CASTORO_SEI

Платформата Castoro Sei, която поставя тръби за подводни газопроводи, пътува към Бургас. Снимка MarineTraffic.com

Точно една седмица след като служебният министър на икономиката и енергетиката Васил Щонов обяви (в понеделник, 18 август) „окончателното“ замразяване на дейностите по проекта „Южен поток“, работата продължава с второто поред разтоварване на тръбите за газопровода на руския монополист „Газпром“ у нас. По информация на Биволъ тръбите са произведени в Германия.

Проектната компания за изграждане на морския участък South Stream Transport B.V. („Южен поток транспорт“ Б.В.) пусна в българската секция на сайта си снимките на доставяните тръби. Същевременно на 14 август варненските медии информираха, че седмица преди това на Морска гара Варна пристигна първият кораб с тръби за „Южен поток“ – плавателният съд идва от Германия.

По-малко известен факт е, че корабът-платформа за поставянето на тръбите пътува към Бургас и в момента е в Егейско море. Платформата Castoro Sei под бахамски флаг напусна пристанище Ротердам на 30 юли и се очаква в Бургас на 30 август. Ангажирането на този специфичен и много скъп кораб очевидно е знак за сериозни намерения.

Харесва ли Ви статията?
Само срещу няколко лева месечно можете да гарантирате съществуването на независима разследваща журналистика.
Кликнете тук и станете абонат на Биволъ с Данъкъ "Биволъ"!



От „Южен поток транспорт“ : Имаме 8 000 доставени тръби

Потвърждава се информацията за това, че е в ход доставката на тръбите за газопровода „Южен поток“ поне в морската му част. „До получаването на необходимите разрешения за строеж, компанията ни осъществява предварително планираната подготовка за строителните дейности за изграждането на морския газопровод“, отговори на запитването на „Биволъ“ комуникационният мениджър на базираната в Амстердам South Stream Transport B.V. (съвместно участие на монополиста „Газпром“ и партньорите му: германската Wintershall, италианската ENI и френската EDF) Нина Мирчева.

Тя пояснява, че производството на тръби в Германия и Русия е в ход от април 2014 г. и първите тръби се съхраняват в пристанищата на Бургас и Варна. „Южен поток транспорт“ подписа договори за доставка на повече от 150 000 тръби – количество, необходимо за построяването на първите две линии от газопровода през Черно море, още през първото тримесечие на 2014 г.“, пояснява тя. По-подробно отчита, че през август т.г. само във Варна са доставени 4 хил. тръби, като още поне толкова са складирани в пристанище Бургас, включително и тръби от Русия. По този начин, става дума за общо над 8 хил. тръби, доставени от няколко месеца насам.

С компаниите Saipem и Allseas също са сключени договорите за строителството на морския газопровод и за други строителни услуги. „Договорите с двете български пристанища за съхранение на тръбите бяха подписани още в началото на тази година. До момента са доставени няколко хиляди тръби и всички те са предназначени изцяло и единствено за морския газопровод. Като акционерно дружество от три европейски и една руска компании, което спазва европейското и националните законодателства, не виждаме пречки за доставката на тръбите в пристанищата“, гласи позицията на „Южен поток транспорт“ – България.

От компанията са на мнение, че като цяло „Южен поток“ не бил замразен от страна на Брюксел и София. „Използвам случая да подчертая, че Южен поток като цялостен проект не е спрян, нито отменен. Що се отнася до българския участък от проекта, доколкото знаем от медиите, Европейската комисия иска да се увери, че проектът на българска територия е в съответствие с изискванията на ЕС. Ние, „Южен поток транспорт“, нямаме причина да се съмняваме, че партньорите от другите съвместни дружества, създадени за строителството на газопровода на сушата, могат да потвърдят нужното съответствие при техните проекти“, отговаря още Нина Мирчева.

От двете компании с участие на „Газпром“ отричат да има доставени тръби и за българския участък на газопровода. Същевременно картата на проекта за морския участък, която се предоставя в сайта на „Южен поток транспорт“ – България т. нар. „морски газопровод“ навлиза на българската суша с няколко километра – до КС „Галата“. Както писа Биволъ наскоро, става дума за поправката към Закона за енергетиката (ЗЕ), вкарана от депутатите от БСП Таско Ерменков и Явор Куюмджиев от април 2014 г. Идеята им бе да „извадят“ не само българските териториални води, но и част от българската суша извън ЕС, съответно и извън юрисдикацията на Третия енергиен пакет на ЕС. Тъй като поправката бе приета в ЗЕ само на първо четене, тя не е в сила и съответно, не е ясно дали е в синхрон с българското и европейско законодателство към морския участък, за който са доставяните тръби, да се отнася българският шелф в Черно море и първите километри на сухопътния участък.

Санкциите „на хартия“: ЕК и правителството не коментират доставките на тръбите.

След скандала със „замразяването“ на проекта от Васил Щонов, когото бодовете на Българския енергиен холдинг (БЕХ) и на „Южен поток България“ АД отказаха да слушат, стана ясно, че тръбите пристигат защото ЕК си е „затворила очите“ На 21 август независимата руска информационна агенция Интерфакс информира, че говорителят на Европейската комисия (ЕК) Шантал Хюз отказва по същество да коментира доставките, които са забранени от еврокомисаря по енергетиката Гюнтер Йотингер в обръщението към страните по трасето. Също така следва да се припомни, че доставката на всякакъв вид оборудване и материали за руския нефтогазов сектор действат от 7 август насам в рамките на разширени секторни санкции на ЕС срещу Москва.

Говорителката на ЕК обаче смята, че „правителството на България спазва поетите пред ЕС ангажименти по приостановяването на работата“. На въпроса за доставката на тръбите във Варна, тя отговаря, че няма да се коментира това официално. „Но ние няма да заявяваме за позицията ни относно доставянето на допълнителните тръби. От гледната ни точка, работите са приостановени. Това е, за което помолихме и властите на България ни потвърдиха решението си в тази посока“, заяви Шантал Хюз, без да бъде цитирана широко от медиите в Русия и България. Според думите й молбата в изпратеното до София писмо за спирането на проекта до приключването на експертните оценки е „абсолютно спазена“.

До момента от правителството не коментират доставките на тръбите – нито премиерът проф. Георги Близнашки, нито вицепремиерът по икономическите въпроси Екатерина Захариева, нито ресорният министър Васил Щонов или заместникът му са коментирала ситуацията, стигнала до Брюксел.

Подкрепете кампанията #DMSЯневагейт за популяризиране на Яневагейт във Facebook

Ако цените нашата работа подкрепете сайта "Биволъ" с дарение (банков превод, в брой - през Cashterminal, ePay.bg - EasyPay, PayPal, биткойни), абонамент или покупка на наш рекламен продукт:

Print Friendly