Предстоят нови разкрития с участието на "Българските Елфи"

Газпром, Булгартрансгаз и КЕВР заблуждават ЕК за Турски поток

БОЕЦ сезира Урсула фон дер Лайен и Лаура Кьовеши за незаконосъобразните действия на регулатора. Ще се радвам някой да ни даде на Прокуратурата, увери “Биволъ” председателят на КЕВР Иван Иванов
Последвайте:

През 2018 г. Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) е нарушила европейското законодателство, с цел да представи транзитния газопровод на “Газпром” Турски поток 2 за разширяване на вътрешната газопреносна мрежа. Това става ясно от двустранния доклад на Гражданско движение “България обединена с една цел” (ГД “БОЕЦ”) по непубликуваните досега документи на КЕВР (с които “Биволъ” разполага), който ще бъде представен днес, в петък, на 22 март, на пресконференция в БТА (от 11 ч.). В събитието на БОЕЦ ще участват и представителите на хакерската група BG Elves (“Българските елфи”).

„ДАНС е предала пътната карта за Турски поток на Стефан Янев, Кирил Петков не е знаел“

Един от ключовите документи на енергийния ни регулатор е Решението на КЕВР от 21 декември 2018 г. (вижте документа долу), взето на закрито заседание. Тогава КЕВР разгледа заявление с вх. № Е-15-45-48 от 26.10.2018 г. от „Булгартрансгаз“ ЕАД (БТГ) с искане за одобрение на документация за провеждане на ангажираща фаза 3 от процедурата Оpen season за „Проект за развитие и разширение на газопреносната система на „Булгартрансгаз“ ЕАД“. 

Енергийният регулатор подробно обяснява на 20 стр. какво е било изискано като информация и становища както от БТГ, така и от принципала му в лицето на Министерството на енергетиката, оглавявано тогава от сегашната народна представителка от ГЕРБ Теменужка Петкова. 

В решението КЕВР цитира, че “в своето становище министърът на енергетиката акцентира на приетата от Народното събрание на 30 ноември 2018 г. актуализация на Енергийната стратегия на България до 2020 г.”:

https://bivol.bg/wp-content/uploads/2024/03/BOEC-Doklad.pdf 



Докладът на "БОЕЦ" за действията на КЕВР по Турски поток 

“Изменението на стратегията е свързано с реализацията на концепцията за изграждане на газоразпределителен център на територията на България”. 

Оказа се, че Теменужка Петкова е настоявала първо да изградим т.нар. интерконектори, газопроводите за връзка със съседните страни, финансирани и изисквани от Еврокомисията (ЕК) след газовата криза от 2009 г. “В тази връзка, според министъра на енергетиката, първо следва да бъде изградена липсващата инфраструктура –

АДФИ и ГДБОП проверяват Турски поток по сигнал на Биволъ

междусистемните връзки на България със съседните страни, както и да бъде реализиран проекта за разширение на газопреносната инфраструктура на територията на България, собственост на „Булгартрансгаз“ ЕАД, от турско-българската граница до българо-сръбската граница”. 

“Министърът на енергетиката посочва, че изграждането на тази липсваща инфраструктура ще бъде сериозна стъпка към усилията за гарантиране на стратегическото място на България

на газовата карта на Европа, както и на сигурността на доставките за България и целия регион”, поясняват от КЕВР. 

2017 г.: Теменужка Петкова подписва прословутата пътна карта за Турски поток с президента на Газпром Алексей Милер (Снимка: Министерство на енергетиката)

“Газпром” натисна “Булгартрансгаз” за по-ниски такси за транзит 

От решението на регулатора, също така става ясно, че руският монополист “Газпром” също така е извивал ръце на българските си колеги в “Булгартрансгаз” за намаляване на предполагаемите такси за транзит за преност на газ. “ООО „Газпром Експорт“ счита, че вътрешната норма на възвращаемост на проекта е необосновано висока и води до завишени тарифи, като това намалява икономическата привлекателност на преносните услуги”.

https://bivol.bg/wp-content/uploads/2024/03/res-d1-2018-converted.pdf  



1. Proekt na Reshenie_BTG _Open season_21.12.2018
  
Решението на КЕВР за Турски поток от декември 2018 г.

