Поморие е третият по големина и икономическа мощ град по Българското Черноморие. От години общината е плацдарм на крупни злоупотреби с публични средства и имущество. Прокуратурата неизменно не поема отговорността да разследва многобройните сигнали за източване на стотици милиони лева чрез корупционни управленски действия на местните власти. Превърналите се в нарицателно за Поморие съмнителни сделки, облагодетелстващи олигархични и мафиотски структури, остават ненаказани от съдебната система. Интересите, които се преплитат в този регион трайно накърняват обществения и държавен интерес. Поради тази причина богатата и атрактивна морска община перманентно се декапитализира и трупа пасиви. Парадоксално е, но Поморие не може да осигури финансово бюджетния си план. Това налага компенсация на недостига на средства с теглене на многомилионни банкови заеми и незаконосъобразно прехвърляне на пари от едно перо към друго. Порочната политика на самоуправление обслужва и захранва финансово единствено местни и национални мафиотски групировки, свързани с политическата власт. В същото време това обрича общината на дългогодишна кредитна криза и потенциална катастрофа на качеството на живот на гражданите. Последното безумие за временно прикриване на фактическия фалит е ново закрепостяване с многомилионен кредит, с който да се запуши финансовия колапс на корупционното управление.

Общинските съветници от ГЕРБ, ДПС, НФСБ и местна коалиция (закичила през годините различни партийни окраски), приеха предложението на кмета от ГЕРБ Иван Алексиев за нов общински дълг до 18 милиона лева без лихвите. Против са гласували единствено от БСП и Реформаторския блок. Това решение на местния парламент легитимира дългогодишното източване на общинските финанси в полза на частни групировки.

Входирана е докладна-записка от несъгласните съветници, заемът от 18 милиона да бъде изтеглен само след провеждането на местен референдум. Подкрепена е с Декларация от техни колеги, но е бламирана от мнозинството зад кмета. Срещу нея се е обявил лично Алексиев (който не е орган на местното самоуправление), вероятно изпитвайки страх от гласа на суверена при провеждане на местен референдум.

Власт за лична употреба и репресии

Първият мандат на кмета на община Поморие Иван Алексиев /2011-2015 г./ бе белязан от граждански протести и подписки срещу управлението му, погазване на Закона за обществените поръчки /ЗОП/, трупане на дългове, репресии, разпродаване на общинско имущество, дискриминация, злоупотреба с власт и превишаване на правомощия, загубени съдебни дела, образуване на досъдебно производство от Прокуратурата за безстопанственост и ощетяване на общинската хазна с милиони. Това не се оказва проблем за премиера на България и председател на партия ГЕРБ Бойко Борисов да посочи Иван Алексиев като свой постоянен избор за втори кметски мандат /2015-2019 г./, през който порочният почин на управление се запазва и доразвива. /Чети: туктуктук, тук, тук, тук, тук, и тук/

В една правова и демократична държава корупционните признаци и практики в действията на управляващите органи изискват адекватна намеса на съдебната власт. Задължително е в такива случаи да се разпоредят разследвания, проверки на имущественото състояние, конфискация, отстраняване на овластената фигура от заемания пост, оттегляне на политическото доверие от подкрепящата партия и повдигане на обвинение от прокуратурата срещу длъжностните лица. В България тенденцията показва точно обратното. Корумпираните феодали са пазени и се радват на политически, полицейски и прокурорски чадър, а донорството на свежи финансови постъпления е високо ценено. Симбиозата е крещяща и доказва за пореден път, че върховенството на закона е неглижирано и безпардонно изместено от върховенството на парите и интереса на клиентелистки фирми на лица от криминалния преход, свързани с държавната власт по пътя на финикийските знаци.

Закрепостяване с банков заем до 18 милиона лева

Преди месец по покана на кмета на Община Поморие Иван Алексиев се провежда обществено обсъждане, свързано с предложението му – Община Поморие да изтегли нов кредит в размер до 18 милиона лева при изключително високата, плаваща до 2,5% лихва, който ще струва на данъкоплатците близо 22 млн. лева. Парите са му необходими за рефинансирането на съществуващ дълг (поет в първия му мандат) и с остатъка – финансирането на инвестиционни проекти и поети предизборни обещания от 2011 г., неизпълнени до днес. Срокът за погасяване на дългосрочния дълг до 18 млн. лева е 15 години при 2-годишен гратисен период, тоест – в период от близо 4 последващи мандата с изтичащия след 2 години кметски мандат на Иван Алексиев. Трайно закрепостяване на всички бъдещи общински управи с харчовете на сегашния наместник на ГЕРБ.

