От “Южен поток” доставили 8000 тръби в България

Николай Марченко
Последвайте:

CASTORO_SEI

Платформата Castoro Sei, която поставя тръби за подводни газопроводи, пътува към Бургас. Снимка MarineTraffic.com

Точно една седмица след като служебният министър на икономиката и енергетиката Васил Щонов обяви (в понеделник, 18 август) „окончателното” замразяване на дейностите по проекта „Южен поток”, работата продължава с второто поред разтоварване на тръбите за газопровода на руския монополист „Газпром” у нас. По информация на Биволъ тръбите са произведени в Германия.

Проектната компания за изграждане на морския участък South Stream Transport B.V. („Южен поток транспорт” Б.В.) пусна в българската секция на сайта си снимките на доставяните тръби. Същевременно на 14 август варненските медии информираха, че седмица преди това на Морска гара Варна пристигна първият кораб с тръби за “Южен поток” – плавателният съд идва от Германия.

По-малко известен факт е, че корабът-платформа за поставянето на тръбите пътува към Бургас и в момента е в Егейско море. Платформата Castoro Sei под бахамски флаг напусна пристанище Ротердам на 30 юли и се очаква в Бургас на 30 август. Ангажирането на този специфичен и много скъп кораб очевидно е знак за сериозни намерения.

От „Южен поток транспорт” : Имаме 8 000 доставени тръби

Потвърждава се информацията за това, че е в ход доставката на тръбите за газопровода „Южен поток” поне в морската му част. „До получаването на необходимите разрешения за строеж, компанията ни осъществява предварително планираната подготовка за строителните дейности за изграждането на морския газопровод”, отговори на запитването на „Биволъ” комуникационният мениджър на базираната в Амстердам South Stream Transport B.V. (съвместно участие на монополиста „Газпром” и партньорите му: германската Wintershall, италианската ENI и френската EDF) Нина Мирчева.

Тя пояснява, че производството на тръби в Германия и Русия е в ход от април 2014 г. и първите тръби се съхраняват в пристанищата на Бургас и Варна. „Южен поток транспорт” подписа договори за доставка на повече от 150 000 тръби – количество, необходимо за построяването на първите две линии от газопровода през Черно море, още през първото тримесечие на 2014 г.”, пояснява тя. По-подробно отчита, че през август т.г. само във Варна са доставени 4 хил. тръби, като още поне толкова са складирани в пристанище Бургас, включително и тръби от Русия. По този начин, става дума за общо над 8 хил. тръби, доставени от няколко месеца насам.

С компаниите Saipem и Allseas също са сключени договорите за строителството на морския газопровод и за други строителни услуги. „Договорите с двете български пристанища за съхранение на тръбите бяха подписани още в началото на тази година. До момента са доставени няколко хиляди тръби и всички те са предназначени изцяло и единствено за морския газопровод. Като акционерно дружество от три европейски и една руска компании, което спазва европейското и националните законодателства, не виждаме пречки за доставката на тръбите в пристанищата”, гласи позицията на “Южен поток транспорт” – България.

От компанията са на мнение, че като цяло „Южен поток” не бил замразен от страна на Брюксел и София. „Използвам случая да подчертая, че Южен поток като цялостен проект не е спрян, нито отменен. Що се отнася до българския участък от проекта, доколкото знаем от медиите, Европейската комисия иска да се увери, че проектът на българска територия е в съответствие с изискванията на ЕС. Ние, „Южен поток транспорт”, нямаме причина да се съмняваме, че партньорите от другите съвместни дружества, създадени за строителството на газопровода на сушата, могат да потвърдят нужното съответствие при техните проекти”, отговаря още Нина Мирчева.

От двете компании с участие на „Газпром” отричат да има доставени тръби и за българския участък на газопровода. Същевременно картата на проекта за морския участък, която се предоставя в сайта на „Южен поток транспорт” – България т. нар. „морски газопровод” навлиза на българската суша с няколко километра – до КС „Галата”. Както писа Биволъ наскоро, става дума за поправката към Закона за енергетиката (ЗЕ), вкарана от депутатите от БСП Таско Ерменков и Явор Куюмджиев от април 2014 г. Идеята им бе да „извадят” не само българските териториални води, но и част от българската суша извън ЕС, съответно и извън юрисдикацията на Третия енергиен пакет на ЕС. Тъй като поправката бе приета в ЗЕ само на първо четене, тя не е в сила и съответно, не е ясно дали е в синхрон с българското и европейско законодателство към морския участък, за който са доставяните тръби, да се отнася българският шелф в Черно море и първите километри на сухопътния участък.