Според „Газпром“ били “необходими действия за намаляване на тарифите с оглед повишаване на интереса към проекта”.

Отделно “Газпром” са настоявали подчинените на Владимир Малинов в БТГ също така да не изискват банкови гаранции от участниците в мегапроекта на руския монополист:

“Дружеството счита също, че за участниците със солидни пазарни позиции „Булгартрансгаз“ ЕАД следва да премахне изискването за предоставяне на финансови гаранции, тъй като това въвежда излишни бариери и води до ненужни разходи за тези компании”.

Румен Радев: Ще се направи всичко възможно да се провери “Турски поток”

“На следващо място, ООО „Газпром Експорт“ предлага в договора за резервиране на капацитет между „Булгартрансгаз“ ЕАД и успешните кандидати в процедурата Open season да бъде включена клауза за разрешаване на спорове по договора от световно призната арбитражна институция, като например Международната търговска камара, с възможно място на арбитража гр. София, България”, пише в решението на КЕВР по повод перипетиите на Малинов и Петкова. 

Цитира се и позицията на „Булгаргаз“ ЕАД, която съвпада с тези на руския монополист “Газпром”. Общественият доставчик считал, че предвидените цена на входна точка в размер на 322,44 лв./MWh/д/г., без ДДС и цена на изходна точка 542,97 лв./MWh/д/г., без ДДС, са “по-високи от действащите цени на входни/изходни точки на газопреносната мрежа”: “С оглед повишаване интереса на пазарните участници от резервиране на капацитет, дружеството предлага намаляване на тези цени и на финансовите обезпечения, както и тяхното прилагане след въвеждане в експлоатация на изградената инфраструктура”. 

Таблица с първоначалните разходи на Булгартрансгаз за количествата по Турски поток (Източник: КЕВР)

“Булгартрансгаз” пък заявява, че е “извършило проучване на стойността на услугите, свързани с предоставянето на добавен капацитет, въз основа на което са определени ценообразуващите елементи на референтните цени на входната и на изходната точка на проекта, както и условието за успешно провеждане на икономическия тест”. 

БТГ тогава обявяват, че исканото от “Газпром” отпадане на изискването за предоставяне на финансови обезпечения към договора за резервиране на капацитет “би подложило на съществен риск предвидения инвестиционен процес”: “Отпадането на изискваната гаранция към договора за резервиране на капацитет за участници, предоставили сертификат за кредитен рейтинг, би довело до несигурност при вземането на решение от „Булгартрансгаз“ ЕАД за извършване на необходимите инвестиции за осъществяване на проекта”. Пише, че “кредитният рейтинг към момента на провеждане на процедурата не може да гарантира изпълнението на задълженията по договора за периода на резервация на дългосрочен капацитет”:

7 строители на Турски поток на прокурор да връщат европари

“Отпадането на това изискване ще доведе до неравнопоставеност в третирането на пазарните участници”. 

На 12 декември 2018 г. „Булгартрансгаз“ ЕАД е направило искане КЕВР “да одобри необходими годишни приходи от реализацията на добавен капацитет, разпределян във фаза 1 на икономическия тест на процедурата в размер на 329 331 хил. лв., както и норма на възвръщаемост на капитала преди данъчно облагане, валидна при провеждане на отделните фази на икономическия тест на процедурата, в размер на 8,86%”:

“По отношение на възраженията за нормата на възвръщаемост, „Булгартрансгаз“ ЕАД посочва, че същата е равна на среднопретеглената цена на капитала, изчислена чрез цената на всеки отделен компонент от структурата на капитала на оператора, претеглен през неговия дял”. 

Таблица с графика на Булгартрансгаз за количествата по Турски поток (Източник: КЕВР)

“С писмо с вх. № Е-15-45-48 от 13.12.2018 г. „Булгартрансгаз“ ЕАД е представило в КЕВР проекти на Обвързващи правила за провеждане на Фаза 3, Договор за резервиране на капацитет и Методика за образуване на цените за резервиране на капацитет с променени дати, съобразени с актуализирания график”.    

