bulgaria-air

От редакцията на Биволъ: От няколко седмици Биволъ членува в международния проект на репортери пишещи за корупция и организирана престъпност OCCRP. Разследването за падналия в Казан „Боинг“, публикувано в нашия сайт на 18 ноември е нашият пръв принос, за този мащабен проект. Оценяваме високо признанието за нашата работа от колегите в проекта и по-специално от авторитетния руски вестник „Новая газета“, където работеше Анна Политковская.

В неделя в Казан се разби Боинг на авиокомпания Татарстан. В катастрофата загинаха 50 души, сред които синът на президента на Татарстан Ирек Миниханов и ръководителят на републиканското УФСБ (Управление на Федералната Служба за Безопасност на република Татарстан б.прев.) Александър Антонов. За катастрофата на самолета Следствения Комитет на Русия образува наказателно дело, а според съобщение на РИА „Новости“ в авиокомпанията „Татарстан“ е иззета документация: следователите изясняват как е бил експлоатиран и обслужван самолетът и как е попаднал в татарската авиокомпания.

В понеделник българският център за разследваща журналистика Биволъ съобщи, че падналият в Казан „Боинг“ е свързан със структурите на една от най-влиятелните групировки в България, които също така са се явявали и съсобственици на авиокомпанията „Татарстан“. „Новая газета“, заедно с Международния център за изучаване на корупцията и организираната престъпност (OCCRP) реши да провери историята и собствениците на падналия самолет.

Откъде е самолетът?

Авиокомпанията Татарстан започна експлоатацията на Боингиге през 2008 г. при условия на операционен лизинг. Както пише в пояснителната записка към годишния финансов отчет на авиокомпанията за 2008 г. договорите за операционен лизинг са сключени с българската Bulgaria Air. Лизингът на самолетите е бил началото на мащабното сътрудничество на българските инвеститори с татарския авиопревозвач.

В края на март 2008 г. изпълнителният директор на българския холдинг „Химимпорт“ (в който влиза Bulgaria Air) Иво Каменов се среща с президента на Република Татарстан Минтимер Шаймиев. След края на срещата Каменов съобщава на медиите, че е постигната договореност за инвестиции на 70 млн долара от страна на българския холдинг в реконструкцията на аеропорта „Казан“ и обновяването на самолетния парк на авиокомпанията „Татарстан“. „В частта за авиокомпанията нашите задължения се състоят в това, за една година да заменим старата съветска техника с нова. Минимум десет самолета Boeing за една година“ – казва Иво Каменов (цитиран от вестник „Експерт“).

ivo-kamenov

Иво Каменов

Но вместо новата техника авиокомпания „Татарстан“ получава от българските инвеститори „Боинги“, експлоатирани в продължение на много години (разбилият се в Казан самолет е на 23 години).

Доставените Боинги почти веднага стават причина за недоволство на профсъюзите на авиокомпания Татарстан. През март 2009 г. деловият електронен вестник на Татарстан „Бизнес Online“ публикува открито писмо на профсъюзите до президента на републиката Минтимер Шаймиев, в което са описани проблемите на авиокомпанията. „Икономистите на компанията назовават като един от главните източници на финансови проблеми необходимостта да се плащат лизингови вноски за взетите от българската компания „Химимпорт“ самолети „Боинг-737″. Според условията на договора плащанията е от порядъка на 150 – 160 хиляди долара на месец и около 100 хиляди долара за резервни части. Тоест, за да не носи самолетът загуби на компанията, той трябва да лети с пасажери не по-малко от 250 часа на месец“, – се казва в писмото.

Примерните цифри, огласени от профсъюзите, се потвърждават от отчетите на българския холдинг „Химимпорт“: според данните от 2009 г., лизингът на падналия в Казан самолет е струвал на авиокомпанията „Татарстан“ 140 000 долара на месец. Но срокът на действие на договора за лизинг, съгласно отчетите на Химимпорт, е изтекъл през март 2013 г. От авиокомпанията „Татарстан“ потвърдиха за „Новая Газета“, че отношенията с Bulgaria Air са били прекратени през март 2013 г., но отказаха да назоват новия лизингодател.

Capture_2013-11-21_a_18.39.09

Из годишния финансов отчет на „Химимпорт“ за 2009 г. Падналият „Боинг“ е с код VQBBN

Представителят на Bulgaria Air Румяна Желева съобщи за „Новая газета“, че договорът за лизинг е изтекъл през март 2013 г. и предположи, че нов лизингодател по договора с авиокомпанията Татарстан е могла да стане компанията Ansett Worldwide Aviation Ireland Ltd (британска офшорка — първоначален собственик на самолета).

Capture_2013-11-21_a_18.41.53

Из годишния финансов отчет на „Химимпорт“ за 2009 г. „Боинг“ с код VQBBN e взет на лизинг от Bulgaria Air от ирландската компания, което значи, че е прелизингован на авиокомпания „Татарстан“ (Биволъ)

В продължение на няколко години структурите, свързани с холдинга „Химимпорт“, остават съсобственици на авиокомпанията „Татарстан“. Компаниите на българския холдинг контролират 50% в ЗАО „Тат-Аэро“, която на свой ред притежава авиокомпанията „Татарстан“. Но през декември 2012 г. авиокомпанията „Татарстан“ изкупува частта на българските инвеститори в ЗАО „Тат-Аэро“ за 363 млн. рубли (около 12 млн. долара б.прев.) (данните са от отчетите на авиокомпанията за 2012 г.).