Санкциите „на хартия”: ЕК и правителството не коментират доставките на тръбите.

След скандала със „замразяването” на проекта от Васил Щонов, когото бодовете на Българския енергиен холдинг (БЕХ) и на „Южен поток България” АД отказаха да слушат, стана ясно, че тръбите пристигат защото ЕК си е “затворила очите” На 21 август независимата руска информационна агенция Интерфакс информира, че говорителят на Европейската комисия (ЕК) Шантал Хюз отказва по същество да коментира доставките, които са забранени от еврокомисаря по енергетиката Гюнтер Йотингер в обръщението към страните по трасето. Също така следва да се припомни, че доставката на всякакъв вид оборудване и материали за руския нефтогазов сектор действат от 7 август насам в рамките на разширени секторни санкции на ЕС срещу Москва.

Говорителката на ЕК обаче смята, че „правителството на България спазва поетите пред ЕС ангажименти по приостановяването на работата”. На въпроса за доставката на тръбите във Варна, тя отговаря, че няма да се коментира това официално. „Но ние няма да заявяваме за позицията ни относно доставянето на допълнителните тръби. От гледната ни точка, работите са приостановени. Това е, за което помолихме и властите на България ни потвърдиха решението си в тази посока”, заяви Шантал Хюз, без да бъде цитирана широко от медиите в Русия и България. Според думите й молбата в изпратеното до София писмо за спирането на проекта до приключването на експертните оценки е „абсолютно спазена”.

До момента от правителството не коментират доставките на тръбите – нито премиерът проф. Георги Близнашки, нито вицепремиерът по икономическите въпроси Екатерина Захариева, нито ресорният министър Васил Щонов или заместникът му са коментирала ситуацията, стигнала до Брюксел.

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.

Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

Избрахте да дарите 10.00€ Месечно

Възможности за плащане
Информация за Вас

Информация за банковата карта
Плащането е защитено със SSL криптиране

Обща сума: 10.00€ Месечно

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Please, read our Terms and conditions here.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

Bivol is not recording the number of your bank card. The card payments go through Stripe. Card donations for Bivol are managed by the French NGO Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

Възможности за плащане
Информация за Вас

Информация за банковата карта
Плащането е защитено със SSL криптиране

Обща сума: 5.00€

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Please, read our Terms and conditions here.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

Bivol is not recording the number of your bank card. The card payments go through Stripe. Card donations for Bivol are managed by the French NGO Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

IBAN: BG27 ESPY 4004 0065 0626 02
BIC: ESPYBGS1
Титуляр/Account Holder: Bivol EOOD

лв.
 
The current exchange rate is 1.00 EUR equals 0 BGN.
Възможности за плащане
Информация за Вас

Внимание: с този метод сумата ще е в лева, а не в евро. Можете да изпратите "Данъкъ Биволъ" електронно през Epay.bg или с банков превод. От територията на България можете също да изпратите пари в брой през EasyPay, или да направите превод през банкомат, поддържащ услугата B-Pay.    

Обща сума: 5,00 лв.

Извършвайки плащане Вие се съгласявате с Общите условия, които предварително сте прочели тук.

Биволъ не записва и не съхранява номера на Вашата банкова карта. Плащанията се обработват през системата Stripe. Даренията за Биволъ с банкови карти се управляват от френската неправителствена организация Data for Reporters Journalists and Investigations - DRJI.

SMS код BIVOL

За да подкрепите с малка сума нашите разследвания и автори, можете да изпратите SMS на кратък номер. Ще получите с обратен SMS линк към нашия архив.

  • Изпрати 1,2 лв. на номер 1851 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 2,4 лв. на номер 1092 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 4,8 лв. на номер 1094 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ
  • Изпрати 12 лв. с два смс-а на номер 1096 с код BIVOL и получи достъп до Архивите на Биволъ

Сумите са с включен ДДС. Моля, имайте предвид, че това е най-неефективният начин да подпомогнете Биволъ, тъй като комисионната на мобилните оператори достига 60%. Ако имате възможност, използвайте някой от другите методи на плащане.

Криптовалути

За да ни изпратите биткойни сканирайте QR кода или използвайте един от двата адреса: Standard: 1EY3iwkPXiby6XFsyCcVPGZPYCGPbPeVcb
Segwit: bc1ql28g7qnvdmenrzhhc7rtk0zk67gg4wd9x9jmmc

 

 

Вижте също / Read Also

%d блогъра харесват това: