Рублопровод*

Защо « Газпром » похарчи 120 млн. долара за земя в България, по която никога вече няма да мине тръбопровода « Южен поток »? Съвместно разследване с Новая газета
Екип на Биволъ

На 1 декември в Анкара Владимир Путин обяви за отказа на Рудия да строи газопровода « Южен поток ». « Ако Европа не го иска, той няма да бъде реализиран » – заяви президентът. Връщане към този проект няма да има, потвърди намиращия се заедно с Путин в столицата на Турция Алексей Миллер. Това решение не би трябвало да е неочаквано за председателя на управителния съвет на « Газпром ». Но защо само два месеца преди пълния отказ от проекта компанията-оператор South Stream Transport е платила 120 млн. долара за терен на брега в България, по който трябваше да мине тръбопровода? Цената на сделката надвишава почти 6 пъти стойността на земята. Защо Газпром е платил толкова много?

Терените, за които става дума се намират в района на Галата, в град Варна, недалеч от плажа Паша Дере. Веднага след когато преговорите между Русия и България за строителството на Южен поток започнаха на повече или по-малко официално ниво, стана очевидно, че плажът Паша Дере е идеалното място за изхода на газовата тръба от морето на брега – в тези места брегът е полегат.

През 2005 г., както съобщи Биволъ, българската банка ПИБ е дала кредит на фирмата « Шангрела » за купуване на тези терени. Земята е заложена по договор и е оценена на 5,1 млн. лв. (около 3 млн. долара).

Русия и България подписаха съгласието за строителство на « Южен поток » през 2008 г., което веднага доведе до поскъпване на земята почти два пъти.

Никой не е имал съмнения, че « Южен поток » трябва да мине именно по тези места. Например в отчетите на South Stream Transport фирмата « Шангрела » и ПИБ са посочени като собственици на земята, по която ще мине тръбопроводът.

Журналистите от Биволъ предполагат, че собствениците на ПИБ са можели да имат вътрешна информация за строителството и поради това са проявили такъв интерес към земите около Паша Дере още преди началото на реализацията на газовия проект.

На 14 юни 2013 ПИБ изкупи част от земята от фирмата « Шангрела » за почти 22 млн. долара (32 млн. лв. б.ред). Строителството на « Южен поток » стана основен двигател за ръста на цените в тези места. Колкото повече се приближаваше тръбата към Черно море, толкова по-скъпи ставаха терените.

Но всичко се промени след началото на украинската криза и присъединяването на Крим към Русия. На 17 април 2014 г. Европарламентът гласува за забрана на строителството на « Южен поток ».  След това на 8 юни 2014 г. премиерът на България Пламен Орешарски заяви, че България спира работа по проекта « Южен поток » до отстраняване на забележките на Еврокомисията (формално проектът не съответства на « третия енергиен пакет » на ЕС).

Така през лятото на 2014 г. съдбата на проекта вече се оказа под голям въпрос. Но на 1 октомври 2014 операторът на тръбопровода, компанията South Stream Transport изкупи същите терени от ПИБ за повече от 120 млн. долара.

Още веднъж: през юни 2013 ПИБ купува земята за 22 млн. долара (и всички са уверени, че Южен поток ще бъде построен), през октомври 2014 компанията South Stream Transport купува същата земя за 120 млн. долара, почти 6 пъти по-скъпо (и всички знаят, че проектът е « замразен »).

Представител на South Stream Transport обясни на «Новая газета», че компанията е придобила тази земя, защото “теренът е разположен на маршрута и строителните площадки на планирания газопровод” Относно цената, по думите на представителя на  South Stream Transport тя е била съгласувана между неговата компания и ПИБ в процеса на преговорите.

Постоянният представител на Русия в ЕС Владимир Чижов в интервю за канала « Россия-24 » заяви, че за специалистите, работещи в енергийния сектор, решението за отказване от « Южен поток » е било « достатъчно прогнозируемо ». Освен за руските власти, това решение би трябвало да е прогнозируемо и за специалистите от « Газпром ». Защо тогава са похарчили 120 млн. долара за земя, по която няма да минава тръба, а два месеца след покупката съвсем се отказаха от проекта?

За това има две предположения. Или някой отчаяно се е опитвал да спаси проекта и да се договори с българската страна; или някой, който вече е знаел, че няма да има проект, е опитал да се договори сам със себе си.

Представителят на South Stream Transport не е съгласен с тези предположения. «Относно статута на проекта трябва да се отбележи, че компанията South Stream Transport B.V. е съвместно предприятие на четирима акционери. Само акционерите могат да решат дали да внесат изменения в плана на проекта или възможната му отмяна. Ето защо компанията South Stream Transport не е упълномощена към сегашния момент да прави изявления».

Роман Анин, Новая газета

Атанас Чобанов, Биволъ

* Заглавието е на Биволъ. Руското заглавие “Деньгопровод” няма валутна конотация. Сътрудничеството на Биволъ с Новая Газета е по линия на OCCRP. Вижте публикацията на първа и втора страница в печатния брой на “Новая газета” от 5 декември тук.

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.

Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

IBAN: BG27 ESPY 4004 0065 0626 02
BIC: ESPYBGS1
Титуляр/Account Holder: Bivol EOOD

При проблеми пишете на support [at] bivol [dot] bg

This post is also available in: EnglishRussian

Вижте също / Read Also