Неслучайно е избрана неподходяща дата /в навечерието на празника на Съединението/ за провеждане на общественото обсъждане, както и час в ранния следобед. Това цели очаквано слабо гражданско участие в дискусията по повърхностния проект за заем. Капацитетът на залата за обсъждане е нарочно маломерен, едва побира самите общинари и само неколцина граждани, които не са зависими от местната власт. Като цяло населението остава неинформирано за подготвяното решение на общинския съвет, което ще определи в значителна степен живота в общината за десетилетия напред. 

Репортаж на корупционно своеволие 

В диспута зам.-кметът по финанси Янчо Илиев лансира стремежа – задълженията на Общината да бъдат съсредоточени към една определена банкова институция. Това налага съмнението, че бъдещият многомилионен заем ще бъде взет от точно определена банка, към която вече има реализиран кредит. Разпоредбата на чл. 17, ал. 3 от Закона за общинския дълг /ЗОД/ гласи, че „с решение на общинския съвет кметът на общината провежда процедура за избор на финансова институция…“. Конкурсното начало е задължително. То поставя бъдещите кредитори в конкурентна среда и съревнование за представяне на оферти с по-добри условия за кредитополучателя. Освен това, всяка уважаваща себе си банка трябва да изиска и прогнозен паричен поток, включващ всички постъпления и разходи на Община Поморие за 15 г. напред. Към същата промотирана банка Общината вече има висящ многомилионен кредит и закрепостяването с цената на погазване на законовите изисквания е налице.

На общественото обсъждане прогнозен паричен поток не е представен, както и не е разяснено – има ли неустойки по договора между обслужващата до момента банка-кредитор и Община Поморие и в какъв размер. Ако новият кредит бъде изтеглен от друга банка, с него ще бъде изискано банковите операции на общината (като превод на заплати и др.) да бъдат прехвърлени към новоизбраната банка. Явно недопустимо условие с оглед досегашните договорки и зависимости.

Общественото мнение е тенденциозно пренебрегнато

Съгласно Закона за общинския дълг /чл. 17, ал. 2/, общински дълг „се приема с мнозинство на повече от половината от общия брой на общинските съветници или след провеждане на местен референдум по решение на общинския съвет“. Лансирането на идеята за провеждане на местен референдум срещна яростен отпор от кмета Иван Алексиев. Според него „референдумите разединяват хората“. В тази връзка, при нежелание за провеждане на местен референдум, е поставен въпросът: „Готови ли са кметът и общинските съветници, които ще гласуват поемането на нов кредит в размер на 18 млн. лева, да положат подписите си по договора за поемане на банков заем като СЪДЛЪЖНИЦИ, гарантиращи с личното си имущество за негово обезпечаване?“.

С новия банков заем до 18 милиона лева Община Поморие безспорно се оплита в дългова спирала. Гражданите се натоварват с огромна финансова тежест за голям период от време, през което е невъзможно да се гарантира платежоспособността на институцията. Новият дългосрочен дълг ще блокира каквито и да е инициативи на бъдещи общински администрации за години напред.  

Как се захранват обръчите от фирми на #КОЙ

С кредита кметът Иван Алексиев ще осигури до края на мандата си /2019 г./ не само финансов комфорт на управление. Снизхождението на властта също е гарантирано, чрез прехвърляне на потоци от свежи постъпление към обръчите от фирми на статуквото. Едни и същи от тях, като ГБС, Водстрой, Хидрострой, Булдени…, са традиционно ангажирани в изграждането на скъпи инфраструктурни проекти, построяването на сгради, спортни съоръжения и тяхното ремонтиране. Зад тези субекти най-често стоят вплетени от интересите си олигарси, политици и подставени лица на Задкулисието.

