Блумбърг за политическия отдел на Фейсбук: Задушаване на опозицията и насърчаване на екстремизма

by Екип на Биволъ

Биволъ предлага превод на статията на Агенция Блумбърг озаглавена “Как политическият отдел на Фейсбук предоставя възможности на сенчестото изкуство на интернет пропагандата“.

Някои от клиентите на отдела задушават опозицията, насърчават екстремизма.

От Лорън Етър, Върнън Силвър и Сара Фриеър. Снимки: Getty Images

Когато беше взет на прицел заради ролята на Фейсбук (Facebook Inc.) като платформа за политическа пропаганда, съоснователят й Марк Зукърбърг нанесе контра удар, заявявайки, че мисията му стои над политическите пристрастия. „Надяваме се да дадем глас на всички хора и да създадем платформа за всички идеи“, Зукърбърг написа през септември, след като президентът Доналд Тръмп обвини Фейсбук в пристрастност.

Социалната мрежа на Зукърбърг е агностичен политически инструмент за повече от 2 милиарда потребители, каза той. Оказва се обаче, че Фейсбук не е просто наблюдател в глобалната политика. Това, което пропусна да спомене, е, че неговата компания работи активно с политически партии и лидери, включително с такива, които използват платформата за да задушат опозицията, понякога с помощта на „армии от тролове“, които разпространяват фалшива информация и екстремистки идеологии.

Инициативата се ръководи от малко известен глобален правителствен и политически екип на Фейсбук, който е неутрален, защото работи с почти всеки, който се стреми към властта или иска да я затвърди. Отделът се ръководи от Вашингтон от Кейти Харбат, бивш републикански онлайн стратег, която е работила за президентската кампания на бившия кмет на Ню Йорк Руди Джулиани през 2008 г.. Откакто Фейсбук наема Харбат три години по-късно, екипът й пътува по света, помагайки на политически клиенти да използват мощните дигитални инструменти на компанията.

В някои от най-големите демокрации в света – от Индия и Бразилия до Германия и Великобритания – служителите на отдела всъщност са се превърнали в членове на предизборни щабове. И когато някой кандидат бъде избран, в редица случаи компанията продължава да обучава държавни служители или да предоставя техническа помощ за излъчвания на живо на официални държавни събития.

Дори преди Фейсбук да бъде принудена да обясни ролята си в намесата в американските избори, представена от нейното висше ръководсто като главно пасивна афера, включваща реклами финансирани от Русия, директната и нарастваща роля на компанията в политически кампании предизвиква притеснения вътре в социалния медиен гигант.

„На Фейсбук не й е работа, по мое мнение, да бъде толкова близка до която и да е предизборна кампания,“ казва Елизабет Линдър, която започва и ръководи усилията на политическия отдел на Фейсбук в Европа, Близкия изток и Африка до 2016 г.. Първоначално Линдър била ентусиазирана заради потенциала на компанията да бъде „изключително полезна и за световните лидери и за световното гражданство“. Казва, че е решила да напусне отчасти, защото се е чувствала все по-неудобно от това, което вижда като засилващ се акцент върху избори и политически кампании.

В САЩ, отделът е внедрил служители в кампанията на Тръмп. (Лагерът на Хилъри Клинтън отказва подобна оферта). В Индия компанията е спомогнала за развитие на онлайн присъствието на премиера Нарендра Моди, който в момента има повече Фейсбук последователи, отколкото всеки друг световен лидер. Във Филипините тя е обучавала как най-ефективно да използват платформата членовете на предизборния щаб на Родриго Дютерте, известен като насърчител на убийства без съд и присъда. А в Германия е помогнала на анти-имигрантската партия Алтернатива за Германия да спечели за пръв път места в Бундестага, според хора работещи за тази партия.

