„Най-скъпите автомобили, които са платени от Фонд „Земеделие“ са 4 броя Тойота Хайлукс. Това е пикап, но те са в проекти, свързани с товарна дейност. Те са около 60 хиляди и малко под 60 000. Това са най-скъпите, субсидията по тях е 60% от стойността.“

Този отчет на изпълнителния директор на фонд „Земеделие” Румен Порожанов даден на пресконференцията, свързана с превенцията и противодействието на нередностите и измамите в ДФЗ през април 2016 г. има някои неточности, установи проверка на Биволъ.

Според договорите, с които изданието ни разполага, и четирите пикапа „Тойота Хайлукс“ са на една фирма със седалище в Батак. „Агрокомерс Колев“ ЕООД е подписала договор за субсидия от 262 728 лв. с ДФЗ за четирите луксозни возила. От тях 12 460 лв. са за консултантската фирма „Богатир-2011“ ООД, която вероятно се е нагърбила срещу тези пари с изтощителния труд да избере подходящо возило за земеделския производител.

 

Като доставчик е посочена фирмата „Монитрейд 2010“ ЕООД. Такава фирма обаче не съществува в правния мир. Единствената фирма с подобно наименование е на едноличния търговец Стоян Георгиев.

Харесва ли Ви статията?
Само срещу няколко лева месечно можете да гарантирате съществуването на независима разследваща журналистика.
Кликнете тук и станете абонат на Биволъ с Данъкъ "Биволъ"!



Договорът по проекта с номер 13/311/00896 е подписан на 27.11.2014 г. Това е денят, в който Румен Порожанов беше отново назначен за директор на ДФЗ. Той обаче беше назначен в 18 ч. в същия ден, което означава, че договорът е изготвен от Фонда в извънработно време. Името на Порожанов фигурира в договора, но той е подписан от предишната директорка Лозана Василева, тъй като в този ден Порожанов все още няма спесимен. Лозана Василева беше оставена от Порожанов като зам.-директор на Фонда и е смятана за „човека на Делян Пеевски“ там.

Не е ясно какво е наложило да се форсира така този договор. Проверка на Биволъ в системата Daxy установи, че фирмата „Агрокомерс Колев“ ЕООД има всичко на всичко 1 (един) осигурен служител през 2015 г., а за 2013 и 2014 по-малко от двама души са били осигурявани в НОИ от последователните собственици Владимир Колев и Христо Шопов.

agrokomers-kolev

Остава загадка за какво са използвани представителните пикапи, кой ги е шофирал и кой е извършвал „товарната дейност“, за която говори Порожанов, след като фирмата няма достатъчно работници.

От други договори, с които Биволъ разполага, става ясно, че Лозана Василева щедро е договорила не само пикапи, но и класически луксозни джипове Toyota Land Cruiser на цена от 128 203 лв.

Договорената с фирма „АВП Комерс“ ЕООД субсидия за всяко возило е  89 740 лв. от европейския и националния бюджет. Освен джиповете в договора има и четири броя АТВ-та по 50 800 лв. всяко, както и осемколесна амфибия ARGO Avenger за 80 000 лв. Разбира се, и тук не минава без консултант. Случайност или не, това е същата фирма „Богатир-2011„, която е консултирала пикапите.

Този внушителен автопарк е трябвало да бъде експлоатиран от двамата служители, които „АВП Комерс“ е осигурявала през 2014-15 г. Договорът обаче е анулиран и не е изплатен.

avp-commers

Освен това Лозана Василева е извършила и грубо нарушение на вътрешните правила на Фонд „Земеделие“. Към момента, когато тя е подписала двата договора, действа заповед на предишния директор, според която максималната допустима цена за субсидия на превозно средство по ПРСР е 39 000 лв.

За същата сума, определена като „референтна цена“, говори в свое интервю, публикувано на официалната страница на ДФЗ и самия Румен Порожанов. Той уверява, че не са разплащани проекти над тази сума.

По отношение на плащане на автомобили и плащане на АТВ-та, автомобилите, които са платени, те са в рамките на референтните цени, които бяха направени със заповед, те са до 39 хил. лв. без ДДС.

Публикуваните тук договори за Toyota Hilux категорично опровергават тези твърдения на Порожанов. Остава  въпросът защо Лозана Василева, която е сключила договорите, не е понесла отговорност.

Отговорът на този въпрос вероятно е в един друг договор, подписан още през 2012 г. лично от Румен Порожанов. Той също е за два броя Toyota Land Cruiser, но на цена от 142 150 лв. всеки. За да подпомогне с европари изнемогващия земеделец, пожелал да придобие тези скромни машини, Порожанов отпуснал по 59 150 лв за всяка от тях.

Факт е, че впоследствие този договор е анулиран. Румен Порожанов обаче дължи обяснение защо изобщо  тези договори са стигнали до подпис! За съжаление въпреки многобройните ни запитвания към ДФЗ за интервю с г-н Порожанов по тази и други теми, той отказа да говори пред Биволъ.

 

 

Подкрепете кампанията #DMSЯневагейт за популяризиране на Яневагейт във Facebook

Ако цените нашата работа подкрепете сайта "Биволъ" с дарение (банков превод, в брой - през Cashterminal, ePay.bg - EasyPay, PayPal, биткойни), абонамент или покупка на наш рекламен продукт:

Print Friendly