С какви мотиви се заобикаля Украйна

Регулаторът пояснява, че документацията е разработена от БТГ “след оценка на необходимите инвестиционни дейности с оглед адаптиране на действащата газопреносна система и ПГХ „Чирен“ към новите реалности, свързани с очакваното пренасочване на газовите потоци от Русия през Украйна, Молдова и Румъния по новия газопровод „Турски поток“, считано от 2020 г.” 

Подчинените на Владимир Малинов твърдят, че (очевидно, за сметка на партньорската на ЕС и НАТО държава, каквато е Украйна – б. авт.)

“разширението на газопреносната система на „Булгартрансгаз“ ЕАД ще допринесе за осигуряване сигурността  на доставките на природен газ за Република България,

за съседните балкански страни и региона, преодоляването на енергийната изолация и цялостна интеграция на този пазар в единния европейски пазар, както и запазване на ролята на България като държава, осъществяваща трансграничен пренос в ЕС”. 

По-ниски заплати за българи сред 151-те трудови нарушения на Турски поток

Твърди се, че “разширението на газопреносната система е свързано с проекта за газов хъб „Балкан“ като първия функциониращ търговски и физически газов разпределителен център в региона на Югоизточна Европа, който ще се развива с подкрепата на българското правителство и на ЕК”.

“Ползите за крайните потребители ще се изразят в постигането на конкурентни цени на природния газ и повишаване на качеството на услугите”,

цитира ги КЕВР. Същевременно “Биволъ” и БОЕЦ са получавали друга информация от страна на ЕК и комисаря по енергетиката, според която комисията никога не е одобрявала проекта, който България реализира в партньорство с Москва, в противоречие с Третия енергиен пакет на ЕС. 

„Булгартрансгаз“ признава пред КЕВР, че Москва движи парада и заобикаля недвружествените Киев, Кишинев и Букурещ като транзитьори: “Планираната от страна на ООО „Газпром экспорт“ смяна на входната точка на доставка на руски природен газ, респективно на маршрута на транзитираните количества руски природен газ за Република Турция,  Република Гърция и Република Македония от Трансбалканския газопровод към новоизградения газопровод „Турски поток“, би довело до отпадане на досега осъществявания пренос по Трансбалканския газопровод през територията на Република България”. 

Лукашенко строи Турски поток в България с европари

“От своя страна това ще доведе до

значително намаляване на получаваните от „Булгартрансгаз“ приходи от транзитен пренос,

което няма да може да бъде компенсирано от допълнителни приходи, получени от използване на освободените мощности”, пише в решението по повод аргументите на Малинов. 

Последното според БТГ “би се отразило в увеличение на цените за достъп и пренос през газопреносните мрежи, собственост на „Булгартрансгаз“ ЕАД”: “С оглед изложеното, осъществяването на проекта ще допринесе за смекчаване на негативния ефект върху цените за достъп и пренос през газопреносната мрежа, собственост на „Булгартрансгаз“ ЕАД от частичното отпадане на извършвания пренос през Трансбалканския газопровод на територията на страната, като в комбинация с допълнително натоварване на освободените мощности в дългосрочен план ще рефлектира в намаление на средните стойности на цените за достъп и пренос”.

Картата на “Турски поток” с предполагаемите количества за България и за по-нататъшния транзит към Сърбия, Унгария и Словакия (Графика: вестник “Коммерсантъ” / Kommersant.ru)

Заблудата, че България ще може да си доставя и газ за собствени нужди, се използва от “Булгартрансгаз” като аргумент:

“Осъществяването на проекта ще повлияе положително за повишаване на ликвидността на пазара на природен газ в България,

като заедно с останалите проекти в концепцията за газов хъб „Балкан“ ще позиционира България като център за разпределение и търговия с природен газ в региона”. Но според редица експерти, запознати с преговорите, идеята за връзка на “Турски поток 2” е отпаднала по-късно по настояване на Москва – тоест България и потребителите й не получават никакво синьо гориво по тази тръба. 

