Вие не притежавате върховната власт там, където се събираме ние. Ние не сме избирали правителство и едва ли някога ще имаме такова…

Тези „ние“, които Джон Пери Барлоу споменава в есето си от 1996 г. „Декларация за независимостта на киберпространството“, тогава бяха все още развиваща се глобална общност от потребители на интернет. Обаче, в момента би било много трудно да се намери група от тази общност, която да е взела повече присърце този дух, от пионерите на криптовалутите и технологията блокчейн (blockchain). За добро или за лошо.

Барлоу, който почина миналата седмица на 70-годишна възраст, беше гигант сред защитниците на цифровите права, един от първите радетели за неограничен интернет без регулации  – нещо, което днешните потребители сигурно приемат за даденост, но което далеч не беше гарантиран резултат през 1990-те, когато той създаде фондация „Електронна граница“.

Дългогодишен текстописец на групата Grateful Dead, Барлоу си представяше киберпространството като „свят, в който могат да влязат всички, без привилегии и дискриминация, независимо от цвета на кожата, икономическата или военна мощ или място на раждане… в който всеки и навсякъде може да изказва мнението си, колкото и екстравагантно да е то“.

Докато работата на Барлоу се съсредоточаваше върху свободата на изразяване и неприкосновеността на комуникациите, може да се каже, че принципите защитавани от него днес вдъхновяват биткойна и другите криптовалути, които са създаени да отстояват на цензура, да са анонимни и отворени за всички.

Например, всеки, който има работеща интернет връзка, без значение кой е или къде се намира, може да изтегли основния софтуер и да използва биткойн портфейл за да прехвърли стойност на когото и да е друг с такъв портфейл, независимо кой е той или къде се намира. Няма какъвто и да е посредник, който да може да наложи вето на сделката. По същия начин всеки може да допринесе код за даден проект с отворен код; другите членове на общността ще приемат или отхвърлят работата му според заслугите му, а не според статута или пълномощията му.

В известен смисъл, най-доброто от биткойна и блокчейн технологията като цяло се придържа към тази визия за лична свобода, в която Барлоу вярваше,“ казва Патрик Мърк, аспирант в Центъра Бъркман Клайн за интернет и общество на Харвардския юридически факултет.

Барлоу обаче не е „Полиана“ и макар като цяло да беше оптимист за потенциала на цифровите технологии да подобрят живота на хората, той признаваше недостатъците им и предупреждаваше за възможно двойнствено „добри или лоши“? мислене по тази тема.

„С инструментите, които произлизат от блокчейн и други подобни неща, вие проектирате както архитектурата на свободата, така и на заробването,“ каза Барлоу през 2015 г. пред група интернет специалисти и предприемачи в университета Станфорд. „Това каквото правите и начините, по които го правите, ще има дълготраен ефект.“

Това беше важно послание, което членовете на общността трябваше да чуят, казва Примавера Де Филипи, изследовател в Националния център за научни изследвания (National Center of Scientific Research, CNRS) в Париж и в Центъра Бъркман (Berkman Center). „Не може да се приема по подразбиране, че само защото една технология не е междинна и е транснационална, тя не може да бъде използвана за засилване на съществуващите социални, политически и икономически структури,“ казва тя.

Тази технология ще „бъде използвана от всички заинтересовани страни за целите на техния собствен интерес,“ добавя Де Филипи, като отбеляза, че голяма част от инвестициите в блокчейн софтуер идват от финансови институции, същите тези играчи, които биткойн се опитва да заобиколи.

Макар че би било чудесно корпорациите да подобрят прозрачността и да хармонизират счетоводстовото си, основната идея на Барлоу е, че „ако ние не инвестираме време и усилия в изграждането на тези приложения от гледна точка на гражданското общество, никой друг няма да го направи“, казва тя.

Имах привилегията да присъствам на конференцията в Станфорд и никога няма да забравя какво каза Барлоу за ценността на онлайн анонимността.

Моето отношение към анонимността, е като към оръжията,“ каза бившият фермер, собственик на ранчо за едър рогат добитък, и бивш републиканец. „Може би е полезно да ви се намират в килера, ако правителството излезе извън контрол.

Сблъсък на световете

Като стана дума за правителства, биткойн и потомците му тестват границите на независимостта, които Барлоу обяви за киберпространството.

