C O N F I D E N T I A L SOFIA 000453
NOFORN
SIPDIS
E.O. 12958: DECL: 07/03/2018
TAGS: PGOV, PREL, MARR, BU, IZ
SUBJECT: SUPPORTING BULGARIAN MILITARY MODERNIZATION THROUGH ACQUISITION OF U.S. FIGHTERS
Подкрепа за модернизацията на Българската армия чрез придобиване на американски изтребители
REF: A. SOFIA 305 B. SOFIA 303C. SOFIA 87 D. 07 SOFIA 1271 E. 07 SOFIA 1219
Classified By: Charge d’Affairs, a.i., Alex Karagiannis for reasons 1.4 (b) and (d)
1. (C/NF) Резюме. Въз основа споразумението с премиера Станишев, постигнато на срещата на 17 юни със секретаря Гейтс, българското правителство очаква делегация от Министерството на отбраната през юли 2008 г. която да консултира плана за модернизацията на Българската армия. Посолството приветства и напълно подкрепя тази визита, която представлява изключително ценна възможност да оформим облика на бъдещите български въоръжени сили. Нивото, на което тази помощ бе поискана, показва значимостта , която българите придават на сътрудничеството ни. Те очакват от нас насоки за това как да процедират с потенциална покупка на многоцелеви изтребители, както и по-съществен принос, относно техните приоритетите в модернизацията. Ние предлагаме следните теми, които да са водещи в преговорите.
А) Наш общ топ приоритет е увеличаване на способността за разгръщане и оперативната съвместимост с НАТО на Българските въоръжени сили. Българските сухопътни войски и Военоморските сили вече направиха значителна крачка напред в тази посока, но Военновъздушните сили сериозно изостават. България се нуждае от придобиването на американски многоцелеви изтребители и Правителството на САЩ твърдо подкрепя това. Но по-важно от конкретните параметри, е политическото решение да се влезе в дългосрочни партньорски отношения между Българските военновъздушни сили (ВВС) и Военновъздушните сили на САЩ (USAF). Ние ще работим с тях, за да гарантираме, че те могат да закупят най-добрите самолети, които могат да си позволят, без да има риск в дългосрочен план за здравето на тяхните усилия за модернизация.
Б) За да гарантираме, че българите използват по най-добрия начин техните ограничени отбранителни ресурси, бихме искали да споделим предложения за това как да намалят загубите и да съсредоточат своите разходи за подобряване на способността за разгръщане и оперативната съвместимост) специално, предстоящия или отлагания ангажимент за френските Корвети, по-нататъшно премахване на старото военно наследство и намаляване на мобилното оборудване, за да се спестят средства за поддръжка и логистика.
Край на резюмето.
ВРЕМЕ И СЪСТАВ НА ПОСЕЩЕНИЕТО
2. (C/NF) Препоръчваме това посещение се проведе в рамките на последните две седмици на месец юли (7.21 – 8.1). Това ще даде на българите време да осмислят посланията на командващия Американските военновъздушни сили в Европа генерал Брейди, чието посещение е насрочено за 7 юли и на Държажния секретар Райс, чиято визита е на 9 юли, но ще предшества месец август, през който много ключови български ръководители няма да бъдат на разположение. Ние имаме възможност да дадем тласък на българските процеси за вземане на решения, но точното послание трябва да бъде излъчено в най-скоро време. Закъснението не е в наш интерес. Тъй като искането за това посещение бе отправено към секретар Гейтс от министър-председателя, важно е делегацията да се срещне с министъра на отбраната Цонев. В идеалния случай, делегацията трябва да бъде водена поне от висш генерал (one star officer) “Голямата картина” на дискусиите ще помогне на българите да приоритизират модернизационните си проекти, да бъдат убедени в достойнствата на по-стария и по-достъпен модел американски изтребители и за засилването на позициите на съмишлениците ни в Министерството на отбраната чрез нашата подкрепа. А при последващо посещение през есента, тогава би могло да подпомогнем българите при планирането на бюджета, след като веднъж политическите решения за приоритетните разходи са взети.
КОНТЕКСТ: НОВ МИНИСТЪР, СТАРИ БЮДЖЕТНИ БИТКИ
3. (C / NF) По-рано тази година Министерството на отбраната, тогава под ръководството на министър Близнаков, завърши преоценката на приетия преди 4 години “План 2015” за трансформация и модернизация на армията. (Reftel C) Въпреки че много стъпки, предприети по линия на тези реформи са положителни, като ускоряването темповете на намаляване на персонала и изваждане от употреба на ненужно оборудване, ключови решения за бъдещото възлагане на доставки, умишлено не са включени в този преглед. Това се падна на новия министър Цонев, да решава тези въпроси, които са особено спорни, тъй като План 2015 по начало препоръчва закупуване на 11 “приоритетни проекти”, не всички от които бюджетът на България може да позволи.