Румяна Желева съобщи също така за „Новая“, че от декември 2011 г. „управлението на предприятието ефективно премина в ръцете на новото ръководство, определено от страна на Република Татарстан и бъдещия местен акционер“ Желева отбеляза, че падналият в Казан „Боинг“ е експлоатиран в България около осем месеца през 2008 г. и с този самолет не е имало проблеми. „Тук, в България, всички ние – авиоспециалисти – сме шокирани от случилото се и изказваме дълбоки съболезнования на роднините и близките на загиналите в авиокатастрофаата, чувстваме се съпричастни към нашите колеги и приятели“ – каза Желева.

Иво Каменов и „Химимпорт“

Иво Каменов, ключовият съсобственик в холдинга „Химимпорт“ е достатъчно известен човек не само в България, но и по света. За бизнеса на Каменов и неговите партньори подробно са писали не само българските медии, но и американските дипломати в секретните депеши, публикувани от WikiLeaks. „Изгряващата звезда на българската организирана престъпност“, – така наричали американските дипломати основаната във Варна групировка „ТИМ„, която, както пишат дипломатите, получила своето название от имената на тримата лидери: Тихомир Иванов, Иво Каменов и Марин Великов.

„Счита се, че групировката е била основана във Варна през 1993 г. от около десетина бивши морски пехотинци, които са служили в елитно военно подразделение, докато ги разпускат в началото на 90-те… Като групировка на организираната престъпност, „ТИМ“ се занимава с широк спектър от криминални дейности – изнудване и рекет, заплахи, проституция, залагания, трафик на наркотици, кражби на коли и трафик на крадени автомобили.“ – се казва в депешите, публикувани от WikiLeaks.

По данни на американските дипломати, „ТИМ“ изглежда са започнали своята дейност със събиране на дългове и предоставяне на охранителни услуги във Варна, където живее многобройно рускоезично население, поради което у „ТИМ“ са били установени добри връзки и с представители на руската организирана престъпност.

Бизнесът им постепенно расте и скоро Каменов и партньорите му станали съсобственици на множество активи в България и в други страни. „Чрез своята търговска компания „Химимпорт“ групировката има значителен дял на пазара на производство и търговия с торове, нефтопродукти и химически вещества. Покупката от „ТИМ“ на Централната кооперативна банка (ЦКБ), най-голямата придобивка на групата към сегашния ден, също се осъществява през „Химимпорт“ – казва се в депешите от WikiLeaks.

От холдинга Химипорт предпочетоха да не коментират тези съобщения. Румяна Желева единствено съобщи за Новая газета следното: „Като се имат предвид сериозните причини за нашето общуване и отнасяйки се с уважение към вашето издание, ние предпочитаме да се въздържим от обсъждане на някои свободни публикации в интернет пространството“.

Връзки в Русия

Авторитетният български бизнесмен Иво Каменов изглежда има влиятелни партньори в Росия. Както съобщи българският център за разследваща журналистика Bivol, Иво Каменов изглежда е в дружески отношения с вицепремиера на правителството на Русия, бившия министър на природните ресурси и помощник на президента на Русия – Юрий Трутнев. Трутнев, както и Каменов, се увлича по бойни изкуства: Трутнев е начело на президентския съвет на Асоциацията по киокушинхай в Русия, а Каменов – на българската федерация по киокушинхай карате. Но покрай спорта, техните семейства може да са свързани и със съвместни бизнес интереси. По-специално, синът на вицепремиера – Дмитрий Трутнев, е представен в много компании, принадлежащи на холдинга „Химимпорт“.

Бившият министър и настоящ съветник на Путин Юрий Трутнев (в центъра със синя вратовръзка) и Иво Каменов от ТИМ (в центъра с черно сако и поло) са съучредители на Световния съюз по карате „Киокушин“ (снимката е публикувана в материал на Биволъ от 25 април 2012)

От 2007 г. до настоящия момент Дмитрий Трутнев се труди като финансов съветник в българската ЦКБ (за нея като най-мащабна придобивка на „групата ТИМ“ са писали американските дипломати), краен собственик на която чрез междинни структури се явява Иво Каменов и неговата компания „Химимпорт“.

Българската Централна кооперативна банка на свой ред владее 56% в казанската „ТатИнвестБанк“, където Дмитрий Трутнев влиза в съвета на директорите.

Покрай това, българският холдинг „Химимпорт“ има и друг важен актив в Татарстан – застрахователната компания „Итил“, в която Трутнев-младши също влиза в съвета на директорите.

Дмитрий Трутнев засега не е отговорил на въпросите на „Новая газета“, предадени през сътрудници на „ТатИнвестБанк.“

П.С. „Новая газета“ е готова да предостави на всички засегнати в публикацията бизнес-структури и лица възможност за последващи коментари на публикацията.

This post is also available in: English