Съдът отмени ареста и обсебването на танкера БАДР

Той отплава за Турция, но го върнаха
Екип на Биволъ

Решение на Бургаски Окръжен Съд от 21 декември 2018 (виж тук) обявява за незаконни действията на ЧСИ Тотко Колев по публичната продан на либийския танкер BADR. В същия ден танкерът беше превзет в пиратска акция по искане на новия собственик “Булгаргеомин” ДЗЗД, с участието на “Гранична полиция”, “Морска администрация” и мутри.

Друго решение на ВАС от 2 януари 2019 (виж тук) пък обяви за незаконен ареста на танкера от “Морска администрация”. То обаче идва твърде късно. Корабът вече е извън българската черноморска акватория. Вчера, 3 януари, той е тръгнал към Турция към 18 ч (UTC) или 20 ч. българско време.

Около 6 часа сутринта (UTC) на 4 януари BADR спира вече в турски води срещу Инеада, сочи навигационната система Marine Traffic, където маршрутът му може да бъде проследен в реално време. В 9:53 ч. (UTC) танкерът тръгва на север със скорост около 5 възла. Към момента на публикуване на статията последният сигнал от AIS системата на кораба е датиран в 9:57 (UTC) или 11:57 българско време. Оттогава повече от два часа няма нови данни.

Обновена 15ч: По последни данни БАДР пътува на север със скорост от 5 възла. Засечен е срещу Ахтопол.

Пиратско отвличане в европейски води

На 21 декември на танкера се качват 30 въоръжени лица – охранители от фирма на Ториното и на практика завземат кораба. Решаваща помощ са им оказали служители на “Гранична полиция” и “Морска администрация”. Капитанът на кораба Абдулла Абдул Джалил е бил малтретиран едновременно от мутрите и от офицер на “Гранична полиция”, твърди той в нотариално заверена жалба. Той и екипажът му са свалени на брега и депортирани от България. Биволъ публикува подробна статия за този безпрецедентен пиратски акт в европейски води на 1 януари.

От навигационната система Marine Traffic се вижда, че катерът на Морска администрация се е стиковал с БАДР и е направил два курса до пристанището точно във времевия интервал, който описва капитанът на кораба в своята жалба.

В навигационната система MarineTraffic се вижда маршрутът на кораба на “Морска администрация” в деня на отвличането на танкера БАДР.

Потърсен за коментар шефът на “Морска администрация” Живко Петров заяви, че според него всичко е законно и корабът правилно е бил арестуван за обезпечаване на ипотечен иск по заявка от ЧСИ. Според капитан Петров действията на МА Бургас са изцяло съобразени с българското законодателство, което постановявало, че в България ЧСИ може да смени собственост на чужд плавателен съд, който се води субект на международното морско право.

На следващия ден след публикацията ни, 2 януари, излезе Решение Номер 1 на ВАС, с което арестът на БАДР от “Морска администрация” е обявен за незаконен и нарушаващ конвенциите по морско право, по които България е страна. Съдът казва в свое окончателно решение, че “Морска администрация” е нямала право да налага арест за обезпечаване на частен иск, какъвто е искът на “Булгаргеомин” ДЗЗД чрез ЧСИ Тотко Колев. Според международното и българското законодателство пристанищните власти могат да задържат чужд кораб единствено за обезпечаване на публични задължения, а не на частни.

На практика с това решение на ВАС се потвръждава становището на либийската компания G.N.M.T.C., собственик на BADR, разпространено чрез авторитетни издания за морско корабоплаване. В нейното съобщение се говори за “престъпление и нарушаваме на всички международни закони”.

След като излезе решението на ВАС, Maritime.bg публикува следното становище на Мохамед Ел Ахреш, представител на компанията-собственик на кораба G.N.M.T.C.

