Министерството на туризма е наело лобистки фирми в САЩ, които са уреждали по имейл срещи с политици, фондации и медии за министър Ангелкова. Те са получили за услугите си минимум 10 000 долара. Министерството отрече категорично да е плащало на лобисти, въпреки публичните документи в официален американски сайт.

Български министри често посещават САЩ, но само Николина Ангелкова си е позволила такова разточителство за задачи, които обичайно се изпълняват от служители на българското посолство. За нейното работно посещение във Вашингтон през февруари т.г. българските данъкоплатци са се бръкнали допълнително с по

500 долара за имейл

Толкова струват лобистките услуги на фирмите Glanz Inc. и Sanitas International, както става ясно от документите, публикувани от Министерството на Правосъдието на САЩ.

От отчет на Sanitas International за извършена дейност по Закона за чуждестранните агенти (FARA) се вижда и какво са свършили лобистите. Срещу сумата от 10 601 долара те са изпратили около 20 имейла и са провели една лична среща.

Министерството: Glanz? Никога!

От пресцентъра на Министерството на туризма отрекоха категорично да са сключвали договор за лобистки услуги с фирмата Glanz Inc., чието име фигурира в публикуваните документи.

„По повод на постъпил въпрос, касаещ взаимоотношения между Министерството на туризма и компания Glanz Inc., правим следното уточнение: Министерството на туризма никога не е имало нито договорни отношения с цитираната компания, нито пък осъществява проучвания за възможна съвместна дейност, с лобистки характер – гласи отговора на въпроса на Биволъ (подчертаването е на редакцията).

От ведомството обаче разказват, без да са питани за това, как и защо са сключили рекламен договор в САЩ с друга фирма.

„През 2017 г. Министерството на туризма проведе макар и сравнително скромна по мащаб, предвид бюджетните ограничения и обема на северноамериканския пазар, но въпреки това новаторска и успешна кампания на България като туристическа дестинация. Контрагент на министерството по проведената рекламна кампания е Corner Media.“

По-натам от подробния отговор (виж 15-06-18 otg. Bivol) става ясно, че на Corner Media са платени пари за рекламна кампания в САЩ за периода от 01.09 до 27.10.2017 г., тоест доста време преди визитата на Ангелкова. Сумата на договора не е известна.

От кабинета на министър-председателя не реагираха на изпратените от Биволъ въпроси.

Странни фантомни фирми

Документът, с който Glanz Inc. и Sanitas International оповестяват своето споразумение с Министерството на туризма на България е подписан от Кристофър Харвин от Sanitas International и Томас Фараси от Glanz, Inc.

Проверка във фирмените регистри обаче показва, че Glanz Inc. и Corner Media имат едни и същи собственици, а Corner Media всъщност е новото име на Glanz.tv. Компанията наистина афишира като дейност външна реклама, но никога не се е занимавала с лобизъм.

Glanz Inc. изрично е посочена в споразумението за лобиране в полза на Министерството на туризма на България

Опитите на кореспондент на Биволъ във Вашингтон да се свърже с Corner Media или Glanz Inc. не успяха. Повечето от телефоните на фирмите, посочени на уеб страниците им (виж тук и тук), както и в публичните бизнес директории, не са активни.

Базата на Glanz Inc. е в офшорния щат Делауеър, но свързани фирми с такива имена и едни и същи собственици, са регистрирани едновременно в няколко щата във виртуални офиси – пощенски кутии. Всички те са фантомни и неоткриваеми. В бизнес справочниците фирмите под шапката на Glanz афишират разнообразна дейност, варираща от разработки на иновационни графенни батерии до външна реклама.

Остава загадка как Министерството на туризма е успяло да установи бизнес-отношения с Corner Media през 2017 г, както и на какво основание през 2018 свързаната с нея фирма Glanz Inc. е провела лобистка кампания, след като Министерството категорично отрича дори да е проучвало възможността за такава, а и Glanz не се явява негов контрагент.

Незаконно лобиране за Унгария, България и Азербайджан

Sanitas International се е регистрирала като лобист на 7 март 2018. В същия ден и под същия формулярен номер 6530 са регистрирани четири лобистки договора на Sanitas International – с България, Унгария, Азербайджан и един с частната фирма Aeromax.

Както регистрацията на Sanitas, така и четирите заявления са подадени в нарушение на закона, след като е изтекъл десетдневния срок от началото на лобистката дейност. Освен това в тях липсва и задължителната за оповестяване информация като сумата на договора.

В случая с България, дейностите са започнали на 15 февруари и са приключили на 28 февруари, а декларацията от Sanitas е подадена чак на 7 март, много след задължителния десетдневен срок.