Но тогава БТГ твърди, че реализацията на проекта предвижда “значително увеличаване на входящите и изходящите обеми природен газ към/от страната, уплътняване на свободните мощности на съществуващата газопреносна система и създаване на нови, като в крайна сметка ще доведе до намаление на средните цени за достъп и пренос през газопреносните мрежи, собственост на „Булгартрансгаз“ ЕАД, получени по въведения входно-изходен тарифен модел”.

„Булгартрансгаз“също са информирали КЕВР, че се предвижда “използването на прогнозен дългосрочен заем в общ размер от 2 330 000 хил. лв., необходим за осъществяване на проекта, при лихвен процент 3,75% и матуритет от 15 години”. “Прогнозирано е заемът да бъде усвоен на два транша в съответствие с инвестиционния план, всеки един от който с 6-месечен гратисен период по отношение на плащанията по главницата.

Според дружеството прогнозна цена на привлечения капитал отговаря на пазарните нива

към момента на подаване на заявлението на нивата на дългосрочните заеми в сектора”, поясняват от регулатора. 

Но предупреждават, че “при оценяване на съответстващите пазарни нива трябва да се има в предвид характеристиките на проектните заеми матуритет от 15 години, както и високата стойност на дела на привлечения капитал в общата структура на финансиране на проекта”. През 2020 – 2021 г. опасенията се сбъдват и газопроводът поскъпва почти двойно – до нивата от 1,7 – 1,9 млрд. евро. 

Заподозряна във връзки с Коза Ностра фирма иска да строи Турски поток 2 у нас

БОЕЦ срещу КЕВР 

Енергийният регулатор също така очевидно съдейства на ресорното министерство и газопреносния оператор с оценките си, които по някакъв начин уж обяснявали спазването на нормите на ЕК относно задължението всеки газопровод да дава достъп на различни доставчици, конкуриращи с различни цени. “Методиката за разпределение за всяка газова година дава предимство на офертите за покупка за стандартен годишен продукт за капацитет, резервиращи капацитет с по-голям размер, което кореспондира с чл. 30, пар. 4 от Регламент (ЕС) 2017/459. „Булгартрансгаз“ ЕАД ще разпределя 90% от техническия капацитет на дългосрочна база (дългосрочен твърд капацитет в очакваната посока на физически пренос на посочените точки), т.е. ОПС е предвидил 10% от техническия капацитет на двете точки да бъде заделен за краткосрочни резервации”, пише в решението. 

Според КЕВР “прилагане на алтернативен механизъм Регламент (ЕС) 2017/459 предвижда в чл. 30, пар. 5, че ако бъде дадено предимство на офертите за покупка с по-голяма продължителност или с по-голям размер на капацитета, националните регулаторни органи могат да решат да заделят най-малко 10% и най-много 20% от техническия капацитет във всяка точка на междусистемно свързван, когато прилагат чл. 8, пар. 8. Така заделеният капацитет се предлага в съответствие с чл. 8, пар. 7.”. 

“Във връзка с горното, КЕВР приема, че Обвързващите правила осигуряват възможност за открито, недискриминационно и прозрачно провеждане на Фаза 3 от процедурата Open Season с оглед развитие на мрежата и при съобразяване с принципите по националното законодателство и предвидения в европейското законодателство алтернативен механизъм за разпределяне на капацитет”. 

КЕВР след 20 стр. анализ решава, че забележките и съмненията за възвръщаемостта по проекта, нтискът на “Газпром” за по-ниски транзитни такси и исканията на “Булгаргаз” за по-ниски цени на входа и изхода на страната, са за подценяване и решава следното, че “одобрява на „Булгартрансгаз“ ЕАД”: “Обвързващи правила за провеждане на ангажиращата Фаза 3 от процедурата Open Season за „Проект за развитие и разширение на газопреносната система на „Булгартрансгаз“ ЕАД“, а именно: „ …., които капацитети първоначално не са били продадени по време на Процедурата, ….“ се заменя с израза „…, които капацитети първоначално са били обявени, но не са били продадени по време на Процедурата,…“. Утвърждава на „Булгартрансгаз “ЕАД: “Необходими годишни приходи от реализацията на добавен капацитет, разпределян във фаза 1 на икономическия тест на процедурата Оpen season” и “норма на възвращаемост на капитала преди данъчно облагане в размер на 8,86%”. 

