tatarstan

Снимка lenta.ru

Самолетът „Боинг 737-500“ с 50 души на борда, който се разби на летището в Казан на 17 ноември е бил на „България Ер“, пишат руските медии. При неуспешното приземяване боингът се взриви и загинаха всички пътници на борда. Сред жертвите са синът на президента на Татарстан Рустам Миниханов – Ирек и шефът на местната ФСБ А. Антонов.

Руските разследващи още същия ден започнаха обиски и изземане на документи от офисите на авиокомпанията. Стана ясно, че машината с бордов номер VQBBN е на 23-години и е взета на лизинг от „България Ер“ през 2008 г., когато групировката ТИМ, собственик на българския национален превозвач, става стратегически инвеститор в татарската авиокомпания. Преди да стигне до „България Ер“, боингът е преминал през пет други компании: Euralair, Air France, Uganda Airlines, бразилската Rio Sul и румънската Blue Air. В руските медии е цитиран пътник, който вчера публикувал в Twitter кратко резюме за състоянието на машината: „Самолетът беше в ужасно състояние, кацнахме как да е, но тресеше като в пералня“.

„Кърваво писмо“ срещу ТИМ от 2009 г. ги обвинява в източване на авиокомпанията чрез старите боинги

Харесва ли Ви статията?
Само срещу няколко лева месечно можете да гарантирате съществуването на независима разследваща журналистика.
Кликнете тук и станете абонат на Биволъ с Данъкъ "Биволъ"!



Флагманът на варненската групировка ТИМ – „Химимпорт“ е стратегически инвеститор в авиокомпанията „Татарстан“ до 2012 г. За това време (три) пет стари машини „Боинг“ са отдадени на лизинг. По този повод бившият генерален директор на „Татастан“ М. Закаржаев казва пред руския вестник „Комерсантъ“ „…българските инвеститори, попълвайки авиопарка със самолети Boeing, по същество са търгували сами със себе си„. 

ТИМ обаче не пропускали да прибира вноските по лизинга, възлизащи на $150 – 160 хиляди на месец и още $100 хил. за резервни части. „Всичко, което правят днес българските консултанти в авиокомпания „Татарстан“ е да следят за навременните лизингови плащания за предоставените от тях самолети. Българските колеги провеждат глобална оптимизация и съкращение на разходите в компанията чрез съкращаване на работните заплати и орязване на социалните гаранции, докато в същото време продължават да живеят в разкошни хотели, които струват на компанията повече от половин милион рубли на месец“ – възмущават се авторите на отвореното писмо, цитирани от сайта „Бизнес Газета“. Според тях, за да носят печалба старите машини трябва да летят 250 часа месечно, но поради честите ремонти трите (към този момент б.ред) боинга не могат да направят повече от 120 часа нальот.

В крайна сметка през 2012 г. правителството в автономната република Татарстан реши да прекрати неизгодното сътрудничество и да прехвърли авиофирмата към холдинговото дружество „Ак барс“. Година по-късно обаче тимаджиите не са излезли напълно от авиокомпанията. По данни от септември т.г., цитирани от в. Коммерсантъ собственик на Татарстан е компанията „Тат-Аеро“, която принадлежи на република Татарстан (50% и на свързаните с ТИМ компаниии „Булгариан Авиейшн Групп“ и „Ескана Русия“, които имат по 25%.

ТИМ бяха и стратегически партньор на аерогарата в Казан до януари 2013 г., когато техните фирми „Булгариан Авиейшн Групп“ и „Ескана Русия“ продадоха акциите си на държавната „Тат Авиа“. В междинния отчет на „Химимпорт“ за тази година обаче стратегическото партньорство още фигурира.

ТИМ в Русия имат банка и влиятелен приятел – вицепремиерът Трутнев

Интересът на ТИМ към Русия и Казан не се ограничава с авиобизнеса. Разследване на Биволъ показа, че те владеят и банката „ТатИнвестБанк„. Варненци имат височайши протекции от обкръжението на президента Путин. Бившия министърът на природните ресурси Юрий Трутнев, който беше съветник на президента Путин, а отскоро е вицепремиер, е запален каратист. По тази линия той дружи с бившия командос Иво Каменов от ТИМ.  Двамата са съучредители на Световния съюз по карате стил „Киокушин“. Връзките на Трутнев с тимаджии обаче не се ограничават само с каратето. Синът на Трутнев – Дмитрий е в управата на „ТатИнвестБанк“ и също така финансов съветник в българската ЦКБ.

1301345964_royama
Бившият министър и настоящ съветник на Путин Юрий Трутнев (в центъра със синя вратовръзка) и Иво Каменов от ТИМ (в центъра с черно сако и поло) са съучредители на Световния съюз по Киокушин.

ТИМ – най-голямата икономическа грижа на България

В таен доклад до Вашингтон от 2005 г. тогавашният американски посланик в България Джеймс Пардю пише следното за ТИМ.

Изгряващата звезда на българската организирана престъпност, групировката ТИМ, базирана във Варна, все повече заприличва на МУЛТИГРУП в усилията си да проникне колкото може повече незаконни сектори, Сега ТИМ и дъщерната им бизнес империя са една от най-големите и сериозни икономически грижи на България…

…Като групировка на организираната престъпност, ТИМ се занимава с широк спектър от криминални дейности – изнудване и рекет, заплахи, проституция, залагания, трафик на наркотици, кражби на коли и трафик на крадени автомобили.

