Виктор Векселберг се интересува от портфейлно инвестиране в столичното летище „София“ – „Враждебна“. Това стана ясно от интервю от март 2018 г. за вестник „Коммерсантъ“ на генералния директор на АО «УК „Аэропорты регионов“» (дъщерна компания в ГК «Ренова» на Виктор Векселберг) Евгений Чудновский.

Топмениджърът скромно признава, че компанията им не е достатъчно подготвена, за да стане стратегически инвеститор извън традиционните си пазари из регионите на Руската федерация.

„В Европа ние сме готови да влизаме в първи проекти в качеството си на портфейлен инвеститор, понеже разбираме, че нямаме достатъчно опит. Затова имаме готовността да намалим изискванията си за участие“.

Собственикът на „Аэропорты регионов“ е Виктор Векселберг, един от най-богатите руснаци. Той се прочу като изкупи по цял свят пасхалните яйца на разстреляното през 1918 г. семейство на руския император Николай II –  царски сувенири от злато и диаманти, изработени от френския ювелирен дом „Фаберже“.

„Аэропорты регионов“ е една от „златните кокошки“ на Векселберг. Тя снася не без държавна помощ от оперирането на регионални аерогари в руските градове.

Фалът с „Никола Тесла“ в Белград

Компанията на Векселберг проявява интерес и към летището „Никола Тесла“ в Белград. Там тя се включва в консорциум с участието на южнокорейската Incheon International Airport Corporation, турската IC İçtaş и руската VTB Capital Infrastructure. Но въпреки добрите отношения на Белград с Москва, която смята Сърбия за своя съюзник на Балканите, консорциумът с руско участие не спечели конкурса.

„Интересувахме се от летището в Белград, но нямахме право да минем по конкурс, тъй като едно от изискванията към участници беше за петмилионен пътникопоток в управлявано от няколко години наред летище“ – казва Чудновский.

През декември 2017 г. стана ясно, че в френският летищен оператор Vinci Аirports е стратегическият инвеститор, който би трябвало да поеме управлението на „Никола Тесла“ до края на 2018 г. Vinci е най-голямата инфраструктурна компания в Европа, управлява 35 летища в шест държави в света – Япония (двете летища в Осака), Португалия, Камбоджа, Доминиканската република, Чили и Франция, където компанията оперира 13 аерогари.

Очевидно е, че руският летищен оператор си оправдава названието – може да се справя с регионалните аерогари в руските градове (и то – с държавна подкрепа заради санкциите! ), но не е компетентен в управлението на международни, камо ли столични летища с бързо растящ пътникопоток като в София.

София – малка цел в Европа

Може ли летище „Враждебна“ да стане вратата към Европа за руския оператор, след провала в Белград? Според Чудновский това е реалистична перспектива.

„Затова сега ние имаме нужда от малка цел в Европа, за да разберем как всичко работи: как от юридическа гледна точка е изграден процеса, как се образуват тарифите, как се взаимодейства с авиопревозвачите, какви са изискванията към сигурността“.

Въпреки, че със своите 6,5 млн превозени пътници през 2017 г. летище София не е чак толкова „малка цел“ (догонва аерогарата „Бориспол“ в Киев с нейните 7,5 млн пътникопоток), очевидно то е атрактивно за тази руска компания. Чудновский признава, че са се интересували от „развитието на аерогарата в София“

Според руския топмениджър, след като френският оператор Vinci вече е победил в конкурса за „Никола Тесла“, „класирането в България ще се възобнови“. „Ще изучаваме възможността за участие в този конкурс, макар и да имаме ясното разбиране, че борба за столична аерогара в европейска държава предстои да бъде доста оживена“

В тази оживена борба руснаците могат да разчитат и на държавна помощ. В отговор на въпроса на „Коммерсантъ“ относно привличането на финансиране топмениджърът от Русия дава за пример летището в Саратов и де факто признава, че парите за подобни проекти идват от държавата.

„За развитието на проекта (летище) в Саратов ние успяхме да получим кредит от държавната корпорация „Банка за развитие и външноикономическа дейност“ (Внешэкономбанк, ВЭБ) с привличане на средства от Фонда за националното благосъстояние (ФНБ)“.