Председателят на БОЕЦ Георги Георгиев след консултациите си газови и правни експерти е подготвил доклад от 2 стр. за незаконносъобразността на гореописаното решение на КЕВР.

Лидерът на БОЕЦ сезира европейските и българските институции за действията на КЕВР покрай Турски поток (Снимка: Светломир Стоянов за Биволъ)

Видно от формалните правни основания, на които е взето решението на Комисията за енергийно и водно регулиране, при вземане на решението и по отношение на процедурата не са приложени съответните регламенти на Европейския съюз, които касаят изграждането на нова газова инфраструктура”,

пише в доклада на НПО-то. 

“Приложим по отношение на Процедурата би бил Регламент (ЕС) 2017/459 на Комисията от 16 март 2017 г. за установяване на Мрежов кодекс относно механизмите за разпределяне на капацитет в газопреносни системи и за отмяна на Регламент (ЕС) № 984/2013, но същия не е приложен, тъй като предполага изрично решение на Комисията за енергийно и водно регулиране за прилагането му по отношение на трети страни (в случая: Сърбия и Турция), каквото решение не е взимано от КЕВР”, категоричен е лидерът на БОЕЦ. 

БОЕЦ са на мнение, че става дума за “формални правни основания, посочени в решението на КЕВР, в т.ч. и Изменената енергийна стратегия на Република България не са пряко относими или не са относими към постановения нормативен акт”:

Спонсор на ЦСКА, ДПС и ВМРО маскира с техника Турски поток

при одобряване на Булгартрансгаз на Обвързващи правила за провеждане на ангажиращата Фаза 3 от процедурата Open Season и Методика за образуване на цените за резервиране на капацитет, не е приложено относимото европейско законодателство, действащо към момента на постановяване на решението”.

Пред “Биволъ” председателят на БОЕЦ увери, че незаконносъобразността на решенията на КЕВР по повод Турски поток 2 била потвърдена пред него не само от експерти, но и от държавни служители, запознати с проекта. Според него тогавашната министърка на енергетиката

“Теменужка Петкова е натиснала комисията да не се прилагат регламентите и директивите на ЕС”

по отношение на Турски поток 2, защото в противен случай, щеше да бъде признат от ЕК за транзитна мощност, част от европейската газопреносна мрежа. “КЕВР заблуди Еврокомисията”, категоричен е Георгиев. 

Председателят на КЕВР Иван Иванов обаче настоява, че регулаторът се е произнесъл в резултат на промяна на Енергийната стратегия на България до 2020 г. от тогавашния състав на Народното събрание, който въведе задължение за разширяване на българската газопреносна мрежа от турската до сръбската граница. 

Иван Иванов отрича КЕВР да е нарушавала законодателството на ЕС при одобряването на Турски поток (снимка: Факти.бг)

“Там не се споменава нито Газпром, нито Булгартрансгаз, но развитието на газопреносната мрежа на БЪлгария може да бъде извършено от газопреносния оператор, който в България е “Булгартрансгаз” – единствен и държавен”, твърди Иванов пред “Биволъ”. 

На въпроса на “Биволъ” защо газопреносният ни оператор дава монопол върху газопреносната мрежа на трета държава, Руската федерация, и държавния й концерн “Газпром”, Иванов отговаря следното: 

“Това вече си е негов проблем, той не е наш, ние просто даваме разрешение за изграждането на газопреносната мрежа от турската граница до сръбската граница”. 

“Освен това, понеже Вие говорите за капацитета, 20% от този капацитет е свободен и той остава свободен, защото не е използван”, твърди Иванов. 

