Екипът East StratCom Team който е част от администрацията на Европейския съюз е създаден с решение на Европейския съвет от март 2015 г., за да се бори с дезинформационната кампания водена от Русия. Публикацията по-долу е от 22 февруари 2017 г. East StratCom цитира разследване на Биволъ за социологическата агенция на Андрей Райчев и Кънчо Стойчев (виж тук и тук), която от години „използва абсолютно незаконно марката и името на известната американска фирма за проучвания „Галъп“. (от Редакцията)

Превод на Биволъ:

Миналата седмица руската държавна телевизия RT (Russia Today – Русия днес) информира за следното: „Проучване на Галъп (Gallup)показва, че гражданите на четири държави от НАТО по-скоро ще разчитат на защита от страна на Русия, а не на Съединените щати“. RT се позовава на репортаж на Блумбърг със заглавие „Четири натовски нации биха избрали Русия за свой защитник,ако са заплашени – проучване“.

Докато RT се позовава три пъти на проучване на общественото мнение проведено от „Галъп“, Блумбърг са по-прецизни и наричат източника на анкетата „WIN / Gallup“. Те завършват статията със забележката: „WIN / Gallup International – които не са свързани с базираната в САЩ Gallup Inc. – са анкетирали около 1000 души във всяка една от 66-те страни от цял свят включени в анкетата“.

На сайта на WIN / Gallup има следното изявление: „Асоциацията WIN / Gallup International или нейните членове не са свързани с Gallup Inc., със седалище Вашингтон, окръг Колумбия, който вече не е член на Международната Галъп Асоциация. Международната Галъп Асоциация не носи отговорност за проучване на общественото мнение, различно от нейното собствено. Изискваме като автор на нашите проучвания да бъде изцяло посочен Gallup International (а не Галъп или Gallup Poll).“

Сред членовете на WIN / Gallup е и българската агенция с името Галъп (Gallup), която от години „използва абсолютно незаконно марката и името на известната американска фирма за проучвания „Галъп“, както е обяснено в тази статия на английски език на сайта Bivol.bg.

Подробностите в името на социологическата агенция нямат особено значение за RT. Когато резултатите от проучванията могат да бъдат използвани като подкрепа на про-Кремълските приказки, че някои народи от „близката чужбина“ на Русия може в действителност да се чувстват по-спокойни, ако имат руска защита, защо пък да не им се предаде някаква достоверност?

Информационни агенции като RT успешно привличат тази част от публиката, която се отнася с голямо недоверие към известни и уважавани медии и институции. Според неотдавнашно проучване, част от аудиторията на RT дори е на мнение, че няма нищо лошо в подобни пристрастия и дезинформация, тъй като агенции, като RT са „поне честни за това, че лъжат“.

image_pdfimage_print
Print Friendly