4. (C/NF) Усещането за спешност с доставките в България идва от силния натиск, на който тя е подложена за закупуването на много скъпи Корвет-клас кораби от френската компания Armaris. (Reftel E) Общото предположение е,че макар корветите и многоцелевите изтребители да са включени в списъка на “приоритетните проекти”, България не може да си позволи и двете. В продължение на месеци широко разпространена спекулация бе, че единият от проектите ще отиде напред, а другият ще се забави. Последващата оценка е, че модернизацията на българските много остарели и зависими от Русия Военновъздушни сили, е много по-значим приоритет от Корветите, (особено в светлината на скорошната покупка на три употребявани белгийски фрегати.) България възнамерява да вземе решение за финансиране на тези две програми преди август. А делегацията от САЩ трябва да пристигне най-късно до края на юли, за да подпомогне този процес.
5. (C/NF) Българският министър-председател ще посети Франция на 4 юли , за да се срещне с президента Саркози, и това е реална възможност да бъде финализирана сделката за френските Корвети. (Макар че вероятно само за два кораба, вместо четири, каквато бе първоначалната френска оферта). Максимално скорошна американска визита е от жизнено значение за затвърждаване на решението за придобиване на американски изтребители. В случай че България се опита да финансира и двата проекта, ние трябва да направим така, че на доставката на изтребителите задължително да се даде приоритет.
ПОДПОМАГAНЕ НА БЪЛГАРИЯ В ИЗГРАЖДАНЕТО НА НАЙ-ДОБРИТЕ, МАКСИМАЛНО БОЕСПОСОБНИ И ОПЕРАТИВНО СЪВМЕСТИМИ ВОЕННИ СИЛИ, КОИТО МОЖЕ ДА СИ ПОЗВОЛИ
6. (C/NF) Изтребители: Бързо губещи боеспособността си, българските ВВС отчаяно се нуждаят от модернизация, но значителни преобразувания не са възможни поради зависимостта от руското оборудване. Преминаването на България към американски многоцелеви изтребители драстично ще увеличи боеспособността на българските ВВС и ще доведе до все по-тясно сътрудничество между въоръжени сили на двете държави. Освен това, ще се елиминира руското влияние върху цял сектор в Българската армия и ще се редуцират механизмите им за въздействие върху Министерството на отбраната като цяло.(Виж Ref А за пълен анализ.)
7. (C/NF) XXXXXXXXXXXX ни каза, че българите “спешно” се нуждаят от “позитивно послание” от наша страна относно изтребителите. Те ще очакват ясен знак от нашата делегация, че Съединените щати подкрепят българската покупка на американски изтребители и ще работят с тях, за да гарантират, че сделката може да бъде сключена, колкото е възможно по-бързо. В същото време е необходимо да се подчертае, че нашата цел е да ги подмомогнем да придобият най-доброто военновъздушно оборудване, което могат да си позволят. В момента българите са твърде съсредоточени върху въпроса какви точно изтребители (по-стари срещу нови) ще придобият и са притеснени за политическата перспектива от закупуването на военновъздушно оборудване, доста по-старо от това, с което техните регионални съседи (особено Румъния и Полша) разполагат. За да се противопоставим на това, предлагаме делегацията да подчертае първостепенната важност на партньорството със САЩ и дългосрочната цел – преминаването на българите към програмата Joint Strike Fighter. Концепцията за “мост” към пето поколение военни самолети не се разбира много добре от българите. Някои от ключовите, взимащи решения личности дори говорят за запазването на руските МИГ-ове и след това да се скочи директно към петото поколение военни самолети. Би било полезно да се покаже ясно на българските лидери, защо това е невъзможно.
8. (C/NF) Освен това, ние трябва да насочим вниманието на българите не към конкретното военно оборудване, а повече към необходимостта от трансформация в доктрината и обучението. Трябва да подчертаем пред тях, че българските ВВС се нуждаят не само от ново оборудване, но и от фундаментална трансформация в начина, по който те функционират. Стратегическото партньорство с Военновъздушните сили на САЩ е от изключително значение, но за това е нужно време. Въпросът какъв модел самолети ще придобие България на този етап (например, Block 15 срещу Block 50) е по-маловажен, отколкото изграждането на партньорски отношения с ВВС на САЩ, което ще увеличи оперативната съвместимост и в крайна сметка ще доведе българите до пето поколение самолети.
9. (C/NF) Българите също така имат някои погрешни схващания и по отношение на въпроса колко бързо биха могли да придобият и започнат да летят с американските самолети. Ние ще трябва изложим пред тях ясен график за това колко време ще отнеме процедурата по придобиването и тренировъчния процес (Знаейки, че те ще бъдат сравнявани с офертите, направени им за Gripens, което може да се случи много скоро.) Важно е да бъдем честни по отношение на сроковете, но също така трябва да се отбележи, че продължителните програми за обучение е необходимо да се реализират преди всеки нов самолет (американски или друг), да е в състояние да излети с техните пилоти. Трябва също да повторим за пореден път предимствата на партньорството със САЩ в условията на цялостен пакет за обучение и поддръжка, включени към сделката за закупуване на американските самолети.
