSETS MANAGEMENT. TIM has used its substantial financial sector presence to offer one-stop shopping of combined banking, insurance, and pension services. In 2003, Chimimport bought 49 percent of Bulgaria’s second-largest air carrier, HEMUS AIR, later taking over 100 percent ownership of Hemus. In 2004, Chimimport also acquired 100 percent of a smaller airline, VIAGGIO; the takeover was approved by Viaggio’s largest shareholder, TODOR BATKOV (see RUSSIAN INFLUENCE), Michael Chorny’s lawyer and personal representative. With its combined interests in Hemus and Viaggio, TIM is thought to have its sights set on Bulgaria’s soon-to-be-privatized flag carrier, BULGARIA AIR.

Print Friendly, PDF & Email