[07SOFIA252] ПРОТИВОРЕЧИВ МИНИСТЪР НА ИКОНОМИКАТА И ЕНЕРГЕТИКАТА ЗАМИНАВА ЗА САЩ ДА ТЪРСИ ИНВЕСТИЦИИ

Всички преводи от Биволъ. Използването им без позоваване е забранено.

date: 2/26/2007 15:12
refid: 07SOFIA252
origin: Embassy Sofia
classification: SECRET
destination: 06SOFIA1691|07SOFIA217
header:
VZCZCXRO7921
PP RUEHDBU RUEHFL RUEHKW RUEHLA RUEHROV
DE RUEHSF #0252/01 0571512
ZNY SSSSS ZZH
P 261512Z FEB 07
FM AMEMBASSY SOFIA
TO RUEHC/SECSTATE WASHDC PRIORITY 3281
INFO RUCPDOC/DEPT OF COMMERCE WASHINGTON DC PRIORITY
RHEBAAA/DEPT OF ENERGY WASHINGTON DC PRIORITY
RUEHZL/EUROPEAN POLITICAL COLLECTIVE

S E C R E T SECTION 01 OF 02 SOFIA 000252

SIPDIS

SIPDIS
STATE FOR ACTING E / DANIEL SULLIVAN;
STATE PASS TO USTR;
COMMERCE FOR DEPUTY SECRETARY SAMPSON;
ENERGY FOR A/S HARBERT
E.O. 12958: DECL: 02/25/2017
TAGS: ENRG, ECON, PREL, OVIP, BU
SUBJECT: ПРОТИВОРЕЧИВ МИНИСТЪР НА ИКОНОМИКАТА И ЕНЕРГЕТИКАТА ЗАМИНАВА ЗА САЩ ДА ТЪРСИ ИНВЕСТИЦИИ

REF: A) 06 SOFIA 1691 B) SOFIA 217

Класифицирана от: посланик Джон Байърли по причини 1.4 (b) and (d)

1. (S) Българският министър на икономиката и енергетиката Румен Овчаров заминава на 27 февруари за Вашингтон и няколко други града на САЩ за единадесетдневна обиколка с цел да привлече инвеститорски интерес към България. Неговите срещи в State, Commerce, Energy и US state representatives (Правителството, Министерствата на Търговията, Енергетиката и в Камарата на представителите?) ще ни даде възможност да натиснем за по-големи усилия в борбата с корупцията и пиратството срещу интелектуална собственост, за модернизиране на регулаторна среда, за повече прозрачност в управлението и за разнообразие на енергийните доставки. Овчаров е загадъчна и противоречива фигура – свързана с корупцията и руските енергийни интереси, но също е и за по-либерална икономическа политика, за разлика от много от неговите колеги социалисти. Той има политическите и умствени способности да се сравнява най-добрите играчи на масата, но е предпазлив и потаен. В лични срещи, лице в лице, той може да бъде едновременно и очарователen и отблъскващ.

2. (S) Притесненията ни за тъмната страна на Овчаров са достатъчно основателни, за да сме против провеждането на срещи с неговите колеги на същото ниво в кабинета. “Конфликт на интереси ” ще бъде най-мекия начин да се опишат отношенията му с частния сектор – и руския и българския. Въпреки това, за разлика от някои други министри в това правителство, ние нямаме доклади за участието на Овчаров в корупция, пряко засягаща американски компании. В определена степен той е облагодетелстван лично от позицията си в правителството и изглежда, че това е най-вече заради топлите му отношения с различни руски енергийни интереси и български посредници, участващи заедно в сключването на големи сделки.

3. (C) Парадоксално, като личност, отговорна за привличането на външните инвестиции, Овчаров разбира ясно, че корупцията, както и схващането, че тя е широко разпространена, вреди на икономиката на страната. Посланикът специално подчерта пред него на 23-ти февруари, че корупцията – по-специално в Министерствата на Околната среда и на Земеделието, но в опредлена степен и в Правителството като цяло – е пречка номер едно за увеличаването на американските инвестиции. Неговите събеседници във Вашингтон следва да наблегнат особено, че за да привлече американски инвеститори, България се нуждае от нещо повече от образована работната сила и ниска цена на труда. Необходима е прозрачност в бизнеса и в правителство. Необходими са съдилищата, които да решават правните спорове справедливо и в кратки срокове и е необходимо да се насърчават по-ефективно чуждестранните инвеститори. Дори и сега, България е не лошо място за предприемчиви американски инвеститори; нивото на корупцията варира от сектор в сектор, за големите играчи е по-лесно в сравнение с малките, и в добавка колкото по-далеч се стои от някои министери в правителството, толкова повече възможности има.