Фейсбук е незаменим инструмент за гражданска ангажираност, като кандидати и избрани длъжностни лица, от кмет до премиер, използват платформата за пряко общуване с избирателите и с местни групи с влияние като „И живота на черните има значение“ (Black Lives Matter), разчитайки на тях да се организират. Компанията казва, че предлага едни и същи инструменти и услуги на всички кандидати и правителства, независимо от политическата им принадлежност и дори на групи от гражданското общество, които имат по-малка подкрепа. Фейсбук казва, че дава съвети за това как най-добре да се използват инструментите й, а не стратегически съвети какво да бъде казано.

„Горди сме, че работим с хиляди избрани държавни служители по света, които използват Фейсбук като начин да общуват директно със своите избиратели, да взаимодействат с гласоподавателите и да чуят за важните проблеми в тяхната общност,“ казва Харбат в изявление изпратено по електронна поща.

harbath

Кейти Харбат. Photo: Kirk Irwin/Getty Images for Glamour

Добавя, че компанията инвестира в изкуствен интелект и други начини за по-добра превенция и елиминиране на речта на омразата и заплахите. „Гледаме изключително сериозно на нашата отговорност за предотвратяване на злоупотреби с платформата,“ пише тя. „Знаем, че съществуват начини, които да ни помогнат да се справяме още по-добре и непрекъснато работим за нашето подобряване.“

Властта и социалните медии се сближават заради начина по който Фейсбук е замислена. Компанията отдавна полага усилия да смаже своя по-малък съперник Туитър (Twitter) в надпреварата да бъде предпочитаната платформа на така наречените хора с влияние по света, независимо дали са политици, богаташи, крикет или реалити звезди. На теория, техните постове привличат по-често последователи към Фейсбук, което води до по-голям трафик за рекламодателите и по-добри данни за това от което потребителите се интересуват.

Политици в предизборна кампания могат да бъдат доходоносни купувачи на реклами. За тези, които харчат достатъчно, Фейсбук предлага персонализирани услуги, които им помагат да изградят ефективни кампании, така както би направила за големи компании като Кока Кола преди пускането на пазара на нов продукт.

Фейсбук отказа да разкрие размера на политическия си отдел, но един изпълнителен директор обясни, че той може да се разшири до стотици служители по време на кулминацията на дадени избори, привличайки хора от юридическите и политически екипи и екипа за сигурност на информацията на компанията.

На срещи с членове на предизборни щабове, екипът на Харбат сяда около една маса с персонала от отдел продажби на реклами на Фейсбук, който помага за осребряването на огромното внимание, което изборите и политиката привличат. Екипът обучава политици и лидери как да си направят интернет страница за предизиборната кампания и как да я заверят със синия знак за проверка, как най-добре да използват видеоклипове за да ангажират зрителите и как да насочват рекламите към важните групи от гласоподаватели.

След като тези кандидати бъдат избрани, връзката им с Фейсбук може да помогне като разшири влиянието на компанията в правителството по смислени за нея начини, например да бъде добре позиционирана, което да й позволи да се противопоставя на регулациите.

Най-малкото, което подобно директно подпомагане на кампании или на властта може да направи е създаде впечатление сред потребителите, че Фейсбук взема страни. Усилията на Фейсбук да подпомогне ефективно Шотландската национална партия за победата й през 2015 г. са описани като „успех“ на корпоративния уебсайт на компанията, където се изброяват бизнес казуси, но дори и тези, които предпочитат да останат в Обединеното кралство биха могли да интерпретират това по друг начин. Виетнамските власти се похвалиха през април, че Фейсбук ще изгради специален канал за да даде приоритет на заявките за сваляне на съдържание, което е обидно за тях. Компанията обикновено насочва правителствени искания през отделен канал и сваля съдържание, ако то нарушава стандартите на общността. Ако то нарушава местните закони, няма да се вижда само в съответната държава.

„Те са прекалено много на ти с властта,“ казва Марк Криспин Милър, професор по медии и култура в университета Ню Йорк.

