Компроматна война около сделката за българския телеком или предупредителен изстрел от Кремъл?

Руски медии: 50 милиона долара за Борисов от сделката за Виваком и нови санкции за Русия

Екип на Биволъ

Кой рискува имиджа на Русия по света и нови санкции от САЩ и Европа заради сделката за българския Vivacom? От няколко дни темата се разнищва в руските медии и стигна до тежки обвинения в корупция срещу българския премиер. В България цари пълно мълчание.

Първият залп е още от 21 септември във вестник “Московский комсомолец”. Статията озаглавена “Тревожно позвъняване – Кой навлича нови санкции на Русия” е подписана от Игор Пронин (най-вероятно псевдоним). В нея се разглежда битката за акциите на Виваком между Дмитрий Косарев и кръга около Спас Русев и банката ВТБ. Твърди се, че Косарев е бил просто дребен чиновник, но с монархически идеи, покрай които се сближил да “православния олигарх” Константин Малофеев. Някой (не се уточнява кой) ги свързал с Цветан Василев, който се опитвал да запази контрола върху Vivacom. Интересите на банкера в изгнание и монархистите Малофеев и Косарев съвпаднали.

Косарев завел дела срещу подготвяната сделка и дори заплатил два милиона английски лири съдебни разноски в Англия. Също така той подал жалба до американския регулатор на чуждестранните активи OFAC с мотив, че телекома ще бъде придобит от руската банка ВТБ, която се намира под санкции. OFAC не видял нищо нередно в сделката, но насочил вниманието си към Косарев и Малофеев заради “донос”а, смесващ политически и икономически мотиви.

На 26 септември, понеделник, темата е доразвита в сериозни и не толкова сериозни руски издания. Например в “Независимая газета” журналистът Сергей Никаноров, който е съвсем реален, характеризира заверата между Цветан Василев и Малофеев така:

“За съжаление у Цветан и Малофеев се оказали общи приятели, които ги запознали”. Двамата изготвили план чрез подставеното лице Дмитрий Косарев. От развитието до момента очевидно “съжаляващия” е Цветан Василев. На Малофеев и Косарев обаче също им предстои да съжаляват, защото могат да си навлекат нови санкции от САЩ, заключава статията.

“Независимая газета” се позовава и на малко известния информационен ресурс “Московский монитор”, където на 26-и септември се появяват не една, а цели две статии по темата Виваком: срещу Малофеев и Косарев и… срещу ВТБ.

И докато статията срещу Малофеев, озаглавена “Българският свързочник” подхваща и обогатява с подробности вече известните от публикацията на “Московский комсомолец” твърдения, то статията срещу ВТБ започва шоково още в заглавието:

“50 милиона долара за българския премиер”

На толкова възлизала комисионната, за която се договорили шефовете на ВТБ и Бойко Борисов, за да се случи сделката, пише авторът с псевдоним Константин Седельников. Той се позовава на източници от правоохранителните органи. Прави впечатление и заигравката с името на партия ГЕРБ в подзаглавието: “Политици за корупционно развитие”. Международната корупционна схема се разследвала независимо от прокуратурите в САЩ, Англия и Русия, а българската прокуратура пасува – утвърждава се съвсем сериозно в статията.

Материалът мигновено е препечатана в компроматния сайт Kompromat.ru и десетки други непопулярни информационни сайтове. Заглавията са красноречиви: “50 милиона долара е цената на българския премиер”, “Българското правителство прикрива сиви схеми”, “Премиерът на България във финансови машинации”…

Първоизточникът на информацията за подкупа обаче остава “Московский монитор”. Сайтът не е сред най-уважаваните разследващи медии в Русия, но неговия шеф Сергей Плотников е генерален директор на “Совершенно секретно”, разследващ вестник основан още през 1989 от авторитетния журналист Андрей Боровик.

Руските разследващи журналисти, с които Биволъ си партнира в проекта OCCRP изразиха скептичност към достоверността на информацията. Най-малкото защото няма логика разследващите в САЩ, Англия и Русия да обменят информация в контекста на сегашните политически взаимоотношения. Стилът и осведомеността на авторите предполагат по-скоро контролирано изтичане на данни от руските служби с определена цел.

Забележителен е синхронът на заключенията в двете статии: тази срещу Малофеев и срещу ВТБ/Борисов. Те се свеждат до следното: заради игрите на финансисти и бизнесмени със спорна репутация ще пострадат интересите на Русия и руския бизнес. Споменати са сложните отношения с България в енергийните проекти АЕЦ “Белене” и “Южен Поток”. Предупреждението, адресирано и към руската изпълнителна власт (споменат е премиерът Медведев), е ясно и конкретно:

“Ако гръмне корупционен скандал и то от международен мащаб, когато се появят доказателствата, че мениджъри на руска банка са влезли в корупционен сговор с премиера на страна от Евросъюза, то напрежението ще ескалира на ново ниво. И ще се увеличи рискът да пострадат интересите на целия руски бизнес в Европа.”

Разбира се, чисто съвпадение във времето е, че премиерът Борисов вчера звъня на Путин. Също така изключваме всякаква връзка между публикациите и гласуването на 600 млн. евро за Русия срещу реактори за АЕЦ “Белене”, които никой не е видял  с очите си.

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика.

Платете Данъкъ Биволъ!

При възможност, станете наш редовен месечен спомоществовател с опцията Ежемесечно дарение. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

Данъкъ Биволъ 2020

5,344€ of 100,000€ raised
Възможности за плащане
Информация за Вас

Информация за банковата карта
Плащането е защитено със SSL криптиране

Обща сума: 5.00€ Месечно

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

Вижте как да подкрепите Биволъ със SMS на кратък номер или с криптовалута тук

.

Вижте също / Read Also