Основните протоколи не са, и вероятно не могат да бъдат регулирани от никоя държава, но „ускорителните ленти“, по които „фиат“ валутата се превръща в крипто и обратно, могат и са. По същия начин адресите на биткойн са псевдонимни, но лицензираните крипто борси изискват от потребителите да се идентифицират.

И докато първоначално предлагане на монети (initial coin offerings) може да привлече средства от потребители по цял свят, в САЩ те се считат за обект на законите за ценните книжа от ерата на Депресията, както много ясно каза председателят на Комисията по ценни книжа и фондови борси Джей Клейтън по време на неотдавнашно изслушване в Сената.

Общата нишка е, че „уморените гиганти от плът и стомана“, както Барлоу незабравимо описа правителствата по света, са склонни да затвърждават авторитета си на границите между киберпространството и „плътта“, където новите децентрализирани мрежи се докосват до централизираните.

Ако изграждате система, която е наистина е „завързана“ към съществуващите институции на стария свят, вие ще бъдете обвързани от правилата на стария свят,“ казва Мърк. „Точно там виждаме регулации. От друга страна, „никой не казва, че не можеш оперираш с бикойн възел (компютър, който има копие на блокчейн)“, дейност, която е основно присъща за биткойн.

Днешните уеб 3.0 проекти като Filecoin, Blockstack и Sia, се стремят да създадат мрежи, които наистина биха живели изцяло в новия свят, отбеляза Мърк, но дали ще успеят е нещо, което все още предстои да видим.

Ако оставим настрана това дали е възможно да се създаде самостоятелна виртуална сфера, където правните „понятия и концепции за собственост, изразяване, личност, придвижване, и контекст на физическия свят са неприложими“, както казваше Барлоу, някои би поставили под въпрос дали това е дори желателно.

Тези скептици ще сочат към по-отвратителното използване на криптовалутите, като вирусите, които искат откуп (ransomware) или пазарите за убийства (assassination markets), да не говорим за такива онлайн гнусотии като порнография за отмъщение (revenge porn) и сайтове за изнудване чрез снимки от полицейски досиета (mug-shot blackmail sites), като доказателство, че без регулация свободният интернет неминуемо се изражда в описаната от Томас Хобс война срещу всички.

Но, без да оправдаваме тези отвратителни дейности, те трябва да бъдат претеглени срещу ползите за човечеството: да се даде възможност на хората със сходно мислене да образуват общности, независимо от географското им положение; отваряне на достъп до знания за тези, които са склонни да учат, без да бъдат карани да седят в класната стая по шест часа на ден; да се даде възможност на връстници от различни континенти да търгуват помежду си толкова лесно, колкото, ако биха стояли лице в лице на някой базар.

Предполагам, че анализът на разходите и ползите ще бъде в полза на открития интернет и на откритата финансова система.

Така че нека думите на Барлоу да продължават да вдъхновяват строителите на новата дигитална икономика. И все пак, бъдете внимателни. Тези гиганти от плът и стомана може и да са уморени, но те имат оръжия.

Тази статия е публикувана първоначално в CoinDesk Weekly, бюлетин, изготвен по поръчка, който се изпраща всяка неделя само на абонати. Превод на български Мария Гинева. Джон Пери Барлоу, снимка от Уикипедия

 

Декларация на независимостта на Киберпространството

Правителства на Индустриалния свят, вие, уморени гиганти от плът и стомана, аз идвам при вас от Киберпространството, новия дом на Съзнанието. В името на бъдещето моля вас, които имате само минало: оставете ни на мира. Вие сте излишни сред нас. Вие не притежавате върховната власт там, където се събираме ние.

Ние не сме избирали правителство и едва ли някога ще имаме такова, затова аз се обръщам към вас, без да имам голяма власт – не по-голяма от тази на самата свобода. Аз заявявам, че глобалното обществено пространство, което ние изграждаме, по самата си природа е свободно от тиранията, която вие се опитвате да ни наложите. Вие нямате нито моралното право да властвате над нас, нито методи на принуда, с които наистина да ни застрашите.

Правителствата получават властта си на основата на съгласието на управляваните. Вие не сте искали и не сте получавали нашето съгласие. Вие не познавате нито нас, нито нашия свят. Киберпространството се намира извън вашите граници. Не мислете, че можете да го изграждате, както се изграждат заводи или жилищни квартали. Не можете. Киберпространството е естествено образувание и се разраства само чрез нашите съвместни действия.