Проверка на Биволъ от края на месец август установи, че кредитната задължнялост на Община Поморие към 31.07.2017 г. е в размер на 5 876 338 лева, оставащата главница за погасяване до 12 месеца е в размер на 1 268 828 лева, а главницата за погасяване след 1 година е 4 607 512 лева при месечна вноска в размер 127 845 лева. В това число общинските предприятия могат допълнително да натрупват дългове. В летална фаза се намира и общинската болница. Отправеното нарочно предложение до кмета Иван Алексиев болницата да бъде закрита, придоби зловеща реализация.

Болницата в Поморие фалира заради некадърност и безотговорност

Както още преди 4 месеца Биволъ единствен алармира, МБАЛ-Поморие ЕООД е изпаднала в абсолютна неплатежоспособност и предстои ликвидирането й. Състоянието, до което е доведено лечебното заведение, е следствие на планомерни действия и бездействия от страна на кмета на община Поморие Иван Алексиев, подкрепян в местния парламент с мнозинство от ГЕРБ, ДПС и НФСБ. В момента целият личен състав напуска, а дори и тежко болните и родилките се изписват предсрочно. Подобен безпрецедентен погром върху здравеопазването в региона не се е случвал от никога досега. Поморийската болница обслужва няколко съседни общини /като Несебър и Руен/ и реално покрива нуждите на населението от Обзор до Бургас. Болницата е общинска собственост, управлението и менажиранието й зависят изцяло от местната власт. Доскоро процъфтяващо и уважавано, днес здравното заведение е изпаднало в тотална неплатежоспособност, лекарите и персоналът не са получавали заплати от 6 месеца, а задълженията доближават 700 000 лв. В същото време, вместо да поддържа финансово МБАЛ, Общината финансира приоритетно футболния клуб с 5 пъти повече пари отколкото единственото здравно специализирано заведение. Политика, която надхвърля границите на политическия и човешки морал и реално нарушава основни конституционни права на гражданите, като правото на здравеопазване. Публикацията на Биволъ за предизвестеното закриване на болницата може да прочетете /тук/

Кметът Алексиев, вместо да поеме свойта отговорност, цинично прехвърли вината върху държавата, в лицето на Министерството на здравеопазването. Оттам официално и категорично отговориха, че не играят роля в управлението и състоянието на общинските болници в страната, чиято съдба зависи изцяло от общинската власт.

Как може да се ликвидира една общинска болница и Защо?

Погромът върху местното здравеопазване е дългогодишен и целенасочен. /виж тук/.  По искане на кмета в края на 2015 г. общинските съветници приеха изваждането на действащата частна медицинска лаборатория от сградата на МБАЛ-Поморие, създаването на нова клинична лаборатория и отстраняване на дългогодишния управител на болницата. Така беше положено началото на това, на което сме свидетели сега!

Докато болницата се съсипва и лекарите напускат, през лятото, в разгара на туристическия сезон на общински терен се дострояваше жилищна кооперация за …… привличане на лекари-специалисти от други градове! Останалият все още персонал на МБАЛ-Поморие работи ангария на доизживяване. Без възнаграждение. Болница няма, но инвестиционното строителство иначе трябва да върви. Там договорките са други.

Колко симптоматично в общинския бюджет за 2016 г. са заложени над 600 хиляди лева за финансиране на общинския футболен клуб ОФК Поморие и едва 180 хил. лева за МБАЛ-Поморие, докато задълженията на болницата продължиха да се натрупват. Така точката на кипене достигна своя връх. След нашето разследване НАП запорира сметките на дружеството, а кредитори поискаха доброволно погасяване на задълженията на болницата към тях. При тази ситуация лекарите и санитарите от детското отделение първи подадоха оставки, като това наложи запечатването на отделението.

От вчера /16.10.2017 г./ МБАЛ-Поморие не работи с пациенти, а персоналът масово протестира и напуска. Позовавайки се на член от Кодекса на труда, в петък лаборантите от клиничната лаборатория колективно и едностранно прекратиха трудовите си отношения с болницата, заради неизплатени заплати от април. Без функционираща медицинска лаборатория, съгласно Закона за лечебните заведения, многопрофилната болница в Поморие не може да упражнява дейност и да обслужва населението. Предстои и прекъсването на договора й с Националната здравно-осигурителна каса.