Основната база на ТИМ – Варна има значително руско население и се смята, че ТИМ имат връзки с руската организиран престъпност – твърди още Пардю.

Право на отговор от Българиън Еруейз Груп

В късните часове на 18 ноември в редакцията се получи следното право на отговор от г-н Пламен Атанасов от Бългериън Еруейз Груп, компания притежавана от Химимпорт и собственик на България Ер. Публикуваме писмото без редакторска намеса.

Добър вечер!

Пиша настоящето писмо във връзка с Ваша публикация със заглавие „Разбилият се в Казан Боинг- „Развалина“ на „България Ер“ и искреното възмущение, което тя предизвика в мен, че изобщо е възможно да се пишат подобни неща, цитирайки името на родната ни авиокомпания „България Ер“. Още по-голямо е възмущението, че публикации от този род излизат в момент на дълбока скръб и траур в една страна. Най-любезно се обръщам с молба към Вас статията да бъде свалена от сайта Ви, като в знак на благодарност за предприетите незабавни действия от Ваша страна по заличаването на написаното от Вас, по-долу може да намерите някои факти (както и в приложенията), които изпращам с надеждата да внесат яснота по интересуващият Ви Проекта в Казан. Използвам случая любезно да Ви обърна внимание, че в случай че публикацията не бъде свалена, си запазвам правото да се обърнем към съответните съдебни инстанции. До момента нито една от Руските официални информационни агенции по никакъв начин не са си позволили да отправят каквито и да било нападки или подобни на заключенията, които правите в заглавието на статията си в адрес на националният превозвач авиокомпания България Ер.

Съвместното дружество между Република Татарстан, Ескана Русия и Бългериан Еруеиз Груп в проекта за развитие на Авиокомпания Татарстан е първото по рода си публично-частно партньорство реализирано в Руската Федерация. Този проект бе структуриран от една от водещите световни юридически компании и съгласуван с Република Татарстан. В рамките на подписаните правителствени протоколни споразумения и по-късно Акционерно съглашение и приет Устав, страните в лицето на Република Татарстан и частните акционери съвместно разработиха стратегия за развитие и преструктуриране на дружеството Авиокомпания Татарстан. Тази стратегия бе утвърдена от Борда на директорите на авиокомпанията и реализирана в периода 2008г.-2011г. В съответствие с утвърдената на Правителствено ниво стратегия за развитие на дружеството, съветската техника бе заменена със самолети западно производство, като етапите на преструктуриране бяха разделени на две фази-а./ етап 1 въвеждане на самолети Боинг 737/Класик; б./ етап 2 въвеждане на самолети от семейството на Airbus 320, с последващо извеждане на Боинг 737/Класик, съобразно изтичане на сроковете на Лизинговите договори;

Въведените самолети Боинг 737/Класик и Airbus -319 са собственост на водещи световни Лизингодатели.

В рамките на Федералната стратегия за развитие на авиационният отрасъл в Русия, през 2011г. се тиражира мнението на официална Москва за окрупняване на отрасъла, като директивата е да останат 3-4 големи компании в следващите години. На Ак Татарстан е „препоръчано“ да се слее с местната „Ак Барс аеро“ (прилагаме някои публикации по този повод).

През декември 2011г. партньорите в проекта развитие на Ак Татарстан с оглед на обстоятелствата за бъдещото генерално развитие на авиокомпаниите в Русия вземат решение Българският акционер да излезе от Авиокомпанията. От декември 2011г. дружеството ефективно се управлява от нов мениджмънт, определен от Република Татарстан и бъдещият нов местен руски акционер. През първото тримесечие на 2012г. авиокомпания Татарстан поема самостоятелно линейното обслужване на самолетите и поддържане на летателната им годност. Подборът, обучението,  квалификацията и поддържането на летателният състав е пряка отговорност на руският авио- превозвач и има подробни разяснения по този повод във Въздушният кодекс на Руската Федерация.

Българските акционери имали отношение с Ак Татарстан в периода 2008-2011г. изразяват своите искрени съболезнования на близките на загиналите в авиационната катастрофа на 17.11.2013г. в гр. Казар- Република Татарстан. В този тежък момент за Руската Федерация и Република Татарстан, мислено сме с колегите и нашите приятели в гр. Казан.

С поздрав,

Пл Атанасов

Бългериан Еруейз Груп

Приложени са три публикации от руската преса от преди катастрофата:

Самолеты подсчитают осенью

„Яки“ и „Ту“ посадят пожизненно Авиаперевозки оставят крупным авиакомпаниям

Самолеты «Ак Барс Аэро» улетают в авиакомпанию «Татарстан»

Подкрепете кампанията #DMSЯневагейт за популяризиране на Яневагейт във Facebook

Ако цените нашата работа подкрепете сайта "Биволъ" с дарение (банков превод, в брой - през Cashterminal, ePay.bg - EasyPay, PayPal, биткойни), абонамент или покупка на наш рекламен продукт:

Print Friendly