4. (C) Овчаров е основна фигура в няколко важни за САЩ области: енергийна политика, правата върху интелектуалната собственост, насърчаване на инвеститорите, промишлени компенсации, лицензиране на износа на оръжие, приватизация и др. В сферата на енергетиката, България е твърде зависима от Русия, макар да има и няколко други опции в краткосрочен план. Овчаров знае това, но все пак сключи 23-годишен договор с “Газпром”. На пръв поглед условията на сделката не изглеждат обременяващи: ползите включват постепенно увеличаваща се цена за период от седем години, до достигане нивото на пазарните цени и премахването на клаузата “вземи или плати”, която обремененяваше България с високи минимални плащания според стария договор. Дължината на ангажимента, както и потайността около сключването на сделката, обаче повдигнаха въпроса за какво България реално се предаде при сключването на тази сделка. Отговорът почти сигурно е изграждането на новата атомна електроцентрала в Белене на р. Дунав, възложено на консорциум – собственост на “Газпром”.

5. (C) Политиците във Вашингтон ще искат също да се повдигнат въпроса за Правата на интелектуалната собственост. България постигна огромен напредък през последната година, но все още има дупки в практическото приложение, особено по отношение на интернет пиратството и в съдилищата. Овчаров и някои от колегите му трябва да бъдат похвалени за полагането на усилия по отношение усъвършенстване на законодателството, за сътрудничеството с регулаторите и подкрепата на полицейските действия, както и за публичното повдигане на въпроса, че пиратството е незаконно, неморално и наистина влияе негативно на икономиката. Ние бихме номинирали България за Специалната 301 “Най-голям напредък” награда, ако такава съществуваше. Въпреки това, правителството трябва да покаже още резултати, арести и присъди, да затвори някои интернет сайтове и да докаже, че ще продължи да следва тази линия, въпреки че е България е свалена от Списъка за наблюдение.

SOFIA 00000252 002 OF 002

6. (C) Бяхме доволни да разберем, че Овчаров ще се срещне с Зам. Представителя по Търговията (Assistant Trade Representative). Комисарят по търговията на ЕС Менделсън, както изглежда, е помолил Овчаров да се срещне с

USTR (United States Trade Represenative) за обсъждане на преговорите от кръга в Доха. Доколкото ние нямаме илюзии, че България ще бъде ключът към разрешаване на различията между САЩ и ЕС относно търговскитени взаимоотношения, либералните пазарни възгледи на Овчаров като цяло и фактът, че България е новоприет член на Европейския съюз ни дават отлична възможност да започнем да ги насочваме към нашия ъгъл.

7. (C) България е близък съюзник на НАТО – с военните си части в Ирак, Афганистан и Косово. Споразумението ни за сътрудничество в отбраната, подписано от държавния секретар Райс през 2006 г., ще позволи разполагането на сили на САЩ в български военни бази. А като нов член на ЕС, България не носи антагонистичния багаж на нашите търговски взаимоотношения. Това е потенциален пазар за износителите от САЩ , търсещи евтина опора за закрепване в ЕС и за американските инвеститори, готови да приемат ниските до умерени рискове, в зависимост от сектора. С активното ангажиране на Овчаров сега и с предизвикателството към него да се подобри имиджа на България, политиците във Вашингтон ще помогнат за разширяване на нашите вече силни двустранни отношения и за насърчаването на България да насочи усилията си към това, което е може би най-голямата й слабост: ендемичната политическа корупция и липсата на прозрачност в икономиката.

Байърли

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.

Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

IBAN: BG27 ESPY 4004 0065 0626 02
BIC: ESPYBGS1
Титуляр/Account Holder: Bivol EOOD

При проблеми пишете на support [at] bivol [dot] bg

Вижте също / Read Also