Capture_decran_2012-08-06_a_14.56.36

Снимка: Facebook „Фен страницата на ПРСР бе обвързана с фен страницата на министър Мирослав Найденов във Facebook с цел да се постигне по-голяма видимост в социалната мрежа.“ (Из отчет на МЗХ)

50000 лева от европейските програми за 234 споделяния във Facebook и 140 в Twitter за една година дава Министерството на земеделието и храните (МЗХ). Това е цената за популяризирането на европейската Програма за развитие на селските райони (ПРСР).

Това прави средно по 133 лева на линк!

Тези цифри са прогнозни, ако темпът на публикуване се запази. За 6 месеца от началото на операцията са „реализирани“ 117 линка на стената на ПРСР във Facebook и точно 72 туита със същите линкове.

Операцията на МЗХ беше разкрита от сайта Отворен парламент и предизвика възмущение в социалните мрежи.

Министерството е изпратило до Отворен парламент отчет, в който са описани подробно дейности като създаване на безплатни Facebook и Twitter профили. Дори и кликът, с който профилът на министър Найденов е харесал профила на ПРСР е описан на няколко реда с аргументация за ползата от видимостта при „обвързването“ на двата профила.

Фен страницата на ПРСР бе обвързана с фен страницата на министър Мирослав Найденов във Facebook с цел да се постигне по-голяма видимост в социалната мрежа.

Не става ясно колко точно лева е струвал на европейските данъкоплатци този височайш клик, но съдейки по средната цена, едва ли е по-малко от 100 лева.

След като скандалът стана публичен, на фен страницата започнаха ударно да се публикуват отчети като този:

„В документ „PRSR_Vremevi grafik“ ще намерите график по месеци и седмици на изпълнените, дейностите в процес на изпълнение и предстоящите дейности за целия период на договора. От графиката може да се види, че изпълнението на страницата е започнало на 12.01.2012г., а окончателното й завършване е на 12.01.2013г. Официалното представяне пред обществеността е на 01.09.2012г.“

Въпросната страница представлява всъщност копие на сайта на ПРСР, интегрирано в приложение за Facebook. Изработката на такова приложение отнема няколко часа, твърдят специалисти от бранша.

Освен за Facebook и Twitter профилите, МЗХ е дало още 50000 лева за публикации в Интернет форумите, става ясно от отчета. Не се разбира кои са тези форуми, колко поствания са реализирани и каква е средната цена на постването.

Към момента фен страницата на ПРСР във Facebook има 142 фена. Преди публикацията в Отворен парламент те бяха 24 на брой. Последователите в Twitter преди публикацията на Отворен парламент бяха само трима души, а в момента са 19.

Capture_decran_2012-08-06_a_15.04.58

Снимка: Facebook, фен страница на ПРСР. След огласяването от Отворен парламент харесванията рязко скачат.

Поддръжката и експанзията на това масирано присъствие в социалните мрежи ще струва на европейските данъкоплатци още 50000 лева за 2013 г., като поръчката ще бъде пусната през септември.

Кой клика за тези пари?

Обществената поръчка е сключена с директно договаряне, преди Законът за обществените поръчки да се разпростре и върху сумите до 50 хиляди лева. Поради това няма следи от нея в сайта на Агенцията за обществени поръчки и бенефициентът не е публичен.

Пред сайта Отворен парламент от Министерството са уточнили, че все още нищо не е разплатено по поръчката за социалните мрежи. Парите за инвазията на интернет форумите пък били по-малко, но не се казва колко точно. МЗХ категорично отказва да разкрие кой трябва да вземе тези пари.

Профилът на ПРСР във Фейсбук обаче публикува линкове, които сочат към сървър на фирмата „Форси“ ООД. Същият сървър стои и зад Фейсбук приложението за ПРСР, разкри Боян Юруков в своя блог.

Приложението представлява просто копие на сайта prsr.bg на хостинг с цифров сертификат за защитено браузване. Сертификатът е на Rapid SSL и струва най-много 199 $. Сертификатът на Forci.com обаче е от по-евтините, за 49 $, които са валидни за точно определен поддомейн, а не за целия домейн forci.com

Едноличен собственик на Форси е лицето Григор Йосифов. Пред Отворен парламент той казва, че няма договор с Министерството на здравеопазването и храните. Йосифов потвърди същото пред Биволъ и не пожела да отговори дали работи като подизпълнител за друг контрагент на МЗХ и дали просто хоства приложението за нечия сметка.

Пред сайта Offnews, МЗХ също отказва да съобщи кой е бенефициентът на обществената поръчка, според която по 50000 лева на година ще се дават за публикуване в безплатните профили във Facebook и в Twitter.

Междувременно Боян Юруков разкри, че на поддомейн на Forci.com е хостнато незаконно съдържание. След неговата публикация обаче поддомейнът изчезна.

Възможно ли е европейски пари да се раздават без договор?“ – попита Биволъ медийния съветник на МЗХ Мирослав Иванов, член на политическия кабинет на Найденов.

Той не благоволи да отговори, което явно означава, че е възможно.

Отговор на въпроса ще потърсим и от европейската служба ОЛАФ, която наблюдава за злоупотреби при харченето на европейските средства.

Затвори/Close

За да дарите на Биволъ изберете криптовалута от менюто, въведете сума и натиснете бутона Exchange. След това потвърдете с бутона Proceed и преведете сумата на указания портфейл. Changelly ще изпрати парите в нашия биткойн портфейл.
Donate cryptocurrency to Bivol by selecting a currency from the menu, fill the amount and click on the button Exchange. Then confirm with the button Proceed and send the amount to the displayed wallet. Changelly will transfer the sum to our bitcoin wallet