Биволъ получи пореден отказ от Европейската комисия да огласи пълния текст на цензурирания план за преструктуриране на Първа Инвестиционна Банка (ПИБ) след държавната помощ от 1,2 млрд. лв. отпусната през юни 2014 г.. Запитването на Биволъ се позовава на надделяващия обществен интерес формулиран в Регламент 1049/2001.

Планът за преструктуриране беше публикуван с масивни заличавания на цели страници информация. Министерството на финансите също отказа достъп до заличената информация по ЗДОИ. От ведомството на Горанов заявиха официално, че нямат отношение към заличаванията в крайната версия, които били дело на Европейската комисия. Последва следното опровержение от говорителя на ЕК « Конкурентоспособност » Рикардо Кардозо: « имаше консултация с българските власти, както при всяка процедура за държавна помощ, преди приемането на публичната версия на решението»

След това разиграване с прехвърляне на топката стана ясно, че и в Министерството и в ЕК пазят ревностно тайните на „гнилата ябълка“ ПИБ. За разлика от българската страна обаче ЕК мотивира обстойно в отказа и в него се появява нов интересен елемент. На първо място като причина за отказ е поставен аргументът, че публикуването на пълния текст може да попречи на висящо разследване за държавна помощ, доколкото решението прието от Комисията все още е обект на мониторинг за изпълнение на ангажиментите и дори може да предизвика Комисията да преразгледа решението си.

Какви точно са ангажиментите обаче не е известно, тъй като текстът с тези ангажименти е цензуриран.

На второ място в аргументите за отказ е посочено, че от публикацията може да пострада волята на България да сътрудничи на разследванията на Комисията за държавната помощ, дори след окончателното приключване на случая.

На последно място е посочена търговската тайна на ПИБ, която в по-ранни неформални откази беше изтъквана като единствен аргумент срещу публичността на плана за преструктуриране.

Според ЕК тези три аргумента надделяват над принципа за публичност на решенията и обезсилват надделяващия обществен интерес.

Отказът може да бъде обжалван в 15 дневен срок пред Главния секретар наЕвропейската комисия.

Биволъ публикува пълния текст на отказа (виж файла  reply GESTEM 2015_2600_SA.39854_First investment bank) и отправя апел към компетентни юристи, които да помогнат про боно с изготвянето на аргументирано обжалване, в името на обществения интерес.

Разкритите криминални практики за източване на банката, където след краха на КТБ се приютиха фирми свързани с корпулентния бизнесмен Делян Пеевски, както и неотдавнашното понижаване на рейтинга на ПИБ с три степени от ФИЧ подхранват притесненията, че с държавната помощ може да бъде злоупотребено.

Налице са основателни съмнения, че в заличените клаузи от плана за преструктуриране има такива, които позволяват на банката обратно изкупуване на безсрочни облигации за 94 млн. лв. (виж тук). Изкупуване от неизвестни лица, което ще стане с парите от държавната помощ.

Напълно възможно е тези лица, които ще инкасират близо 100 милиона от държавната помощ да са свързани с главните акционери на банката. До момента финансовият министър Горанов, който е засичан да събеседва на кафе с Делян Пеевски, отказва да отговори на конкретни въпроси по тази тема, зададани и по време на парламентарния контрол.

Европейската Комисия даде 2 месеца на България да приложи банковите правила на ЕС

Това което е сигурно е, че ЕК вече гледа обективно и съвсем отговорно на ситуацията с българските банки. Радваме се, че имаме принос за това. Вчера от Брюксел бе изпратено изискването България до 2 месеца да въведе в действие европейската Директива за възстановяване и преструктуриране на банките (ДВПБ). Това е изключително важна стъпка невропейското правителство към въвеждане на общи правила, които българските банки ще бъдат длъжни да спазват. Положителната инициатива на ЕК е провокирана именно от данните за сериозни нарушения в банковия сектор у нас, които са констатирани от комисарите. Преди 3 месеца Комисията изказа за пръв път своите сериозни опасения от констатираните пороци в практиките на български банки. Сегашното становище е почти ултиматум, защото ако правителството не изпълни предписанията и не въведе банковата директива, следващата стъпка е даването на България на съд. Целта на евро директивата е да се гарантира, че банките, намиращи се на прага на несъстоятелността, ще могат да бъдат преструктурирани без да се налага данъкоплатците да плащат за спасяването им. Вместо това тези правила предвиждат разходите да бъдат пропорционално покрити от акционерите и кредиторите на банките чрез механизма за „споделяне на загубите”. С други думи, банки спасени от несъстоятелност с държавна бюджетна инжекция, като ПИБ, няма да могат да разчитат повече на подобно финансиране. Евентуално преразпределение на акциите и капитал на банката със сигурност ще промени дела на собственост и ще наруши неконтролируемото влияние на банкстерите. Биволъ се чувства удовлетворен от подобно развитие на нещата, което дори да не решава нещата изведнъж и радикално, е изцяло в полза на българското общество. Да му мислят ПИБ – Пеевски, Ивайло и Буда.

image_pdfimage_print
Print Friendly

This post is also available in: English