Този проблем се задълбочава, когато демократичният мотор на Фейсбук се използва по недемократичен начин. Ноемврийският доклад на „Фрийдъм хаус“, неправителствена отганизация базирана в САЩ, която се застъпва за политически и човешки права, установи, че все повече държави „манипулират социалните медии за да подкопаят демокрацията“. Един такъв аспект е „патриотичното тролене“ или използването на подкрепяни от правителствата тормоз и пропаганда с цел контрол върху това, което се пише, заглушаване на дисиденти и консолидиране на властта.

Вътре в компанията, шефовете на Фейсбук търсят начини, които да позволят да се прави разлика между тролене, тормоз и защитена политическа реч. Зукърбърг отдавна твърди, че компанията не иска да бъде цензор, но тя все  пак тегли чертата в някои случаи, например забраната за ползване на Фейсбук наложена на гръцката  ултранационалистическата партия „Златна зора“. Компанията често отстранява и най-екстремното съдържание поствано от белите националисти в САЩ и от Ислямска държава, както и съдържание, което е в нарушение на „стандартите на общността“ относно речта на омразата и насилието, но само това, което успява да улови. Тя не може да идентифицира всяко подобно съдържание.

В ретроспекция, връзката между властта и данните във Фейсбук изглежда е била неизбежна. През 2007 г. Фейсбук отвори първия си офис във Вашингтон. На президентските избори през следващата година се появи първият в света „Фейсбук президент“ в лицето на Барак Обама, който с помощта на платформата успя да достигне до милиони избиратели в седмиците преди изборите. Броят на потребителите на Фейсбук се повиши по време на бунтовете в Близкия изток, познати като Арабска пролет, през 2010 г. и 2011 г., показвайки мощната сила на платформата да оказва влияние върху демокрацията.

По времето, когато Фейсбук назначава Харбат, бившата асистентка на Джулиани, да ръководи отдела й за глобална политика и правителства, изборите започват да се превръщат в основна социално-медийна атракция. В момента са на едно ниво със Суперкупата (финалът на сезона на американския футбол – бел. ред.) и Олимпийските игри, събития, привличащи огромни приходи от популярни реклами и повишаващи броя на верните зрители.

Фейсбук започна да се включва в горещите изборни точки по света. Отиде в Аржентина през 2015 г., където сегашният президент Маурисио Макри излъчваше предизборни митинги на живо по Фейсбук, а след като беше избран, обяви целия състав на правителството си на сайта, заедно с подобаващи емотикони. Същата година, националистическият президент на Полша, Анджей Дуда, стана един от първите световни лидери, които излъчваха на живо в социалната мрежа. Дори и в момента, в който Дуда ръководеше ограничаването свободата на пресата в страната си, корпоративният сайт на Фейсбук твърдеше, че социалната мрежа е „неразделна част от изборния му успех“, и че неговата страница е „един от основните му канали за комуникация“.

Фейсбук се внедри в някои от най-противоречивите политически движения по света, като същевременно се противопоставяше на собствената си прозрачност. От 2011 г. тя иска от Федералната избирателна комисия на САЩ да я освободи като цяло от правилата за оповестяване на политически реклами, които биха помогнали да се избегне настоящата криза с руските разходи за реклама преди изборите през 2016 г., Блумбърг съобщи през октомври. След разследването на Конгреса на руското участие в изборите, Фейсбук обеща да бъде по-прозрачна относно тези, които купуват реклами и заяви, че няма нищо против регулации.

Връзката на компанията с правителствата остава сложна. Фейсбук е силно критикувана от Европейския съюз, включително за разпространението на ислямски екстремизъм в мрежата й. Компанията току-що публикува своя годишен доклад за прозрачността, обяснявайки, че ще предоставя данни за потребителите на правителства, ако искането им е законосъобразно и ще се бори чрез съда, ако това не е така. Въпреки желанието на Фейсбук да работи в Китай и флиртът на Зукърбърг с лидерите на страната, социалната мрежа все още не може да направи толкова голям компромис, колкото иска правителството на Китай за да й разреши достъп.

