Представете си, че си купувате телефон от сайта apple-international.com, който е регистриран от Асоциацията Apple International. Вместо желания фирмен продукт обаче получавате нещо, което е почти същото на външен вид, но напълно различно отвътре. И това нещо няма нищо общо с оригинала на прочутата калифорнийска фирма…

Подобна изненада ви очаква ако си поръчате социологическо проучване от „Галъп Интернешънал“ в България. Продуктът, който ще получите съвсем няма да е американски, а чисто български. „Галъп Интернешънал“ всъщност е агенцията на социoлозите Андрей Райчев и Кънчо Стойчев, известни като „кънчовците“. В правния мир тя не се казва „Галъп“, а „БОЛКАН БРИТИШ СОШЪЛ СЪРВЕЙС“ (ББСС). Това, което свързва фирмата на българите с оригиналния GALLUP е членството им в Асоциацията „Галъп Интернешънал„.

От фирмата Gallup Inc., основана от Джордж Галъп в САЩ обаче твърдят категорично, че „ББСС“ незаконно експлоатира името им в България, за което водят съдебни дела.

Историята всъщност е доста по-заплетена отколкото с продуктите на „Ябълката“. Джордж Галъп е статистик, създател на известния с неговото име метод за социологически проучвания. Прочува се през 1936 г. с предсказването на победата на президента Франклин Рузвелт, докато всички вестници предсказват победа на Алфред Ландън. Днес агенцията Gallup Poll е голямо име в САЩ и по света. Тя има местни представителства в много страни, но не и в България.

През 1947 г. Джордж Галъп създава Асоциацията „Gallup International“, чийто президент остава до смъртта си през 1984 г. През 1958 г. основава фирмата Gallup Inc., чието подразделение Gallup Poll се занимава със социологическите проучвания. Според американските закони тази фирма е правоносител на бренда и на името Gallup.

След смъртта на социолога обаче настъпва раздор. Наследниците от американската фирма Gallup Inc. не харесват, че произволни социологически агенции, записали се в регистрираното в Швейцария сдружение Gallup International, представят своите изследвания под бренда „Gallup“. Тя излиза от сдружението и започва дела за използването на името в световен мащаб, като правният спор тече и до днес.

В България Gallup. Inc. се е погрижил да запази марката си още през 1993 г. Тя обаче е регистрирана тогава само за печатни издания. През 1997 г. фирмата на Андрей Райчев и Кънчо Стойчев „ББСС“ също регистрира марката Gallup, изписваща се на английски досущ като оригинала, но с предмет на дейност социологически и политически проучвания.

Capture_decran_2012-03-30_a_10.21.45

„Кънчовците“ успяват да регистрират своя „Галъп“ чрез Международната организация за интелектуална собственост (WIPO) в България, Албания, Босна, Беларус, Молдова, Черна Гора, Македония, Румъния, Сърбия и Украйна. (виж приложения файл)

Capture_decran_2012-03-30_a_14.20.20
Извадка от регистрационния файл на Международната асоциация по интелектуална собственост, където се вижда точното изписване на марката регистрирана от фирмата на Андрей Райчев и Кънчо Стойчев

В Беларус, Украйна и Молдова регистрацията обаче е отказана. Американският Gallup разкрива обсебването на името в България и реагира като регистрира през 1998 г. дейностите в категориите 35 и 42, сред които: „осъществяване на проучвания и изследвания на общественото мнение„.

Capture_decran_2012-03-30_a_10.21.08

В момента това се явява единствената редовна и законна регистрация на марката „Галъп“ в България. По жалба на оригиналния Gallup Inc българското Патентно ведомство е отнело регистрацията на Райчев и Стойчев на 13 октомври 2010 г. Този факт е вписан и в базата на WIPO, Международната организация за интелектуална собственост, на 14 януари 2011. (виж приложения файл).

Райчев и Стойчев обаче не изоставят наложилия се бренд „Галъп“ и продължават да подписват проучванията си „Галъп Интернешънал“. Последното проучване на кантората, цитирано у нас и зад граница, е за одобрението на българите за АЕЦ „Белене“.

