В редакцията се получи официална позиция на „Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт“ по повод оставката на главния архитект на София Петър Диков. Публикуваме становището без редакторска намеса. Според Биволъ то има твърде сериозни основания като принципна гражданска позиция.

Във връзка с подадената вчера оставка на главния архитект на София, Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт изпрати позиция, че оставката му многократно е искана и от тяхна страна, считайки Петър Диков отговорен за огромен брой проблеми на града и неадекватни проекти като „Трамвай Безумие”, кръстовищата на две нива на Лъвов мост, Семинарията, Телевизионната кула, проектирането на Гешов и България, премахването на Околовръстната железница на София, застрояването на „София ленд” и др. Специално внимание трябва да се отдели на почти двойното увеличение на броя автомобили в София за 10-те години на управление на НАГ от страна на Диков. За същия период редица европейски градове намалиха автомобилите наполовина като Париж и Виена например.

„В последно време обаче, си дадохме сметка, че Петър Диков в същност е само върха на айсберга”, коментира координатора на Инициативата Веселин Кирев, „тъй като много от нашите разговори със служители на средно управленско ниво в Направление Архитектура и Градоустройство (НАГ) се водеха по същия начин както и с главния архитект. Срещу нашите предложения се изтъкваха абсолютно същите безпочвени аргументи – че за автомобилите трябвало да се правят повече естакади „за да се изнасят по-бързо и да не димят по улиците. Това показва изключително ясно, че не просто трябва да има оставки в НАГ, а е необходима цялостна реформа в градоустройството на столицата.”

От Инициативата отбелязват, че решенията на Диков поне формално, не са били еднолични. Като всички те са взимани на Експертен съвет по устройство на територията. На практика – „Съвета на сивите кардинали в общината“. „Заседанията на ОЕСУТ не бяха публични, граждани почти никога не можеше да присъстват. И ние настояваме реформата задължително да включва и такива мерки за максимална прозрачност.” отбелязва друг от членовете на сдружението Георги Статков.

От гражданската инициатива смятат, че второто дори по-важно направление на реформи, и може би най-важното, трябва да бъде задължително въвеждане на компетентности модели за оценка на знания, умения, квалификация, отговорност на служителите в направление „Архитектура и градоустройство”. Това според тях е начинът за развитие на човешките ресурси и пазара на труда в цяла Европа, включително за въвеждането им може да се кандидатства по европейски програми. „Само така можем да имаме известна сигурност, че в НАГ ще има промяна. Иначе, рискуваме всичко да остане постарому и даже да се влоши още повече.” – добавят гражданите.

Ето и схема на структурата на Направление Архитектура и Градоустройство в София, която организацията предоставя:

Screen Shot 2015-11-18 at 10.29.52

Намирате ли тази статия за полезна?
Подкрепете ни, за да продължим да правим независима разследваща журналистика.

Платете Данъкъ Биволъ!

283 еднократни данъкоплатци за 2018 г. са осигурили до този момент 5117 €.
708 активни месечни данъкоплатци осигуряват 3380 € месечнo.
12 активни годишни данъкоплатци осигуряват сумата от 1440 € годишно

Аз поддържам Биволъ >>

This post is also available in: English