Иван Иванов не смята, че комисията му е нарушила европейското законодателство: “Не, разбира се”. “КЕВР тези решения ги изпраща в ЕК, ако имаше нарушения ние щяхме да сме сезирани, това да го знаете”, заяви шефът на регулатора.

EK даде на Гешев строителите на Турски поток, усвоили европари

“Но аз нямам нищо против някой да пише до Прокуратурата. а нека тя да отговори на този, който пише – това е, което мога да кажа”,

обобщи позицията си председателят на КЕВР по повод евентуалните нередности с Турски поток. 

Председателят на БОЕЦ Георги Георгиев пък увери “Биволъ”, че докладът с данните за действията на КЕВР наистина може да бъде изпратен на компетентните органи, в т.ч. на Прокуратурата. “Ние сезирахме вече председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен, прокурора на ЕС лаура Кьовеши, Комисаря по енергетиката и др. институции в Брюксел”, коментира Георгиев. 

Експертите – раздвоени за действията на регулатора по Турски поток 

“Навсякъде се твърди, че проектът е изпълнен в съответствие с европейското законодателство, което не е вярно, защото огромната част от капацитета е предоставен на Русия на вход България”. Това констатира пред “Биволъ” газовият експерт и член на Българския енергиен и минен форум (БЕМФ) Христо Казанджиев. 

Христо Казанджиев вижда в действията на КЕВР по Турски поток нарушения на нормите на ЕС            (Снимка: OFFNews)

Според него интригата е там, че едва през 2023 г. КЕВР изрично е освободил от задължение “Булгартрансгаз” да спазва европейския регламент за вторично предлагане на свободния капацитет. “Тоест, ако капацитета е ангажиран на 50%, “Булгартрансгаз” има право да обяви вторите 50% на търг за предоставяне на капацитет. КЕВР обаче освободи БТГ от това задължение.

По мое мнение, това нарушава европейските регламенти, защото на какво основание го освобождава? Казват, че са изтъкнали разни аргументи, ала бала…”,

пояснява Казанджиев. 

Но същевременно към момента на реализирането на проекта в периода 2018 – 2021 г. регулаторът  не е освобождавал БТГ от никакъв ангажимент, съответно е трябвало да се спазва Третият енергиен пакет на ЕС със съответните регламенти и директиви.

Но България не е единствената, защото и Анкара е инспирирала сложни схеми за функционирането на Турски поток, който формално не е част от националната газопреносната мрежа на Република Турция. “Същата врътка я направиха и с включването на турската газопреносна система и газопровода всъщност не е под юрисдикцията и управлението на Botaş (турският газов оператор). Ей това е любопитното, кой управлява този газопровод, ако не е Botaş, тоест газопроводът има екстериториален статут”, споделя Казанджиев. 

Руснак под санкции и фирма на “Коза ностра” ще строят “Турски поток” в България

Според него е странно и защо към онзи момент не е налице споразумение за междусистемна свързаност между България и Турция: “Подписано е едва сега, следователно Турски поток не е част от системата на Боташ”. За разлика от Botaş, газът е руски и тръбата кой и как я управлява? Тези аспекти трябва да бъдат изяснени, а не са”. 

Очевидно, не само експремиерът Бойко Борисов, но и турският президент Реджеп Тайип Ердоган са настоявали пред правителствата си и държавните енергийни компании да измислят схема, при която “Турски поток” и “Турски поток 2” да бъдат извън подозрение от страна на Брюксел и по някакъв начин да изглеждат законосъобразни с нормите на Еврокомисията. 

Бившият посланик в Руската федерация и енергиен експерт Илиян Василев обаче е на мнение, че скандалният газопровод “Турски поток” само по документи не е в нарушение на законодателството на ЕС:

“Всичко това е бутафория, но формално отговаря на изискванията на евродирективата”.

Илиян Василев е на мнение, че София и Москва са успяли “бутафорно” да спазят нормите на ЕС               (Снимка: Клуб Z)

“Те бяха наели и ползваха юридическите услуги на правната кантора на “Газпром”, за да мине през Европейската комисия, така че те са го изпипали там”, обясни Василев пред “Биволъ”. 