В цялата тази сага основателно могат да бъдат забелязани достатъчно действия, говорещи за умисъл в затварянето на МБАЛ Поморие. Биволъ постави още преди месеци въпроса на основата на този скандал: #КОЙ и Защо има интерес от ликвидирането и евентуалната приватизация на здравеопазването в третия по големина град и регион на Черноморието?

МБАЛ Поморие

Финансовият колапс на болницата не е изолиран случай и може да бъде поставен в унисон с цялостното трагично състояние и диагнозата на задължнялата Община Поморие, която разчита единствено на спасение с изтеглянето на нов банков заем от 18 милиона лева .

Чрез ОП към комунизъм

„Чрез ТКЗС към Комунизъм” гласеше един надпис с бяла блажна боя на покрива на стопански обор от времето на социализма. Сега т.нар. „комунизъм” частично /всекиму, според потребностите/ се осъществява на практика за една малка шайка управляваща клика и свързаните с нея лица и фирми, основно чрез източването на стотици милиони обществени ресурси от процедури за обществени поръчки /ОП/. С тази разлика, че техните потребности са ненаситни и правопропорционални на растящата им алчност.

Налице са и редица факти, доказващи безпардонното погазване на Закона за обществените поръчки, Закона за местните данъци и такси и Закона за публичните финанси  при управлението и разходването на публичните парични потоци от Общината Поморие в мандатите на Иван Алексиев. Наложени са глоби и санкции от контролните органи в условията на рецидивиращи административни закононарушения. Като рекордьори по съставени актове на длъжностни лица през годините и при рецидив на нарушенията се поражда недоверие към Община Поморие и нейното ръководство. Подсилват се съмненията за липса на контрол и незаконосъобразно разходване на публични средства, лично облагодетелстване и облагодетелстване в полза на трети лица. Все състави на престъпления от общ характер, според НК.
Установените административни нарушения отговарят на условията на  разпоредби от Наказателния кодекс, което налага незабавното самосезиране на прокуратурата и стартирането на проверки.

Закононарушенията

При извършена финансова инспекция на Община Поморие от Агенция държавна финансова инспекция /АДФИ/е съставен доклад №ДИЗБС-3/08.06.2017 г. и заключение към него с дата 29.06.2017 г.

Установено е, че в нарушение на Закона за обществените поръчки /ЗОП/, възложителят не е открил и провел процедура за възлагане на обществена поръчка за сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване на община Поморие. Напълно неоснователно през 2016 г. кметът Иван Алексиев е провел процедура „договаряне без обявление“ с предмет на дейност „Сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци, почистване на територии за обществено ползване, измиване на улиците, снегопочистване и опесачаване на улиците в община Поморие“, с което е нарушил изискванията по ЗОП. Съставен е акт на отговорното длъжностно лице. Изпълнител на поръчката по сключения договор с Община Поморие от 02.12.2106 г. на стойност 3 420 000, 00 лева без ДДС е фирма РТК ООД – град Елин Пелин. Фирмата е свързана със скандално известния бизнесмен Георги Харачерев. Той нашумя с големите поръчки за окабеляване с турски кабели на някогашните държавни компании БТК, Националната електрическа компания, Телекомплект, Кабелремонтстрой на стойност десетки милиони долари. Харачерев е намесен и в столичното сметосъбиране с фирмата си “Астон сервиз”. Фирмата бе уличена пред КЗК за картелни връзки в сметосъбирането на столицата по времето на Бойко Борисов – кмет.   /виж тук / Законът се оказва заобиколен в полза на определено юридическо лице, близко както до червената олигархия, така и до ДПС и Борисов.

При проверка на АДФИ на одобрените по план и на фактически отчетените приходи и разходи за дейност „Чистота“ за периода 01.01.2012 г. до 31.12.2016 г. е констатирано, че през 2013 г. Община Поморие е изразходила 20 933,62 лева за плащания, които не са свързани с дейност „Чистота“, което е в нарушение на чл.62 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/; през 2014 г. Общината е изразходила 67 999,08 лева, а през 2015 г. – 104 225,71 лева за плащания, които не са свързани с дейност „Чистота“, в нарушение на чл. 126 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/. Пари от едно перо се прехвърлят незаконосъобразно към друго.