Нямам думи, с които да опиша онова, което чувстваме и мислим за правораздаването във вашата страна. Съдът, в крайна сметка освободи танкера ни, но случайно или не, той вече е откраднат, намира се пред турско пристанище, а мафиотите, стоящи зад този невиждан в световната морска индустрия акт ще опитат да го препродадат.

Мохамед Ел Ахреш, представител на G.N.M.T.C

Опитът ни да се свържем по телефона с шефа на “Морска администрация” – Бургас Александър Илиев, за да коментира решението на съда, отменящо неговата заповед, не успя. От МВР пък отказаха да предоставят документите, на базата на които е извършена акцията срещу БАДР на 21 декември.

Арест заради фалшива морска ипотека

Припомняме, че корабът беше арестуван в пристанище Бургас в края на ноември 2017 г., след като “Булгаргеомин Лтд.” ДЗЗД предяви доказано фалшива морска ипотека върху плавателния съд за обезпечаване на вземания на фалиралата държавна компания “Булгаргеомин” ЕАД, прехвърлени на сдружение по ДЗЗД, носещо същото име. Зад сдружението стоят собствениците на сметопочистващата фирма “Титан” и група българи, замесени в тъмни сделки с италианската мафиотска организация “Коза Ностра”.

Документът за морската ипотека носи подписа и печата на нотариус Йоана Андреадаки от Атина, която твърди публично, че никога не е изповядвала такава сделка и е сезирала местната прокуратура за фалшификата. 

Сайтът Maritime.bg публикува жалбата на нотариуса до гръцката прокуратура, в която подробно е описано как се е стигнало до измамата. Андреадаки е била потърсена от гръцки бизнесмен, за да изготви договор за морска ипотека. Тя е подготвила документите и е предала черновите на бизнесмена, за да ги покаже на пълномощниците на „Булгаргеомин“ и либийската страна. В уречения ден и час за изповядване на ипотеката те обаче не се явяват да подпишат. Така никаква морска ипотека върху кораба БАДР не е вписана и не съществува в правния мир. Спорд Андреадаки, черновите са използвани криминално за изготвяне на фалшив ипотечен документ с нейния подправен подпис и печат.

Биволъ се свърза по телефона с Йоана Андреадаки, която потвърди изцяло информацията, че не е вписвала такава ипотека и е подала жалба в гръцката прокуратура за фалшифициране на нейния подпис и печат. Жалбата е регистрирана на 28.11.2017 и е с номер 176209189958.

Твърденията на Андреадаки са цитирани и в решение на Върховния Касационен Съд, който се е произнесъл окончателно още през май 2018 г., отменил е ареста на кораба като противозаконен, като същевременно указва, че “Булгаргеомин” ДЗЗД е неправосубектно лице в съдебното производство.

Фалшификатът и неправосубектността обаче не пречат на ЧСИ Тотко Колев да предяви ипотечен иск и на базата на него да поиска повторен арест на кораба, който “Морска администрация” уважава, както се вижда сега, в нарушение на закона. Междувременно Колев придвижва публичната продан, прехвърля собствеността на “Булгаргеомин” ДЗЗД и новият собственик успява да смени флага от либийски на панамски.

Така, с чисто криминална схема и в нарушение на няколко закона, от България на практика беше отвлечен огромен кораб, а действието се разви като на филм, с всички реквизити на пиратско нападение, но организирано от българските власти.

Таймингът на съдебните решения и на пиратската акция съвсем недвусмислено показват, че е мобилизиран значителен държавен ресурс, за да бъде изпреварено правоприлагането и законните собственици да се окажат пред свършен факт. В крайна сметка, ако се стигне до международен арбитраж и България бъде осъдена, отново българските данъкоплатци ще плащат милиони, а не отговорните лица в “Морска администрация” и “Гранична полиция”.

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.

Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

IBAN: BG27 ESPY 4004 0065 0626 02
BIC: ESPYBGS1
Титуляр/Account Holder: Bivol EOOD

При проблеми пишете на support [at] bivol [dot] bg

This post is also available in: English

Вижте също / Read Also