Индия е вероятно най-важният пазар на Фейсбук, като наскоро наскоро надмина с малко САЩ. Броят на потребителите там нараства два пъти по-бързо отколкото в САЩ. И това дори не включва 200-те милиона души в Индия, които използват услугата й за съобщения WhatsApp (Какво става?), повече отколкото навсякъде другаде по света.

По време на изборите в Индия през 2014 г. Фейсбук е работила в продължение на месеци с няколко предизборни щаба. Моди, който е от националистическата партия Бхаратия Яната, е разчитал в голяма степен на Фейсбук и WhatsApp за привличане на доброволци, които на свой ред разпространяват посланията му в социалните мрежи. От както е избран, последователите на Моди във Фейсбук достигнаха 43 милиона, почти два пъти повече от тези на Тръмп.

В рамките на седмици след избора на Моди, Зукърбърг и главният му оперативен директор Шерил Сандбърг посещават страната, тъй като там в момента се въвежда много важна безплатна интернет услуга, която правителството по-късно оряза. Харбат и нейният екип също са пътували до Индия, предлагайки поредица от семинари и сесии, чрез които са обучили повече от 6000 държавни служители.

С нарастването на влиянието на Моди в социалните медии, последователите му все повече се обръщат към Фейсбук и WhatsApp, за да упражняват тормоз и да провеждат кампани срещу политическите му противници. Индия се превърна в инкубатор на фалшиви новини тази година с една измислена история, която се разпространи чрез WhatsApp, и доведе до две сбивания със седем смъртни случая. Страната се превръща и във все по-опасно място за опозиционни партии и журналисти. Няколко журналисти критикуващи управляващата партия бяха убити през изминалата година. Индуски екстремисти, които подкрепят партията на Моди, използват социалните мрежи за да отправят смъртни заплахи срещу мюсюлманите или критиците на правителството.

В нощта на 5 септември мотоциклет Хонда спира пред дома на Гаури Ланкеш в Бенгалуру. Тя е един от най-прочутите критици на Моди, което я прави мишена на патриотични тролове във Фейсбук и в други социални мрежи. Докато индийската журналистка отключва вратата си, три куршума я уцелват в главата и гърдите и тя е убита. Няма арести.

Последната статия, която Ланкеш е написала за нейния вестник е озаглавена „В епохата на фалшивите новини“. В нея тя изказва огромно съжаление от това как фалшивата информация и пропагандата в социалните мрежи тровят политическата обстановка.

– Със съдействието на Бенджамин Елгин

Превод от английски: Мария Гинева

***

Приятели, радваме се, че стигнахте дотук. Dear Friends, glad to see you finished reading the article.

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find this article usefull, you can support our efforts to keep doing independent investigative reporting.

Платете Данъкъ Биволъ! / Pay Bivol Tax!

Въведете сума по избор и номера на Вашата кредитна или дебитна карта. Изберете дали да ни подкрепите еднократно или всеки месец:

Подкрепа за Биволъ

Support Bivol
Or enter your payment details below

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Ако използвате Apple Pay или G-Pay и виждате съответния бутон, можете да кликнете директно на него, без да въвеждате номер на картата. Bivol is not keeping track of your card number. We relay on Stripe for card, Apple Pay and G-Pay processing.

Можете също да се включите с ЕДНОКРАТЕН ДАНЪК през PayPal или Epay/банков превод или със СМС, или да станете един от нашите редовни, МЕСЕЧНИ ДАНЪКОПЛАТЦИ Научете повече за Данъкъ Биволъ тук.

You can also support us with ONE TIME TAX through PayPal, or become one of our regular, MONTHLY TAXPAYERS .

Вижте също / Read Also