“Проблемът е в асиметрията на зависимост”, в която се намира “Булгартрансгаз” пред “Газпром”.: “Докато инвестира, всичко това е вече дълг”.  Според него БТГ зависи за години напред от приходите от транзитни такси по Турски поток, които могат да бъдат реализирани в този му вид само от количествата синьо гориво на “Газпром експорт”. При положение, че България се отказа от съществуващия договор за пренос през спрения през 2020 г. стар Трансбалкански газопровод (Русия – Украйна – Молдова – Румъния – България) до 2030 г. “Цялата работа е в хипотезата е: ти строиш газопровод, за който знаеш, е че само един има да даде тези количества”, казва Василев. 

Проблем има и при ценообразуването на таксите за транзит. “Газпром казва: няма да стане така, както Вие си мислите. Ние ще дадем толкова, колкото ние преценим, с което цялата процедура за за търг отиде на вятъра”.

Партньори на GP Group оскъпиха Турски поток до €1,7 млрд.

“И това, което дадоха руснаците, ако се вярва на БТГ, трябва да е нерентабилно за БТГ”,

казва Василев. 

Свободният капацитет 20% според него е пък е бил използван от свързаните с Москва доставчици като унгарската компания “Мет” и швейцарската компания Litasco.  “И за да не изглежда нагласена работа, да участва само “Газпромекспорт”, в търга за капациетата вкараха “Мет”, компанията, договорена от (Виктор) Орбан и (Владимир) Путин, това си е тяхна компания”, констатира Илиян Василев. 

Met Holding, както стана ясно по време на скандалите в Народното събрание, е на бившия представител на “Газпром” в Будапеща. Както писа “Биволъ” през 2019 г. в статията по повод придобиването от страна на унгарската банкова група на френската “Societe Generale Експресбанк” у нас, руският милиардер Мегдет Рахимкулов е бил топмениджър в компании-монополисти:

Руският олигарх Мегдет Рахимкулов има дял в унгарската банкова група OTPBank, собственик на “Банка ДСК” у нас (Снимка: zoom.al)

“Газпром” и Внешторгбанк (ВТБ) и като представител на руския газов гигант в Будапеща впоследствие е създал собствена империя, която включва дялове акции в банковата група OTP Group, която държи “Банка ДСК” у нас, и в най-голямата петролногазова корпорация на Унгария MOL. Преди 5 г. Рахимкулов е бил на позиция Nr.52 сред най-богатите руснаци по версията на сп. Forbes Russia. 

Шефът на КЕВР Иван Иванов ни потвърди информацията, че малка част от свободния капацитет за пренос през “Турски поток” е използван от свързаните с Москва доставчици като унгарската Met.

Руски олигарх под санкции – акционер в купилата Експресбанк “Банка ДСК”

“Мет” има единствено под 0,5%, някаква част, които са абсолютно незначителни”,

категоричен бе председателят на КЕВР. 

Според Илиян Василев в търговията и преноса на газ у нас са замесени и други влиятелни фигури, каквато е тази на бившия изпълнителен директор на “Лукойл България” Валентин Златев, изключително близък до лидера на ГЕРБ Бойко Борисов. “Част от количествата в момента се ползват от фирмата на “Литаско” и Вальо Златев – та с тези напълнения чии са?”, иронизира Василев.

Валентин Златев движи в България фирмите на швейцарската Litasco, контролирана от “Лукойл” (Снимка: Архив)

Справка на “Биволъ” в редица търговски регистри показа, че Litasco е швейцарската компания от империята на “Лукойл” и е създадена предположително с цел търговия с горива в Европа, и с цел избягване на санкции на ЕС и САЩ, като регистрираните в България дъщерни й дружества са наистина свързани с Валентин Златев. 

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.

Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

IBAN: BG27 ESPY 4004 0065 0626 02
BIC: ESPYBGS1
Титуляр/Account Holder: Bivol EOOD

При проблеми пишете на support [at] bivol [dot] bg

This post is also available in: EnglishRussianFrench

Вижте също / Read Also