10. (C/NF) ОРЯЗВАНЕ НА РАЗХОДИТЕ / НАМАЛЯВАНЕ НА ЗАГУБИТЕ: Няма да бъде възможно в рамките на тази визита да се направи пълен преглед на бюджета за отбрана на България. Но тъй като българите помолиха да прегледаме подробно техните бюджетни приоритети, има няколко области във всяка военна служба, където бихме могли да предложим целево намаление на разходите, като по-пълни препоръки ще последват от експертите в делегацията. Отново главната тема е, че България трябва, в съответствие с препоръките на НАТО, да продължи с освобождаването си от несъвместимото с НАТО наследство и с редуцирането на военните съоръжения и оборудване, предназначени за териториална отбрана (за сметка на такива за операции зад граница). Специфични препоръки в тази насока: премахване на програмата за подводници и остарелите системи за противовъздушна отбрана, отлагане или избягване от ангажимента за френските Корвети и намаляване на броя на мобилните платформи, използвани от сухопътните войски, за да се редуцират разходите за поддръжка и логистика. С намаляването на разходите за определени съоръжения и оборудване, България трябва да направи по-големи инвестиции в обучението и професионалното развитие на военния персонал, особено на подофицерския състав.
11. (C/NF) Коментар: Новият министър на отбраната се опитва да направи смели ходове по отношение на доставките и решенията за модернизация, но не му достига достатъчно опитност по тези въпроси. Министърът желае американски изтребители, но има огромен натиск от други места в правителството за френски Корвети и европейски изтребители. По политически причини, министърът е склонен да иска възможно най-новите модели изтребители. Можем да го разубедим, като представим по ясен и обоснован начин предимствата от придобиването на по-старо и по-достъпно военновъздушно оборудване. Ние искаме той да запази убедеността си, че американските изтребители са единствената логична посока на действие, докато добие по-реалистична представа за съответните разходи и срокове. За да превърнем поръчката за по-стари изтребители политически поносима, ще бъде ценно да насочим вниманието на министъра относно бъдещата цел – пето поколение военни самолети, като по-старите послужат като своеобразен мост към този преход. Българите почти със сигурност ще повдигнат въпроса за Joint Strike Fighter. Разбираме, че реализирането за България на JSF не е било одобрено, но нямаме яснота относно критериите или процесите, които са довели до вземането на това решение. Настояваме това решение да бъде преразгледано, така че евентуалната реализация на JSF би могла да се съчетае с придобиване в краткосрочен план на по-стари военни самолети.
КАРАЯНИС
***
Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.
Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol
При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.
Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.
Please, read our Terms and conditions here.
Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.
Bivol is not recording the number of your bank card. The card payments go through Stripe. Card donations for Bivol are managed by the French NGO Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.
Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.
Please, read our Terms and conditions here.
Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.
Bivol is not recording the number of your bank card. The card payments go through Stripe. Card donations for Bivol are managed by the French NGO Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.
IBAN: BG27 ESPY 4004 0065 0626 02
BIC: ESPYBGS1
Титуляр/Account Holder: Bivol EOOD
Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.
Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.
SMS код BIVOL
За да подкрепите с малка сума нашите разследвания и автори, можете да изпратите SMS на кратък номер. Ще получите с обратен SMS линк към нашия архив.
- Изпрати 1,2 лв. на номер 1851 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
- Изпрати 2,4 лв. на номер 1092 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
- Изпрати 4,8 лв. на номер 1094 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
- Изпрати 12 лв. с два смс-а на номер 1096 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
Сумите са с включен ДДС. Моля, имайте предвид, че това е най-неефективният начин да подпомогнете Биволъ, тъй като комисионната на мобилните оператори достига 60%. Ако имате възможност, използвайте някой от другите методи на плащане.
Криптовалути
За да ни изпратите биткойни сканирайте QR кода или използвайте един от двата адреса: Standard: 1EY3iwkPXiby6XFsyCcVPGZPYCGPbPeVcb
Segwit: bc1ql28g7qnvdmenrzhhc7rtk0zk67gg4wd9x9jmmc
- Международно признание
“Биволъ” представи достойно българската журналистика на най-големите световни форуми в Швеция
- 27 септември 2023 - Бюрократите и мафията цинично унищожават природата
Фиаското на властта с обявяването на нова защитена територия на Корал
- 17 септември 2023 - ВИДЕОИНТЕРВЮ и документи на “Биволъ”
Фирми на ГЕРБ и кметът им “в сянка” – отговорни за жертвите в Царево, сигналите се смачкват
- 11 септември 2023