При извършена проверка за законосъобразност на отчетените към 31.12.2016 г. нови задължения и разходи и поети ангажименти за разходи, в доклада на АДФИ е отразено, че към 31.12.2016 г. натрупаните задължения от Община Поморие са в размер на 7 076 664 лева, което не е в съответствие с изискванията на чл. 94, ал. 3, т. 1 от ЗПФ, тъй като е надвишен средногодишният размер на отчетените разходи за последните четири години.
За установените нарушения на ЗОП, ЗМДТ и ЗПФ са съставени общо 6 акта.

 

Безконтролна власт над закона

Констатациите на държавния финансов контролен орган по никакъв начин не оказват влияние на мнозинството зад кмета в общинския съвет. ГЕРБ, ДПС и НФСБ не виждат проблем в колосалните нарушения през годините и подкрепят със своето решение желанието на поморийския управник да набълбука Общината с нов 18-милионен дълг. Прокуратурата е изпаднала в будна кома относно погазването на законите при разходването на публични средства. Нещо повече, в деня на общественото обсъждане за поемане на нов многомилионен заем, държавното обвинение удължава с 61 дена разследването по вече образувано досъдебно производство за безстопанственост в Община Поморие, покривайки четвърта година закононарушителите.

Корупцията в Община Поморие е станала метод на управление. Имаме наличие на субект, който притежава властови правомощия. Налице е склоността на този субект да не изпълнява служебните си задължения, срещу определена облага или за облагодетелстване на трети лица. От проверките на държавния финансов контролен орган е установено, че в Община Поморие има субекти, които заобикалят законоустановените пътища и начини, като реализират непрозрачност на процедурите, чрез които се предоставят публични ресурси в услуга на определени лица.

Крайно наложително е прокуратурата да упражни държавно-властническите си правомощия като приложи строгостта на закона и защити обществения интерес. Имайки предвид обвързаностите на тази институция със субектите на организираната престъпност във властта, това няма как да се случи. Засега.

България през дисекцията на Община Поморие

Политическият паразитизъм и разпределянето на публичните финанси на порции между олигарсите е с отчисления по хранителната верига нагоре към силните на деня, без добавена стойност за държавата и населението, а в техен ущърб. Така се бетонира статуквото в България и неговото възпроизвеждане вече 27 години. Пример за беззаконие, липса на воля и желание за прилагане на законите и за борба с корупцията, покровителстване на закононарушителите от най-високо държавно ниво с разпъване на прокуроски, полицейски и премиерски чадъри, може да бъде потърсен и намерен през призмата на българските общини, чийто най-ярък представител е Кметът.

Десет години след приемането на България в Европейския съюз, страната ни продължава да бъде най-бедната и най-корумпираната държава с фасадна демокрация в европейското семейство. Борбата с корупцията, която имитират трите власти – законодателна, изпълнителна и съдебна, е само една мимикрия. Върховенството на закона е перманентно погазвано, организираната и битовата престъпност нарастват пропорционално с бедността. Дневният ред в държавата, налаган от мафията, обезкървява и малкото останали островчета на истината и справедливостта чрез цензура, уволнения, атаки от поръчкови медии, репресии, политически обвинения и протекции над корумпираните лица от най-ниските до най-високите етажи на властта.

Сама по себе си грозната статистика, в която се намират правосъдната система, свободата на словото и смачканата държавност, се доказва и от ежегодните доклади и препоръки на Европейската комисия и класацията на „Репортери без граници“. Олигархично-мафиотският посткомунистически модел на управление в България неведнъж е бил акцент в международната преса, обясняващ липсата на икономически и правов напредък на страната ни с нетранспониране на европейското законодателство в пълнота, спрямо останалите държави-членки на съюза. Корупцията в България се е превърнала в начин на мислене и управление и обхваща целия държавно-административен апарат, а тези, които трябва да я изкоренят, се явяват най-яростните й защитници.

Затвори/Close

За да дарите на Биволъ изберете криптовалута от менюто, въведете сума и натиснете бутона Exchange. След това потвърдете с бутона Proceed и преведете сумата на указания портфейл. Changelly ще изпрати парите в нашия биткойн портфейл.
Donate cryptocurrency to Bivol by selecting a currency from the menu, fill the amount and click on the button Exchange. Then confirm with the button Proceed and send the amount to the displayed wallet. Changelly will transfer the sum to our bitcoin wallet