Лобистката операция в полза на правителството на Унгария е от началото на 2018 г. Заявлението е попълнено с голямо закъснение и също без да бъде указана сумата, която унгарците са платили за услугите на посредника BSI, пише Daily Beast.

От публикувания документ се разбира, че унгарското посолство е платило за стратегически съвети и анализи 15 000 долара на Sanitas.

Лобирането в полза на Азербайджан е проведено няколко дни преди да започне кампанията за Ангелкова. В тази дейност посредник на Sanitas е лобистката фирма BGR Group.

Фирмата, известна още като BGR Government Affairs  е известна с това, че защитава интересите на депутата и медиен магнат Делян Пеевски в САЩ срещу жалбата на банкера Цветан Василев по закона „Магнитски“.

Пеевски плаща чрез адвокатската кантора „Авиора консулт“ пo 30 000 долара месечно, докато Цветан Василев минава с 25 000 долара на всеки три месеца.

Тарифата на лобистите за Ангелкова е съпоставима с тази на Пеевски – десет дни, срещу 10 000 долара, а както се вижда свършеното е твърде малко.

Министерството на туризма твърди, че фирмата Corner media, с която то е сключило рекламен договор през 2017 г., също е трябвало да го оповести по FARA. Такава декларация обаче изобщо не е подадена.

Опитите да се свържем за коментар със Sanitas International не успяха. На посочения на сайта телефон отговаряше автоматичен секретар, а изпратените запитвания по имейл останаха без отговор до редакционното приключване на статията.

„На Оскарите съм“

Не става ясно колко от срещите, подготвени за министър Ангелкова, са се реализирали. Нейното посещение във Вашингтон беше представено като „двудневно работно“, а всички срещи, за които е съобщил пресцентъра на Министерството на туризма са от 22, 23 и 24 февруари.

Документирани са посещения във фондация Carnegy, фондация NED, Центъра за анализи на европейски политики, World Affairs Councils of America – WACA и няколко разговора с не особено известни политици.

В отчета на лобистите от Sanitas International обаче е записана активно лобистко „ухажване“ на конгресмена Джо Уилсън, като на 26 февруари, вече след края на работната визита на Ангелкова, е проведена и лична среща с него.

Няма данни Ангелкова да се е срещала с Уилсън през февруари. Няма данни и да се е прибирала в България след 24-и февруари. Следващата официална изява на министърката е от 7 март от Берлин.

Но в началото на март, тя бе засечена в Лос Анжелис на церемонията за връчването на наградите „Оскар“.

Относно посещението на Ангелкова в Лос Анжелис от пресслужбата на министерството съобщиха, че то било „на лични разноски по покана на актрисата и продуцент Джизела Маренго“.

На една от снимките от церемонията Ангелкова позира с Маренго, след което получи признание за стилен тоалет от лайфстайл изданията. Самата министърка не пропусна да се похвали в социалните мрежи като свърза личното си присъствие на гламурната церемония със служебната си мисия в САЩ.

Очевидно е обаче, че билетът за презокеанския полет не е платен като „лични разноски“ от Ангелкова. Тя пътува до Вашингтон и обратно в качеството си на служебно лице за работна среща, макар и с твърде спорна ползотворност, а и в крайна сметка ненужно оскъпена чрез лобисткия договор.

(Не)нужният „гланцов“ посредник

От всичко, изнесено дотук, изобщо не става ясно каква е ролята на Glanz Inc и как тя е свързана с плащанията на българското министерство към нейния аватар Corner Media.

Защо е било нужно да се минава през рекламната фирма Glanz Inc., която от своя страна е наела Sanitas и съответно е оскъпила операцията чрез посредничеството си?

Колко е платено на Corner Media за рекламната кампания и защо тя не се е регистрирала по FARA и не е попълнила задължителната декларация?

Колко е платило Министерството на Glanz Inc. и защо сега отрича очевидния факт, че е плащало за лобистка кампания?

Нормално ли е да се платят десет хиляди долара за няколко имейла, които може да се изготвят и от служителите от посолството ни във Вашингтон, на които това им е работата?

И в крайна сметка какво ще се случи, ако американските власти обявят тези рекламни и лобистки плащания на Ангелкова за незаконни?

На тези не толкова гламурни и гланцови въпроси Ангелкова държи конкретни отговори.

***

Радваме се, че стигнахте дотук. Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика.

Платете Данъкъ Биволъ!

Включете се с еднократен данък или станете един от нашите редовни, месечни данъкоплатци

This post is also available in: English