Но съгласно годишния финансов отчет на ВЭБ, цитиран от руските медии, всичките си субсидии от държавата банката харчи за спасяване на своята ликвидност. Причината е в това, че банката е в санкционния списък на САЩ от 2014 г., когато по заповед на президента на РФ Владимир Путин беше анексиран Крим.

Помогнете на олигарха!

Векселберг иска държавна помощ за «Аэропорты регионов» още преди година в прошение до самия Путин, пише „Коммерсантъ“. Според вестника с писмо до администрацията на президента от 27 март 2017 олигархът е поискал „диференциране на ДДС за регионалните полети през Москва и за преки полети“. Путин отговорил, че става дума за „правилните задачи“ и наредил на Министерството на финансите и Министерството на транспорта „да разработят предложение по достигане на заявените цели“.

В средата на април 2018 г. руският премиер Дмитрий Медведев получава официално писмо от Виктор Векселберг, в което олигархът се оплаква от ударилите го санкции и моли правителството да окаже подкрепа. Твърди се, че заради последния кръг от санкциите на Министерството на финансите на САЩ от 6 април 2018 г. са замразени активите на „Ренова“ за поне 1,5 – 2 млрд. долара.

В антисанкционнния пакет поискан от олигарха влизат нови държавни поръчки, митнически преференции и нулеви мита за внос на суровини за производствените нужди на компанията, забрана за внос на конкурентни продукти от Европа (например френски минерални води) и т.н.

Путин и Векселберг

За «Аэропорты регионов» изрично е поискано отлагане на инвестициите в регионалните аерогари в гр. Петропавловск-Камчатский, в гр. Нови Уреной и в Саратов, както и специално перо в ценообразуването за сметка на авиопревозвачите и пътниците.

Според вестник „Коммерсантъ“ от „Ренова“ са предложили на кабинета „Медведев“ дъщерната им структура „да въведе в тарифите си премия за рискови инвестиции в компании, които са под санкции в размер на 5%“.

Това означава, че евентуалното повишаване на тарифите ще се плаща от авиопревозвачите и крайния клиент – обикновен купувач на самолетните билети, било то руснак или европеец, който ще идва за Световното по футбол в Русия.

МТИТС не знае за интерес от Русия, но ще се съобрази със санкциите

„Не ни е известно Руският летищен оператор „Аеропорты регионов“ да е проявявал интерес към участие в предстоящата процедура, на официално ниво, пред Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията“ – отговориха от ведомството на Ивайло Московски на въпроса на Биволъ дали руските интереси са официално декларирани.

„Няма установени срокове (от закон, или друг документ) за провеждане на процедурата за възлагане на концесия на летище София“, уточнават от пресцентъра на МТИТС и добавят, че „към момента нямаме информация кои инвеститори проявяват интерес за участие в процедурата“.

От Министерството на транспорта не отговориха директно на запитването на Биволъ дали за летището ще могат да кандидатстват компании, които след 2014 г. са в санкционните списъци на САЩ и Европейския съюз, но припомнят, че „всеки участник в процедурата за предоставяне на концесия ще следва да докаже, че спрямо него не са налице основания за изключване, така, както са посочени в чл. 60 от Закона за концесиите“.

„Наред с посочените, сред основанията за изключване ще бъдат и такива, които установяват, че ще бъде отстранен от участие в процедурата участник, спрямо когото са налице съответни мерки, наложени от международни организации“.

Дали трибуната на „Коммерсантъ“ е използвана от мениджърите на Векселберг, за да опипат почвата преди посещението на Бойко Борисов в Москва, или неговите емисари вече са в София? Така или иначе кандидатурата на руснаците не може да мине безшумно, особено за Брюксел, където следят не само за спазване на санкциите, но и за скрита държавна помощ. А в случая с летищния бизнес на Векселберг, тя вече е факт.

Автор: Николай Марченко
Редактор: Атанас Чобанов

***

Радваме се, че стигнахте дотук. Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика.

Платете Данъкъ Биволъ!

Включете се с еднократен данък или станете един от нашите редовни, месечни данъкоплатци

This post is also available in: English Russian