Румънци, обвинени от антикорупционната прокуратура, спечелиха у нас ЖП търг за 380 млн. лв.

Сдружение без опит надделя над утвърдени световни фирми за рехабилитацията на жп линията Костенец-Септември
Екип на Биволъ

Консорциум от българска, румънска и испанска фирма е спечелил една от най-големите обществени поръчка на НКЖИ – модернизацията на жп линията Костенец – Септември за 379 милиона лева. Българската фирма има белези на класическа “пощенска кутия”, а испанският партньор няма никакъв опит в железопътното строителство. Румънската фирма, която има скромен опит, е обвинена от антикорупционната прокуратура DNA за кражба на евросредства от рехабилитацията на жп линия, установи съвместно разследване на Биволъ и румънския център за разследваща журналистика Rise Romania.

Поръчката за рехабилитация на участъка от 24,5 км. между Костенец и Септември беше обявена през юли 2017, след което спирана и възобновявана два пъти, докато през август 2018 най-накрая започна разглеждането на офертите. Ценовите предложения бяха отворени на 21 ноември, видно от страницата на поръчката в сайта на НКЖИ. Решението за избор на изпълнител беше публикувано днес

Проектът е изключително сложен с много сериозни инженерни съоръжения, коментираха за Биволъ специалисти по жп-строителство. Отсечката представлява 24,5 км двупътна железопътна линия, с две гари, три еднотръбни тунела с дължина 4.5 км, един подлез, три надлеза, 23 моста и виадукта с дължина 2.23 км, 4 км подпорни стени, 48 водостока, 9.2 кмпътища, 4.2 км. шумозащитни стени, подлез за пещеходци, 42 пресичания, както и маршуртно-компютърни централизации на гари Костенец и Белово. Поради това изискванията в поръчката са изключително високи. Срокът за изпълнение е 2021 г.

Имаш опит – отпадаш

От решението става ясно, че от шестте подадените оферти са елиминирани четири и са отворени само 2 ценови плика:

– Обединение “ЖП Костенец Септември” с участието на “Главболгарстой” и две португалски железопътни компании – Somafel и E.P.O.S.  е предложило 410 млн. лв.

– Обединение “Костенец-Септември 2018” с “Транс логистика” ЕООД в качеството си на лидер и партньори Контратас Иглесиас Испания и Аркада Къмпани Румъния е предложило цена от 379 млн. лв.;

Обединението “Костенец-Септември 2018” с водещ участник “Транс логистика” ЕООД е получило максимален брой точки за техническо предложение, а освен това неговата ценова оферта е по-ниска от тази на ГБС. Така “Костенец-Септември 2018” печели търга с максимума от 100 точки.

Отпаднали са като кандидати големи компании с безспорен опит в железопътното строителство и завършени големи инфраструктурни проекти като гръцката Terna S.A, китайската China Communication Construction Company (в консорциум с Трейс Груп), мексиканската Tradeco (в консорциум с Автомагистрали Черно море) и италианската Todini.

От решението на комисията излиза, че всички те не са успяли да формулират техническо предложение на висотата на обединението, предвождано от никому неизвестната “Транс Логистика” – фирма, която няма ни най-малка представа от железопътно, тунелно и мостово строителство.

Лидер – пощенска кутия?

Лидерът в спечелилия консорциум е с адрес за контакт в Плевен. Собственик и управител на “Транс Логистика” е Тони Петков Тодоров, а дейностите на компанията са свързани с проектиране и геодезически проучвания, а не със самото строителство.

Прави впечатление, че “Транс Логистика” не е печелила нито една обществена поръчка и няма никакъв опит в железопътното строителство. От справка за осигурените лица в НОИ става ясно, че през цялата 2017 г. фирмата е имала само едно осигурено лице. През януари 2018 г. осигурените лица изведнъж стават 48, а от март 2018 фирмата отново плаща пенсионни и здравни осигуровки само на едно лице. Приходите на дружеството за 2017 г. са 3,1 млн. лв, а за 2016 г. са 78 хил. лв.

