Делян Пеевски и неговите „медийни бухалки“ са посочени като важен пример в пространен доклад на Репортери без граници за овладяването на медиите от олигарси. Намръщената физиономия на „успелия млад мъж“ дори краси първата страница на доклада от 60 страници, озаглавен „Медии: когато олигарсите пазаруват“, публикуван днес в сайта на световноизвестната правозащитна организация.

Нови медийни империи се появяват в Турция, Китай, Русия и Индия, често с благословията на политическата власт. Техните собственици упражняват стриктен контрол върху новините и мненията, поставяйки ги в услуга на властите. Докладът на Репортери без граници има амбицията да изследва механизмите на този феномен в световен мащаб.

Сред новите медийни императори има руски олигарси, арабски принцове и богати индийски индустриалци. В утвърдените демокрации интерес към медиите проявяват финансисти, както и бизнесмени натрупали богатство в областта на високите технологии. Пари и власт са общият знаменател в интереса на едните и другите да притежават медии. Резултатът е заплаха за свободата и независимостта на информацията.

oligarchs-peevski-front

Българският „принос“ за тази заплаха е представен с житието и делата на Делян Пеевски, водещ производител на цигари, създал сенчеста медийна империя, за да получава облаги от властта и да сплашва опонентите си. Пеевски управлява в София въпреки честите обвинения в корупция и конфликти на интереси – се казва в доклада.

Харесва ли Ви статията?
Само срещу няколко лева месечно можете да гарантирате съществуването на независима разследваща журналистика.
Кликнете тук и станете абонат на Биволъ с Данъкъ "Биволъ"!



Организацията припомня, че дълго време „успешният млад мъж“, както се самоопределя Пеевски, е заемал само държавни постове и не е имал официална медийна собственост. След избора му за шеф на ДАНС, предизвикал възмущението на съюзниците от ЕС и НАТО и уличните протести, медиите на неговата майка Ирена Кръстева обиждаха и клеветяха протестиращите. Тогава се появи и терминът „медийни бухалки“. Той описва семейството на Пеевски като мафиотски клан, налагащ интересите си с тормоз и страх, но използващ публикации вместо реални бейзболни бухалки.

Две години по-късно България има друго правителство и друго мнозинство в парламента, но Пеевски си е все още негов член. Междувремнно той беше избран и за член на Европейския парламент, но се отказа, „за да се концентрира по-добре върху работата си в България“. Какво точно обаче прави той? – питат Репортери без граници. Завесата върху медийната му собственост започна да се вдига с придобиването на официални дялове във вестниците Телеграф, Монитор и Политика, а след това телевизията „Канал 3“ през лятото на 2015 г.

Според софийските медии, фамилията продължава да контролира задкулисно голям брой други медии, като сайтовете Блиц и ПИК, които ревностно бранят нейните интереси (към днешна дата ПИК вече е враг на Пеевски, след бурно развитие на събитията свъзани с неговото „оттегляне“ б.ред.). Пеевски и майка му притежават и англоезичното издание New Europe в Брюксел, твърдят Репортери без граници.

Докладът описва подробно и атаката, на която беше подложен Биволъ след като публикува разследвания за собствеността на Булгартабак и трафикът на контрабандни цигари в страни от Близкия изток.


Само за няколко години Биволъ изгради репутация на качествена разследваща медия с разкрития за българската и балканската олигархия – припомня РБГ. След като медията започва да публикува разследвания за Булгартабак през лятото и есента на 2015 г., собствениците и журналистите от сайта стават мишена на медийните бухалки на Пеевски, които печатат в продължение на седмици клеветнически и обидни материали за тях.

Опитът да се дискредитира медията и да се постави под съмнение мотивацията на журналистите стигна дотам, че екип на пеевската телевизия Канал 3 посети жилището на главния редактор Атанас Чобанов в Париж и притесни неговото семейство – припомня се в доклада.

„Този тормоз е всъщност комплимент за нашата работа. Това означава, че сме натиснали там, където боли“ – споделя Чобанов пред Репортери без граници. Той припомня разследванията на Биволъ за Булгартабак, доказващи, че тази компания е замесена в мащабен трафик на контрабандни цигари в Ирак, Сирия и Турция, а част от астрономическите печалби се използват за финансиране на пеевските медии, които имат и функция да перат пари.

„Медийните бухалки“ са посочени и като един от методите за убиване на свободата на информацията от собствениците-олигарси. Други такива методи са цензурата, поставянето на медии в услуга на режима, заместване на новините с развлечения и изкупуването на голям брой медии, за да бъде корумпирана властта.

Ако цените нашата работа подкрепете сайта "Биволъ" с дарение (банков превод, в брой - през Cashterminal, ePay.bg - EasyPay, PayPal, биткойни), абонамент или покупка на наш рекламен продукт:

Print Friendly