Вие не участвате в нашето широко и обединяващо общуване, не вие създавате богатствата на нашите пазари. Вие не познавате нашата култура, нашата етика и онези наши неписани закони, които и сега осигуряват в нашето общество по-голям ред, отколкото реда, достижим чрез вашите наказания и забрани.

Заявявате, че ние имаме проблеми, които трябва да решавате вие, и използвате това твърдение като претекст за нахлуване в нашите земи. Много от тези проблеми не съществуват. Реалните конфликти и недостатъци ние ще открием и отстраним със собствени средства. Ние установяваме наш Обществен Договор. Този начин на управление ще работи според условията на нашия, а не на вашия свят. Нашият свят е друг.

Киберпространството се състои от взаимодействия, отношения, от мисли, оформящи вълнообразна шарка върху паяжината на нашите комуникации. Нашият свят е едновременно навсякъде и никъде, и не е там, където живеят нашите тела.

Ние сътворяваме свят, в който могат да влязат всички, без привилегии и дискриминация, независимо от цвета на кожата, икономическата или военна мощ или място на раждане.

Ние сътворяваме свят, в който всеки и навсякъде може да изказва мнението си, колкото и екстравагантно да е то, без да изпитва страх, че ще бъде принуден да мълчи или да се съгласява с мнението на мнозинството.

Вашите понятия и концепции за собственост, изразяване, личност, придвижване, контекст са неприложими за нас. Те се основават на материални понятия. Тук материя няма.

Нашите същности нямат тела, затова за разлика от вас ние не можем да достигнем ред чрез физическа принуда. Ние вярваме, че нашият ред, основан на етика, осъзнат личен интерес и общото благо, ще бъде ефективен. Нашите личности са под вашето влияние в много области. Единственият закон, признат във всички сфери, е Златното правило. Ние се опитваме да търсим собствени решения на тази основа. Но не можем да приемем решенията, които вие ни налагате.

Сега вие създадохте в Съединените Щати закон – Акт за реформата на телекомуникациите – който отрича вашата собствена Конституция и накърнява мечтите на Джеферсън, Уошингтън, Мил, Медисън, де Токуеуил, Бранидис. Тези мечти сега трябва отново да се родят в нас.

Вие се плашите от собствените си деца, защото те се чувстват като у дома си в един свят, в който вие винаги ще бъдете имигранти. И защото се страхувате от тях, вие прехвърляте своите родителски отговорности върху бюрократичния апарат. В нашия свят всички чувства и изказвания, от най-низките до най-възвишените, са части от едно цяло – от глобалния разговор в битове. Ние не можем да отделим задушаващия въздух от онзи, който поддържа крилете.

В Китай, Германия, Франция, Русия, Сингапур, Италия, Съединените Щати вие се опитвате да установите информационна карантина, за да предотвратите разпространението на вируса на свободомислието, издигайки стени на границите на Киберпространството. Тези мерки могат да задържат епидемията известно време, но в свят, който скоро целият ще бъде обхванат от комуникационни средства, пренасящи битове, те няма да работят.

Вашата все по-изоставаща информационна индустрия иска да увековечи своето господство, налагайки закони – както в Америка, така и в други страни – постановяващи право на собственост върху самата реч. Тези закони гласят, че идеите са просто още един индустриален продукт, не по-благороден от чугунени отливки. В нашия свят обаче всичко, което може да създаде човешкият ум, може да се репродуцира и да се разпространява до безкрайност без никакво заплащане. Така мисълта може да се предава без вашите заводи.

Тези враждебни колониални мерки ни поставят в положението, в което са били преди време привържениците на свободата и самоопределението, принудени да отхвърлят авторитета на отдалечената и некомпетентна власт. Ние трябва да провъзгласим свободата на нашите виртуални същности от вашата власт, дори ако телата ни продължават да ви бъдат подвластни. Ние ще разпространим нашите „аз“ из цялата планета така, че никой няма да може да арестува нашите мисли.

Ние ще сътворим в Киберпространството цивилизация на Съзнанието. Нека тя бъде по-човечна и честна, отколкото света, който е създаден досега под ваше ръководство.

8 февруари 1996 година

Източник: вестник „Компютри“ computers.bg

***

Радваме се, че стигнахте дотук. Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика.

Платете Данъкъ Биволъ!

Можете да се включите с PayPal, банкова карта (Visa или Master Card), Epay.bg, в брой през EasyPay, през банкомат с B-Pay или с банков трансфер. Приемаме и криптовалутен данъкъ в биткойн или друга криптовалута.