За българската публика обаче разликата между нещо подписано от „Галъп“ и друго подписано от „Галъп Интернешънал“ едва ли е от значение. В общественото пространство конфузът е пълен. Известни журналисти и общественици отговориха на запитването на Биволъ „Кой е този Галъп Интернешънал?“ с „Как така кой? Ами Галъп!

„Галъп“ или „Кънчовците“, все пак?

BBBS не е свързана по никакъв начин с Gallup. Ние сме притежателите на всички запазени марки Gallup в България. Имаме няколко дела срещу BBSS. Последното стигна до върховния съд и спечелихме. Въпреки това BBSS продължава да изпозлва незаконно GALLUP, което ни накара да продължим с нови съдебни процедури срещу тях в България“ – обясни за Биволъ вице-президентът на Gallup, Inc. Кен Андерсън.

Потърсен за коментар Андрей Райчев обясни подробно за схизмата между Gallup Inc и Gallup International и за международния правен спор. За България „ББСС са всеобщо признати от обществото, държавата, пълен собственик на името Gallup International в България„. Те (Gallup Inc. б. ред.) нямат никакви шансове, защото съвсем законно след като станахме членове на Gallup International използваме името. Според социолога всички дела в България са спечелени от BBSS, но има страни като Унгария, където Gallup Inc. са спечелили.

“ Не виждам въобще защо да говорим с тях. каза още Райчев. „Нали знаете кой е Галъп в България от 20 години“ – аргументира се той.

Документи и факти

През 2008 г. Софийски градски съд уважава гражданския иск на Gallup Inc. срещу ББСС за установяване на недобросъвестност при регистрацията на марката Gallup, показва справка в съдебните дела. Софиийски апелативен съд обаче отменя решението през януари 2010 г. Определение N°157 на Върховния Касационен Съд от 16.03.2011 г., не  допуска касационно обжалване на Решение № 194 от 16.ІV.2010 г. по гр.д. № 3213/ 2009 г. на Софийски апелативен съд. Така според гражданското производство излиза, че Андрей Райчев и Кънчо Стойчев не са постъпили недобросъвестно, като са регистрирали марката GALLUP.

Има обаче и окончателно решение на ВАС, от 2010 г. с което е потвърдена присъдата на Софийски градски съд по административното дело за ползването на марката GALLUP. На този фронт Райчев и Стойчев губят спора. Интересното е, че Патентното ведомство също е страна по делото, тъй като отказва да заличи регистрацията на „кънчовците“ и се явява страна срещу Gallup Inc. заедно с ББСС.

Софийски градски съд приема за установено, че от 1968 година в страната датира информацията за ползването на марката GALLUP за услугите „проучване на общественото мнение“, извършвани от Американския институт за проучване на общественото мнение GALLUP INC. – САЩ, която се свързва с високото качество на тези услуги и се ползва с широка международна известност. Ползването на марката от страна на „Болкан Бритиш Соушъл Сървейс“ започва при условия на известност на същата марка за услугите, предоставяни от GALLUP INC. – САЩ. Членството в GALLUP INTERNATIONAL Швейцария през 1992 година не му създава права за регистриране на марката в България.“ – това решение е потвърдено окончателно и от ВАС.

В крайна сметка Българското патентното ведомство е принудено да заличи регистрацията на името GALLUP от ББСС на Райчев и Стойчев. Това е отразено от Международната организация за интелектуална собственост WIPO.

Така, въпреки че ББСС са всеобщо признати от обществото, държавата, пълен собственик на името Gallup International в България, ако искате да си поръчате проучване с името на Gallup, трябва да се обърнете към фирмата Gallup, Inc. 1001 Gallup Drive Omaha, NE 68102 USA. Иначе – Кънчо…

Capture_decran_2012-03-30_a_15.01.01

Print Friendly, PDF & Email

This post is also available in: English