Не е ясно как фирмата ще осигури паричния поток в такъв сложен проект за стотици милиони лева. До редакционното приключване на статията Биволъ не получи отговор на въпросите  за финансирането, изпратен на имейла на компанията, която не разполага със свой домейн и ползва адрес в “АБВ поща”.

Проверка за свързани лица показа, че “Транс Логистика” е косвено свързана с жп компания “Инфраструктурно строителство”, която вече работи по рехабилитацията на друг участък от същото трасе.

Румънската фирма: релси, пасти и обвинение за кражба на евросредства

Проверка на Arcada Company показа, че фирмата е базирана в източния румънски град Галац. Мажоритарни акционери са Спиру Манту (44%) и Михай Хума (44%). Двамата не са публично известни богаташи, макар че фирмата е успяла за периода 2007-2017 да спечели търгове за повече от 800 милиона евро.

Най-големият проект, в който участва Arcada, е за 600 милиона евро и е за рехабилитацията на жп линия в Западна Румъния, част от Паневропейския коридор N° IV. Тя се явява на търга в консорциум с гръцката Actor. Проектът трябва да бъде завършен през следващите четири години и влаковете да достигнат скорост от 160 км.ч. Другите участници в търга обаче обжалват резултата в румънски административен съд.

Arcada Company печели този проект през 2017 г. въпреки факта, че през октомври 2016 г. срещу фирмата и нейните собственици е внесено обвинение от антикорупционната прокуратура на Румъния (DNA) за злоупотреби с европейски средства.

Според прокурорите, през 2011 г. Arcada Company SA е представила фалшиви документи в румънското Министерство на транспорта относно реконструкция на жп-линия в района на Вранча, пострадал от наводнения през 2005 г. Проектът е финансиран със средства от Европейската комисия. По документи фирмата е декларирала, че е засадила 30 000 акациеви дървета за консолидация на терена. Реално обаче нямало засадени никакви дървета и щетата за европейския бюджет възлиза на 138 600 евро. Следващото заседание на съда по това дело ще е утре; 11 декември.

Странно е, че сред спечелените от Arcada обществени поръчки в миналото има такива за доставки на хляб за затвора в Галац и на тестени изделия за психиатрията в същия град. Освен това фирмата е участвала в реконструкцията на пречиствателна станция и на училище. Някои от публичните договори с фирмата са минали без търг, по процедура за директно договаряне с местните власти.

Обвинението срещу Arcada Company обаче не е основание за отстраняване от търга в България. Съгласно Чл. 54. (1) от ЗОП, от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка се отстранява само кандидат или участник, който е осъден с влязла в сила присъда за корупционни престъпления, включително извършени в друга държава членка на ЕС или трета страна.

Испанската Contratas Iglesias е реална строителна компания, която обаче съгласно портфолиото ѝ в интернет няма нито един изпълнен жп проект. Всички проекти, с които се хвали фирмата са за строителство на пътища и пътни възли, както и сгради. Такъв капацитет също е необходим в проекта Костенец-Септември, тъй като има и строеж на пътни връзки. В офертата не се предвиждат подизпълнители, така че цялата работа по реабилитацията на самата жп линия трябва да бъде свършена от румънската Arcadia със собствен ресурс.

Разследването е част от проекта “Exposing fraud in EU-funded projects in Romania and Bulgaria” на Биволъ и Rise Romania финансиран от фонда IJ4EU на Европейската комисия и Европейския център за медийна свобода European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF). По материала работиха Атанас Чобанов от Биволъ и Ана Поенариу от Rise Romania.

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.

Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

IBAN: BG27 ESPY 4004 0065 0626 02
BIC: ESPYBGS1
Титуляр/Account Holder: Bivol EOOD

При проблеми пишете на support [at] bivol [dot] bg

This post is also available in: English

Вижте също / Read Also